شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

مشهدالرضا آغوش می‌گشاید/مجاوران در تب وتاب استقبال از زائران رضوی

مشهدالرضا آغوش می‌گشاید/مجاوران در تب وتاب استقبال از زائران رضوی

به گزارش عمارنامه،دهه آخر ماه صفر، اگر نگاهی به جاده‌های منتهی به مشهد داشته باشید، به‌طور حتم سیل شیفتگانی را می بینید که پای پیاده کوله بار سفر بر دوش گرفته و با عشقی وصف ناپذیر، مسیر چندصد ‌کیلومتری تا حرم مطهر امام رضا (ع) را با دل و جان طی می‌کنند.

مردان و زنان عاشقی که سختی راه و به جان خریده‌اند، مادران و پدرانی که کودکان خود را در آغوش گرفته‌اند، پیرمردان و پیرزنانی با قامتی خمیده، از شهرهای قاین، بیرجند، کوه سرخ ، کاشمر سبزوار، تربت‌حیدریه، گناباد، جوین، اسفراین، سرخس، فریمان ، تربت‌جام، گرگان، بجنورد، قوچان، چناران و به عبارتی سرتاسر کشور پهناور ایران، عاشقانی که شهر و دیار خود را ترک کرده و پای در مسیر دلدادگی گذاشته اند.

بدون طلبیدن معشوق، عاشق را پای سفر نیست

قصد زیارت با خلوص نیت را می‌توان در سفر زائران پیاده در دهه پایانی صفر باز یافت؛ عاشقان زیارت حضرت ثامن‌الحجج(ع) با پای پیاده در راه زیارت گام می‌نهند و با تاب آوردن بر سختی‌های مسیر و پاهای تاول‌زده و زخمی تا سرمنزل مقصود، ارادت خود را به امام رضا(ع) به نمایش می‌گذارند و شکرگزار آن هستند که توفیق زیارت را نصیبشان کرده است؛ چراکه بدون طلبیدن معشوق، عاشق را پای سفر نیست.

در مسیر جاده نیشابور به مشهد در منطقه ملک‌آباد با یکی  از این کاروان‌ها همراه شدم. این کاروان سه روز پیش از سبزوار سفر معنوی خود را آغاز کرده و باوجود سرمای شدید هوا روز سه‌شنبه به نیشابور رسیده‌اند.

با مسئول این کاروان همراه شدم تاکمی با او صحبت کرده و دلیلش را برای راهی شدن به این سفر جویا شوم. مسئول کاروان با لهجه شیرین سبزواری و حال و هوای خاص خودش این‌گونه از هدف سفر می‌گوید که در این دنیای پر از گناه و آلودگی، هدف بندگی کردن است و اسم کاروان را به همین منظور «در مسیر بندگی» گذاشته‌ ایم و هدفمان از این زیارت، بندگی خدا است و شفیع قرار دادن امام هشتم.

حاج عباس پای پیاده به زیارت رفتن را یک توفیق  بزرگ بندگی دانسته و گفت: این روزها هرکسی خود را با مسائل روزمره و دنیوی مشغول کرده است و تا حدی از معنویت به دورمانده. اما هنگامی‌که ارتباط باخدا حتی به مقدار مویی باریک وصل باشد، برای بندگی کردن این‌گونه توفیق‌ها نصیب می‌شود.

با رسیدن به ایستگاه صلواتی و استراحت کاروان حاج عباس برای رسیدگی به امور هم کاروانی هایش از من خداحافظی کرد.

۱۵ هزار خدمه در حال حاضر مشغول خدمت‌رسانی به زائران در ۶۰۰ محور خراسان رضوی هستند

پرچم‌های به اهتزاز درآمده آستان قدس رضوی در این ایستگاه نشان از آمادگی برای میزبانی بزرگی می دهد آری مشهدالرضا آغوش می‌گشاید و همه چیز فراهم است تا زائران پیاده احساس کنند که میهمان چه کریمی هستند و میزبان کیست.

حضور سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده در این ایستگاه را فرصتی مناسب دانسته تا با وی به گفت‌وگو بنشینم .

حسین رضایی در خصوص تعداد زائران پیاده اظهار کرد: در حال حاضر ۲۵ هزار زائر پیاده در مسیرهای ورودی مشهد مقدس هستند.

وی افزود: ستاد مرکزی خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام رضا (ع) به همراه ۶۰ ایستگاه صلواتی فعال‌شده و ایستگاه‌های ورودی به مشهد مقدس نیز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع) افزود: ۳۵ ایستگاه خودجوش و مردمی نیز در خراسان ‌شمالی فعالیت خود را آغاز کرده و زائرانی از استان‌های گلستان، مازندران، سمنان، خراسان ‌شمالی و جنوبی نیز در مسیر حرکت به سمت مشهد مقدس هستند.

وی تأکید کرد: ۱۲ هزار و ۷۰۰ زائر پیاده نیز در قالب ۱۴۰ کاروان حرکت خود را آغاز کرده‌اند و ۲۰۰ کاروان نیز با ظرفیت ۱۸ هزار نفر امروز حرکت خود را آغاز می‌کنند.

سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع)  با اشاره به اینکه با توجه به برودت هوا توصیه‌های لازم به مدیران کاروان‌ها انجام‌شده است، تصریح کرد: به تمام مدیران کاروان‌ها توصیه‌شده است که با توجه به برودت هوا سمت شب و عصر حرکت خود را انجام ندهند و به‌محض سرد شدن هوا خود را به نخستین پناهگاه برسانند.

وی ادامه داد: ۱۵ هزار خدمه نیز در حال حاضر مشغول خدمت‌رسانی به زائران در ۶۰۰ محور خراسان رضوی هستند.

از حسین رضایی جداشده و مسیر برگشت به مشهد را در پیش گرفتم. در مسیر برگشت در این فکر بودم که این حجم از زائران برای اسکان خود در مشهد در این هوای سرد چه خواهند کرد؟

آیا فکری از سوی مسئولان برای محل اقامت زائران پیاده گرفته‌شده است؟ به همین منظور با برخی از مسئولان خراسان رضوی تماس‌هایی برقرار کردم و در ارتباط تلفنی خود با علیرضا کاظمی، مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی این سؤال را مطرح کردم که، خدمت‎رسانی آموزش‌وپرورش به زائران در سال جاری نسبت به سال‎های گذشته چه تفاوتی دارد و کاظمی پاسخ داد: امسال با ساماندهی و کیفیت‏ بخشی به مدارسی که قرار است، در مسیر تردد زائران پیاده پذیرای آن‎ها باشند خدمات را مطلوب تر کرده ایم و همچنین مدارسی  در مشهد مسئولیت خدمت‎رسانی به این عزیزان را عهده‎دار خواهند بود، تلاش کردیم ارتقاء سطح خدمات‎دهی را برای میزبانی بهتر ایجاد کنیم؛ در این زمینه بیش از ۴۱۰ مدرسه در طرح اسکان برای اقامت زائران پیاده و کاروان‌ها و هیئت‌های عزاداری در مشهد مقدس پیش‎بینی و تجهیز شده است.

همچنین به علت استقبال فراوان کاروان‏ های پیاده و هیئت‌های عزاداری از سفر به مشهد در این ایام مقدس، بیش از ۷۰ مدرسه به ظرفیت اسکان زائران دهه آخر صفر افزوده‌شده است و ۱۸۰ مدرسه برای اسکان کاروان‎های پیاده و ۲۱۰ مدرسه جهت اسکان کاروان‏های مستقل و خانواده‏‌های فرهنگی زائر اختصاص‌یافته و ظرفیت باقیمانده نیز آماده اسکان کاروان‏های پیاده است؛ طرح بیمه مدارس محل اسکان اربعین حسینی و تشکیل گروه ارزیابی و نظارت و برنامه‎های پذیرایی و استقبال از کاروان‌های پیاده با کمک انجمن اولیا و مربیان و تشکل‎های دانش‎آموزی را می‎توان از ویژگی‎های اسکان دهه آخر صفر عنوان کرد؛ اما در این میان یک نکته قابل‌تأمل و مسرت‎بخش در فرهنگ‌سازی این میزبانی داوطلبانه و خداپسندانه وجود دارد؛ امسال ۳۰ مدرسه از ۱۸۰ مدرسه‎ای که پذیرای زائران پیاده هستند، پذیرایی از زائران را توسط برنامه‎ریزی و اقدام داوطلبانه کادر آموزشی، دانش‎آموزان و اولیاء خود مدرسه انجام می‎دهند.

منبع: مهر

صدور انقلاب از اثرات بسیج بود

صدور انقلاب از اثرات بسیج بود

به گزارش عمارنامه،سردار قاسم سلیمانی در همایش فرماندهان بسیجی قوه قضائیه با اشاره به گرامیداشت هفته بسیج گفت: برخی ها با حرف هایی بسیج را تضعیف می کنند که چفیه دور گردن ولی فقیه، مصداقی از توجه رهبری به این موضوع است.
وی افزود: بسیج در قالب یک ساختار در کشور سازمان یافت ولی اساس آن، فرهنگ بسیج است. البته سازمان بسیج هم مهم است اما توسعه فرهنگ بسیج هم بسیار مهم است.
فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به اثرات مهم بسیج در کشور، گفت: یک اثر بسیج مربوط به جنگ است که پیروزی مربوط به جنگ بدون وابستگی و مقروض شدن کشور فراهم شد.
سردار سلیمانی افزود: نشانه هایی از این اثراتی که بسیج بر جای گذاشت در دوره ها و جنگ های بشری، دیده نشد.
وی افزود: احساس درد نه جسمی و نه روحی در دوران جنگ وجود نداشت. در آن دوران من جوان بودم و در تیپ های مختلف حضور داشته و این موضوع را دیده بودم.
سردار سلیمانی با بیان اینکه احساس خستگی در دوران جنگ وجود نداشت، گفت: جنگ در درون خودش فرهنگ غنی و ویژه ای را ایجاد کرد. در دانشگاه جنگ جایگاه استاد و شاگرد مشخص نبود.
فرمانده نیروی سپاه قدس گفت: اثر داخلی فرهنگی دفاع مقدس، دفاع ما را تبدیل به یک دانشگاه کرد. صحنه هایی در جنگ رخ می داد که در حال حاضر برخی از آنها به کتاب تبدیل شده است که مقام معظم رهبری هم در حاشیه این کتابها پیوست هایی می نوشتند که خود نوعی تشویق به خواندن آنها است.
وی افزود: چیزی که انقلاب فرهنگی حقیقی در کشور ایجاد کرد، بسیج بود و این اثر دیگر جنگ بود.
وی با اشاره به اثر دیگر جنگ گفت: انقلاب فرهنگی حقیقی از جمله اثرات دیگر بود که به طور حقیقی و واقعی به وقوع پیوست. که حتی ستاد انقلاب فرهنگی هم نمی توانست آن را انجام دهد.
صدور انقلاب از اثرات بسیج بود
وی افزود: صدور انقلاب نیازمند چارچوب عملی موفق و تجربه شده داشت با این حال تئوری شیعه به عنوان تئوری انقلاب مطرح بود اما صدور انقلاب نیز از اثرات دیگر بسیج است.
سردار سلیمانی با اشاره به تولد جریان هایی از جمله حماس و حزب الله،گفت: جریان های حماسه ساز منطقه از بسیج نظام اسلامی الگو گرفت. پایه پرچم کشور ما امروز در کشورهای اسلامی هم به اهتزاز در آمده است و پرچم الله اکبر در خلال فعالیت های جریان ساز کشور های اسلامی دیده می شود.
وی امید بخشیدن و ثبات و امنیت بخشی را هم از دیگر اثرات بسیج و همچنین پیروزهای جنگ دانست و افزود: در حالی شعله های آتش در کشورهای منطقه افروخته شده است که کشور ما در امنیت به سر می برد.
بیش از یک چهارم جمعیت کشور بسیجی هستند
وی افزود: بیش از یک چهارم جمعیت کشور بسیجی هستند و همین مسئله تاثیرات ویژه ای دارد.
وی با اشاره به برگزاری رژه های نظامی در کشور گفت: دلیل این رژه ها پاسداشت روزهای مختلف است اما اساس آن تفهیم به دشمن و برای بازدارندگی است. تذکری است به دشمن که اگر آمدی این نیروی ما در برابرت می ایستد.
نمی شود کسی امام را قبول داشته باشد و ولی فقیه را قبول نداشته باشد
وی افزود: بسیاری از گرایش های سیاسی معتقدند که به امام اعتقاد دارند. نمی شود کسی امام راحل را دوست و قبول داشته باشد اما ولی فقیه را قبول نداشته باشد.
سردار سلیمانی تصریح کرد: بسیج شجره طیبه ای است که کتاب آن را همه انبیا امضا کردند.نمی شود به دلیل یک حرف و نگرانی از جایی، قیصریه اسلام و نظام را به آتش بکشیم، بسیج و فکر حزب الهی را به باد انتقاد بگیریم.   حمایت از بسیج یک وظیفه ملی است و بالا و پایین شهر مثل استفاده از آب گوارا از بسیج باید استفاده کند.
تضعیف دستاوردهای بسیج ظلم نابخشودنی است
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران افزود : در این دوره پر از فتنه های خارجی و داخلی، بسیج در اوج رسیدن به قله پیروزی قرار دارد و نباید دستاورد بسیج را تضعیف کنیم که این ظلم نابخشودنی است.
نباید کسی به خودش چنین اجازه جسارتی را بدهد. امروز اگر با تمام سطوح جامعه کسی در فضای منصفانه و غیر سیاسی کسی در مورد بسیج حرف بزند،بعید است به جز ضد انقلاب کسی در داخل نظام موافق بسیج نباشد.
وی خطاب به بسیجی ها گفت: گاهی برادران برای دفاع از حرم به من مراجعه می کنند که من در پاسخ به آنها می گویم که انگیزه خود که عامل نگهدارنده شما هم هست را حفظ کنید.

آقای رئیس جمهورلغو سخنرانی یک نماینده مسأله است اما در مقابل شایعه علیه رئیس دستگاه قضا مسئول نبودید که دفاع کنید؟

آقای رئیس جمهورلغو سخنرانی یک نماینده مسأله است اما در مقابل شایعه علیه رئیس دستگاه قضا مسئول نبودید که دفاع کنید؟

به گزارش عمارنامه، آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه صحبت‌های خود افزود: در دوره اصلاحات، جهاد در کشور را خشونت تعبیر می کردند و گذشت از مال و جان را بی ارزش می دانستند.
رییس قوه قضاییه با اشاره به فتنه 88گفت: در فتنه 88 همین اوباما و کلینتون آمدند و گفتند از کسانی که آشوب می‌کنند حمایت می‌کنیم و تمام غرب برای حمایت از آشوبگران به پا ایستادند اما امروز در بحث انتخابات آمریکا دعوت به سکوت و آرامش می‌کنند.
دختر فراری را شهید نامیدند و سران فتنه به مراسم ختمش رفتند
وی ادامه داد: عده‌ای از اذناب داخلی‌شان به ولایت فقیه دشنام دادند و به دعوت غرب در کوچه و پس‌کوچه آشوب به پا کردند.در این دوره یک دختر فراری از خانه را شهید دانسته و حتی سران فتنه در مراسم ختم آن شرکت کردند به همین خاطر است که از شرایط فتنه به خدا پناه می‌بریم.

آملی در ادامه و در خصوص هجمه ها علیه قوه قصاییه گفت: پرونده‌هایی را که در دستگاه قضایی جاری است مطرح می‌کنند و با شاکی و متهم صحبت‌کرده و اسم متهم را می‌برند و در تمام دنیا پخش می‌کنند در حالی که هنوز رسیدگی‌ها پایان نیافته است.در رابطه با هجمه علیه رییس قوه قضاییه حساب هایی را مطرح می کنند و می گویند هزاران میلیارد از اموال دولت را به حساب خود می ریزد که این صد در صد کذب محض است. این مسائل را سایت‌های ضدانقلاب و شبکه‌های اجتماعی پخش کردند تا فضا را مسموم کنند و این دروغ‌ها را به قدری بزرگ جلوه می‌کنند که کسی شک نکند. برخی دروغ‌ها را نمی‌توان اثبات کرد اما اثبات این دروغ خیلی راحت است.
وی ادامه داد: این مسئله مربوط به سال 74 یعنی 21 سال قبل است و در زمان روسای قوه سابق و اسبق با اجازه رهبری اموال مربوط به قوه‌قضاییه، به حسابی به نام قوه‌قضاییه واریز می‌شود و اینکه می‌گویند حساب شخصی است 99.5 درصد هم نه بلکه 100 درصد کذب است.
آملی لاریجانی گفت: وزیر اقتصاد و سخنگوی قوه‌قضاییه صراحتا تکذیب کردند و شورای پول و اعتبار این حساب‌ها را تصویب کرده و اذن رهبر معظم انقلاب را دارد اما حالا می‌پرسند وجه شرعی و قانونی آن چیست؟ متأسفانه عده‌ای در کشورهای غربی و همین فراری فتنه 88 سایت‌هایی را راه انداختند و با اتکا به بخشی از بدنه فاسد اصلاحات فضا و مسائلی را برای تخریب درست کردند.
آقای رئیس‌جمهور؛ شما که درخواست رسیدگی دادید چطور قبل از رسیدگی حکم می‌دهید؟
وی گفت: این روزها سوالات عجیبی در ذهنم چرخ می‌زند؛ دادستان مشهد برحسب تشخیص خودش و اطلاعات برخی نهادهای رسمی، تصمیمی گرفته و فعلا درباره اینکه این تصمیم درست بوده یا نه قضاوت نمی‌کنم. البته دادستان مشهد یک قاضی متدین، شجاع و باسابقه قضایی است و حتی زمانی رئیس کل دادگستری بوده است و بنده این موضوع را به معاون اول ارجاع دادم تا رسیدگی شود اما سوال مهم این است که رئیس جمهور تمام قد به یک رئیس قوه و دو وزیر نامه می‌زند و قبل از اینکه رسیدگی صورت بگیرد در نامه خود حکم می‌دهد و دادستان مشهد را متخلف احراز می‌کند و مدعی می‌شود که برخلاف اصول متعدد قانون اساسی عمل کرده است.
آقای رئیس جمهور سخنان وقیح نماینده منتسب به شما علیه رئیس قوه مایه شرمساری نیست؟
رئیس قوه‌قضاییه خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: شما که در نامه خود درخواست رسیدگی کردید چطور قبل از رسیدگی حکم می‌دهید؟ سوال مهم این است  رئیس‌جمهوری که می‌گوید برای حفظ حقوق اساسی مردم و اصول مختلف قانون اساسی در باب حقوق ملت این اقدام را انجام داده آیا قانون اساسی نسبت به رئیس قوه قضاییه  مصداق ندارد؟ آیا در برابر تهمت‌هایی که این روزها علیه قوه قضاییه مطرح می‌شود موظف نبودید دفاع کنید و فقط باید لغو شدن سخنرانی یک نماینده مجلس رسیدگی شود؟ آیا رئیس‌جمهور موظف نبود در برابر پخش شدن شایعه علیه رئیس قوه‌قضاییه آن هم شایعه‌ای که منتسب به وزیر اقتصاد شماست، دفاع و تکذیب کند؟ و مسئولیت شما در قانون اساسی فقط منوط به یک طیف خاص است؟ شما لغو یک سخنرانی را مایه شرمساری می‌دانید اما نماینده‌ای از فراکسیون امید در مجلس که منتسب به شماست با کمال وقاحت از پشت تریبون مجلس که قطعا پخش زنده هم بوده است، رئیس قوه قضاییه را متهم کرده که هزار میلیارد به حساب شخصی خود ریخته است؛ آیا شما در اینجا وظیفه دفاع نداشتید و فقط نسبت به یک طیف خاص وظیفه دارید؟ این مایه شرمساری نیست؟
از رئیس مجلس هم گلایه دارم
آملی لاریجانی ادامه داد: این گلایه را از رئیس مجلس هم دارم؛ اگرچه رئیس مجلس منصفانه‌تر صحبت کرد و گفت هنوز صحبت‌های دادستان مشهد را نشنیده است اما با این حال اظهار تأسف کرد در حالی که در همین مجلس به رئیس قوه‌قضاییه تهمت زدند و شما اظهار تأسف نکردید؛ البته شنیدم که آن روز رئیس مجلس حضور نداشت اما روزهای بعد که حضور داشتند؛ آیا شما مسئولیت نداشتید؟
من به دفاع شما هیچ نیازی ندارم
وی در پایان تأکید کرد: من در راهی که تشخیص دهم حرکت می‌کنم و به دفاع شما هیچ نیازی ندارم. به دنبال همین بحث‌ها گفتند مقام معظم رهبری هم از رئیس قوه‌قضاییه به شدت ناراحت است و حتی دیگر رئیس قوه‌قضاییه را نمی‌پذیرد در حالی که من دو بار به محضر رهبر انقلاب رفتم. به دروغ گفتند رهبر انقلاب می‌خواهند آیت‌الله جنتی را به عنوان رئیس قوه‌قضاییه انتخاب کنند که رهبر انقلاب خنده‌شان گرفت که این دروغ ها را از کجا می‌آورند. اگر امروز برخی بدنه فاسد اصلاحات خواب قبل را می‌بینند سخت در اشتباه هستند.
منبع: تسنیم

نماهنگ | فریاد ابراهیمی امام

نماهنگ | فریاد ابراهیمی امام

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان (۱۳۹۵/۸/۱۲) که به مناسبت روز ملی مبارزه با استکبار جهانی برگزار شد، با اشاره به اینکه برخی افراد برخی حرف‌های غیرواقع را به امام (رحمه‌الله) نسبت می‌دهند، جوانان را به نپذیرفتن این حرف‌ها و تحقیق در مواضع و بیانات ایشان توصیه کردند و فرمودند: «سفارش من به جوانها این است که با چشم باز نگاه کنید، با بصیرت نگاه کنید، هر حرفی را از هر گوینده‌ای نپذیرید. مبدأ حرکت و مبدأ انقلاب، امام بزرگوار است، حرف او را حجّت بدانید؛ نگاه کنید ببینید امام چه میگفت. نگویند اگر امام هم امروز بود، این‌جوری عمل میکرد؛ نخیر، این غلط است؛ ما سالهای متمادی با امام بودیم و امام را بهتر از آنها می‌شناسیم. امام اگر امروز بود، همان فریاد ابراهیمی، همان فریاد بت شکن را امروز هم میزد؛ همان فریادی که ملّت را بیدار کرد و به انقلاب رساند. خب شما که میگویید مرگ بر آمریکا، ما هم که موافقیم، حرفی نداریم.»
به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR نماهنگ «فریاد ابراهیمی امام» را درباره‌ی مواضع ضد استکباری حضرت امام خمینی (رحمه‌الله) منتشر می‌کند.

دیدار بسیجیان با رهبر انقلاب

دیدار بسیجیان با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار هزاران نفر از بسیجیان، بسیج را «لشکر انقلاب» و «مظهر مردم‌سالاری دینی» و متکی بر بصیرت خواندند و با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق و مبتنی بر تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورزی برای هم‌افزایی لایه‌های مختلف بسیج به‌منظور حضور پرقدرت و تأثیرگذار در عرصه‌های گوناگون جامعه، گفتند: روحیه‌ی بسیجی یعنی خدا را همواره در کنار و همراه خود دیدن، و دچار ناامیدی و افسردگی و بن‌بست نشدن؛ بنابراین در پاسخ افراد ضعیف‌النفس که دچار ترس از دشمن و روحیه‌ی «نمی‌توانیم» شده‌اند، می‌گوییم با اتکا به قدرت الهی و باور قدرت حضور مردم، می‌توان بر همه‌ی مشکلات فائق آمد و از هیچ قدرتی هم نهراسید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود، راه‌پیمایی باشکوه اربعین را «پدیده‌ای تاریخی» و نشان‌دهنده‌ی «دست قدرت الهی» خواندند و خاطرنشان کردند: در پدیده‌ها و خیزش‌های ماندگار و عظیمی همچون راه‌پیمایی اربعین یا نمونه‌هایی نظیر تسخیر لانه‌ی جاسوسی، ۹ دی ۸۸ و اعتکاف‌ها که برخاسته از تبلیغات نیستند، دست خداوند روشن‌تر از هر جای دیگری دیده می‌شود.

ایشان پیروزی انقلاب اسلامی را نمونه‌ی دیگری از این پدیده‌های الهی برشمردند و خاطرنشان کردند: این دست الهی در حضور مردمی و شکل‌گیری انقلاب اسلامی کاملاً مشهود و برجسته بود و امام بزرگوار نیز فرمودند من در طول انقلاب همواره دست قدرت الهی را در پشت حرکت عظیم مردمی می‌دیدم.

رهبر انقلاب اسلامی، حضور میلیونی مردم در پدیده‌ی الهیِ راه‌پیمایی اربعین را نشانه‌ی «عشق و جاذبه همراه با بصیرت» دانستند و افزودند: به زائرانی که موفق به این کار بزرگ شدند، خوشامد و زیارت‌قبول می‌گوییم و از مردم عراق که این جمعیت عظیم را با محبت، پذیرایی و اداره کردند، تشکر می‌کنیم.

ایشان لازمه‌ی ماندگاری و استمرار پدیده‌ی فوق‌العاده‌ی راه‌پیمایی اربعین را شکر این نعمت خواندند و گفتند: شکرگزاری واقعی باید در عمل انجام شود و همان‌طور که اکثریت مردم ایران با فداکاری و ایثار، نعمت انقلاب اسلامی را پاس داشتند، باید نعمت اربعین را با حفظ روحیات و حالات به‌دست‌آمده در این سفر نورانی همچون برادری، مهربانی، توجه به ولایت و آمادگی برای حضور در میدان‌های سخت، شکرگزاری کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: برخی در دنیا به‌دنبال محو یا تحریف پدیده‌ی نورانی اربعین هستند که موفق به این کار نخواهند شد و قطعاً این نعمت بزرگ برای ملت‌های ایران و عراق، پایدار و موجب سرافرازی و سربلندی خواهد بود.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه، بسیج را از پدیده‌های شگفت‌آور دوران انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: امام بزرگوار ما با تعلیم و الهام الهی، این شجره‌ی طیبه را پایه‌گذاری کرد و سرنوشت انقلاب را به‌دست جوانان سپرد.

ایشان با اشاره به امانتداری جوانان در انتقال نسل به نسل «روحیه‌ی انقلابی»، گفتند: با وجود آنکه جوانانِ امروز، دوران انقلاب و امام (رحمه‌الله) را درک نکرده‌اند اما با همان روحیه‌ی انقلابی و با بصیرت، آگاهی و تجربه‌ای فراتر از جوانان اول انقلاب، در میدان حضور دارند که این نشان‌دهنده‌ی پیشرفت انقلاب اسلامی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه حفظ و پاسداشت انقلاب، وظیفه و مأموریت آحاد ملت است، جوانان را پیش‌ران و موتور محرکه‌ی این حرکت بزرگ دانستند و افزودند: قطعاً حرکت بسیجی در کشور ما پیروز است اما شرط تحقق این پیروزی، پیشه‌کردنِ تقوای فردی و گروهی و انجام عمل صالح است که این دو عامل مهم، موجب جلب نصرت و همراهی خداوند خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نمونه‌ی قرآنیِ معارضه و مبارزه‌ی حضرت موسی (علیه‌السلام) و برادرشان هارون، با دست خالی علیه قدرت عظیم فرعونی، خاطرنشان کردند: خداوند به موسی (علیه‌السلام) فرمود «نترسید که من با شما هستم و می‌شنوم و می‌بینم» و پس از آن نیز موسی (علیه‌السلام) در پاسخ به قوم بنی‌اسرائیل که از دیدن لشکریان فرعون هراسان شده و می‌گفتند آنها ما را نابود خواهند کرد، گفت «هرگز! پروردگارم با من است و مرا هدایت خواهد کرد».

ایشان لازمه‌ی حفظ همراهی خداوند را تقوا و عمل صالح دانستند و تأکید کردند: اگر لوازم این همراهی الهی را حفظ کنیم، حتی قدرتی با ۱۰ برابر قدرت آمریکا نیز توان غلبه و تسلط را نخواهد داشت.

رهبر انقلاب اسلامی سپس به پنج سرفصل مهم که باید در برنامه‌ریزی‌ها و رویه‌سازی‌های بسیج مورد توجه جدی قرار گیرند، اشاره کردند.

متکی بودن بسیج به «بصیرت» اولین سرفصلی بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به آن اشاره کردند و گفتند: بسیج یک حرکت احساسی صِرف نیست، بلکه متکی بر فهمیدن، دانستن و بصیرت است و این جهت‌گیری باید همچنان در بسیج حفظ شود.

ایشان با اشاره به برخی افراد که در اوایل انقلاب اسلامی بسیار پرشور و انقلابی بودند امّا اکنون در مقابل انقلاب قرار گرفته‌اند، افزودند: این افراد به‌دلیل «نداشتن عمق دینی، حرکت بر اساس احساسات و هم‌نشینی با زاویه‌داران با انقلاب»، فاصله‌ی زیادی از انقلاب اسلامی گرفتند و درنهایت در مقابل انقلاب ایستادند.

رهبر انقلاب اسلامی، «بصیرت» را بسیار مهم خواندند و خاطرنشان کردند: علت تأکید مکرر من بر بصیرت در قضایای سال ۸۸ که البته عده‌ای هم از این تأکید ناراحت شدند، اهمیت این موضوع در تشخیص مسیر حق و باطل است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، گسترده بودن دایره‌ی بسیج برای آحاد ملت و جناحی نبودن بسیج را به‌عنوان دومین سرفصل بیان کردند و گفتند: بسیج لشکر انقلاب است و اگر دوگانگی هم وجود داشته باشد، آن دوگانه‌ی «انقلابی» و «ضدانقلابی» است زیرا حتی «غیر انقلابی» را نیز می‌توان جذب کرد.

ایشان با تأکید بر لزوم جذب حداکثری افزودند: البته این جذب حداکثری به معنای استفاده از هر روش و اقدامی نیست، اما هر جناح یا فردی که انقلاب را قبول دارد و در خدمت انقلاب است، بسیج شامل او هم می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: بسیج جزو هیچ‌یک از جناح‌های انقلاب نیست بلکه بسیج، جریان و رود عظیم جاری به سمت اهداف انقلاب اسلامی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای لزوم «هم‌افزایی لایه‌های مختلف بسیج» را به‌عنوان سومین سرفصل حرکت بسیج، بیان کردند و افزودند: گستره‌ی بسیج شامل قشرهای مختلف مردم است و باید سازوکار مناسبی برای هماهنگی و هم‌افزایی در آن به‌وجود آید.

رهبر انقلاب اسلامی در بیان چهارمین سرفصل برای حضور قوی‌تر و تأثیرگذارتر، به موضوع «مظهر مردم‌سالاری دینی و اسلامی بودن بسیج» اشاره کردند و افزودند: برخی تصور می‌کنند مردم‌سالاری دینی فقط شامل حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخابات است در حالی که این موضوع، یکی از جلوه‌های مردم‌سالاری دینی است و معنی واقعی آن یعنی «مردم، سالارِ زندگی جامعه‌ی خود بر اساس دینِ اسلام» هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه بر اساس این تعریف، بسیج مظهر مردم‌سالاری دینی در همه‌ی عرصه‌ها است، خاطرنشان کردند: با چنین دیدگاهی، اگر بسیج وارد عرصه‌ی اقتصاد مقاومتی و علم هم شود، اقتصاد مقاومتی و علم نیز مردم‌سالار خواهند شد.

پنجمین و آخرین سرفصلی که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند، لزوم تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز در دو سطح رأس و بدنه‌ی بسیج بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: وظیفه‌ی این هیئت‌های اندیشه‌ورز در لایه‌های مختلف بسیج، طراحی برای مأموریت‌های مختلف اعم از جنگ سخت و جنگ نرم، و سازندگی و خدمات‌رسانی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه تشکیل این هیئت‌های اندیشه‌ورز موجب پویایی و خردمندی و تأثیرگذاری بیشتر و پیشرو بودن بسیج می‌شود، افزودند: در کنار مجموعه‌های اندیشه‌ورز، باید هیئت‌های رصدگر نیز تشکیل شوند که مأموریت آنها مراقبت از نفوذ نکردن ویروس‌ها و مورد آسیب قرار نگرفتن سازمان بسیج است.

ایشان، این پنج سرفصل را برای تکامل و ثمردهی مداوم شجره‌ی طیبه‌ی بسیج ضروری دانستند و تأکید کردند: این سرفصل‌ها، ناظر به عمل و واقعیت است و باید با برنامه‌ریزی دقیق، به مرحله‌ی اجرا درآیند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به الگوبرداری از بسیج در برخی کشورهای منطقه و برنامه‌ریزی دشمن برای ضربه زدن به این الگو، خاطرنشان کردند: یکی از طراحی‌های دشمن، موضوع بسیار مهم «نفوذ» است که از بیشتر از یک‌سال گذشته، بارها درباره‌ی آن هشدار داده شده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص چگونگی استفاده از «نفوذ» برای ضربه زدن به بسیج، گفتند: یکی از روش‌ها، ایجاد خطوط موازی و رقیب برای بسیج است که برخی هم‌اکنون در کشور به‌دنبال رقیب‌سازی برای بسیج هستند.

ایشان به یک نکته‌ی دیگر درخصوص بسیج اشاره کردند و افزودند: ما نمی‌خواهیم بسیج را به‌عنوان یک رقیب برای قوه‌ی مجریه قرار دهیم بلکه بسیج به‌عنوان یک مکمل و امیدبخش می‌تواند برای جهت‌دهی صحیح به قوه‌ی مجریه و همچنین کمک در عرصه‌های عملی حضور داشته باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهار ناامیدی بعضی دستگاه‌های دولتی در برخی زمینه‌ها، خاطرنشان کردند: چگونه می‌توان با سابقه‌ای که از انجام کارهای بزرگ در کشور وجود دارد و با حضور سازمانی همچون بسیج، اظهار ناامیدی کرد؛ زیرا نام بسیج، هر انسان افسرده و ناامیدی را هم امیدوار و بانشاط می‌کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه در بسیج، هیچ‌گاه بن‌بست وجود ندارد، گفتند: یک بسیجی هم ممکن است در برهه‌ای دچار ترس یا تردید شود اما هیچ‌گاه دچار بن‌بست نمی‌شود زیرا عناصر قدرت‌بخش و راهنما در بسیج، آن‌قدر فراوان است که همه‌ی نقاط ضعف را تبدیل به نقاط قوت می‌کنند.

ایشان به مشکلات اقتصادی کشور و نام‌گذاری امسال به‌عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» اشاره کردند و افزودند: دیروز، مسئولان دولت، گزارشی از اقدامات انجام‌شده از ابتدای امسال برای تحقق اقتصاد مقاومتی را ارائه کردند که در آن آمار و ارقام کارهای انجام‌گرفته بیان شده بود اما مهم آن است که نتیجه‌ی این اقدامات، در صحنه‌ی عمل دیده شود.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: بسیج در این خصوص می‌تواند کمک و نقش‌آفرینی کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به مسائل مربوط به ایران و دولت مستکبر آمریکا اشاره کردند و گفتند: ما فعلاً امکانی برای قضاوت درباره‌ی دولت جدیدی که قرار است سرِکار بیاید نداریم اما دولت کنونی برخلاف آنچه در موضوع برجام تعهد کردند و تصمیم‌گیری‌های مشترک انجام‌شده -که آن زمان مسئولین به ما اعلام کردند- عمل می‌کند و تخلفات متعددی را مرتکب شده است.

ایشان با اشاره به تمدید قانون تحریم‌های ۱۰ساله در کنگره‌ی آمریکا، خاطرنشان کردند: اگر این تمدید، اجرایی و عملیاتی شود، قطعاً نقض برجام است و بدانند جمهوری اسلامی ایران حتماً در مقابل آن واکنش نشان خواهد داد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: توافق هسته‌ای یا همان برجام نباید به وسیله‌ای برای فشار بر ملت و کشور ایران تبدیل شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اظهارات مسئولان کشور و دست‌اندرکاران برجام که هدف از توافق هسته‌ای را برداشته شدن فشارها و تحریم‌ها بیان کردند، افزودند: دولت آمریکا علاوه بر آن قول‌ها و تعهداتی که در قضیه‌ی برجام انجام نداده و یا ناقص عمل کرده است -و مسئولان دست‌اندرکار برجام هم صراحتاً به این موضوع اشاره کرده‌اند- اکنون برجام را وسیله‌ای برای فشار مجدد بر ایران قرار داده است.

ایشان تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به قدرت الهی و با باور به قدرت حضور مردم، از هیچ قدرتی در دنیا هراس ندارد.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان خاطرنشان کردند: اگر کسانی به تقلید از روحیه‌های ضعیف بنی‌اسرائیل بگویند که «نمی‌توانیم» و از دشمن هراس داشته باشند، ما نیز به تبعیت از حضرت موسی (علیه‌السلام) در پاسخ به آنها می‌گوییم هرگز این چنین نیست زیرا خداوند همراه ما است و ما را هدایت خواهد کرد.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر افزایش ظرفیت‌های پیش‌روندگی انقلاب اسلامی، گفت: بسیج درحال تقویت خود و گسترش و تعمیق انقلاب اسلامی در جبهه‌های محرومیت‌زدایی، دفاع مردمی و پیشرفت علمی است.

سردار جعفری با اعلام آمادگی بسیجیان برای پیکار با دشمن در عرصه‌های مختلف، افزود: همه همدل و یک‌صدا با به صحنه آوردن تمام توانمندی‌های خود در خدمت راهبرد عزتمندانه‌ی اقتصاد مقاومتی خواهیم بود و بسیج برای جاری شدن این جهاد مقدس تا آخر در کنار ملت ایستاده است.

همچنین سردار سرتیپ محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به شور و شوق بسیجیان برای جهاد و شهادت، خاطرنشان کرد: با مقاومت جانانه‌ی مردمِ بسیجی ایران، امروز بسیج تبدیل به الگوی آزادی‌خواهان جهان شده است.

وی با بیان گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای بسیج در حوزه‌های مختلف ازجمله اقتصاد مقاومتی، افزود: بسیجیان با نیروی ایمان و اراده، حماسه‌هایی خلق خواهند کرد که دشمنان ناگزیر از اعتراف به شکست و پشیمانی شوند.

در این دیدار آقایان رضا قَمَشلو، محمدحسین عباسی و خانم سیده مرضیه رفعتی نیز به‌عنوان نماینده‌ی بسیجیان به بیان دیدگاه‌ها و نظرات پرداختند و بر این محورها تأکید کردند:
- لزوم استمرار و تقویت طرح تربیتی حلقه‌های صالحین
- اهمیت زیارتگاه‌های راهیان نور و ضرورت افزایش حمایت‌های مسئولان دولتی و توسعه‌ی زیرساخت‌ها
- نقش مدارس در آموزش و نهادینه کردن سبک زندگی ایرانی - اسلامی
- آسیب‌های فضای مجازی برای نوجوانان و لزوم انجام اقدامات لازم همچون راه‌اندازی شبکه‌ی ملی اطلاعات

ویژه نامه هفته بسیج

ویژه نامه هفته بسیج


منبع:سایت شهیدآوینی

دیدار رئیس جمهوری اسلوونی با رهبر انقلاب

دیدار رئیس جمهوری اسلوونی با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (سه‌شنبه) در دیدار آقای باروت پاخور رئیس جمهوری اسلوونی، با اشاره به حوادث تلخ و دردناک منطقه و نقش برخی قدرت‌ها در تحمیل بی‌ثباتی و جنگ بر ملت‌ها، تأکید کردند: جمهوری اسلامی همواره کشورهای مستقل را به نقش‌آفرینی فعال در مقابله با فشار بر ملت‌ها فراخوانده و از آنها خواسته است که ساکت و تماشاچی نباشند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درگیری‌های خشن در کشورهای منطقه‌ی غرب آسیا و ایجاد گروه‌های تروریستی همچون داعش را نتیجه‌ی دخالت و تحمیل برخی قدرت‌ها خواندند و افزودند: وظیفه‌ی همه‌ی کشورها، تلاش برای خاموش کردن آتش این درگیری‌ها است و جمهوری اسلامی نیز برخلاف تبلیغات جریان سلطه، با همین هدف، فعال و تأثیرگذار است اما دخالتی در امور کشورهای دیگر نمی‌کند.
رهبر انقلاب اسلامی، ائتلاف آمریکایی‌ها ضد داعش را موفق ندانستند و در تبیین دلیل این ناکامی با اشاره به دو دیدگاه موجود، خاطرنشان کردند: بر اساس دیدگاه اول، آمریکایی‌ها برنامه‌ای برای ریشه‌کن کردن داعش ندارند و می‌خواهند همچون انگلیسی‌ها که در دوران استعمار هند، کشمیر را همچون استخوان لای زخم نگه داشتند -و درنتیجه دو کشور همسایه‌ی هند و پاکستان تا همین امروز نیز همواره دچار اختلاف و شکاف هستند- در قبال داعش نیز به‌گونه‌ای عمل کنند که این مشکل به‌صورت حل‌نشده در عراق یا سوریه باقی بماند.
ایشان افزودند: بر اساس دیدگاه دوم، آمریکایی‌ها مایل به حل قضیه‌ی داعش هستند اما سازوکارها به‌نحوی نیست که آنها قادر به انجام این کار باشند که البته نتیجه‌ی هر دو دیدگاه تاکنون یکسان بوده و امروز عراق و به‌ویژه سوریه در وضعیت بسیار تلخ و سختی به‌سر می‌برند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تبعات ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای غرب آسیا ازجمله مشکلات مربوط به پناه‌جویان، خاطرنشان کردند: در حالی که کشورهای اروپایی نتوانستند به حداکثر چند ده هزار پناه‌جو پناه بدهند، ایران سال‌ها است که حدود سه میلیون نفر از مردم افغانستان را میزبانی می‌کند و شرایط تحصیل و زندگی را برای آنها فراهم کرده و در کمال سعه‌ی صدر، رفتاری انسانی با مهاجرین دارد.
رهبر انقلاب اسلامی، یک‌سال و هشت ماه بمباران مردم یمن و نابود کردن زیرساخت‌های این کشور به‌دست دولت سعودی را یکی دیگر از حوادث تلخ این روزهای منطقه برشمردند و افزودند: دولت‌های مستقل باید با این حوادث مقابله کنند؛ زیرا تحت فشار قرار دادن یک ملت، درواقع رنج و دردی برای همه‌ی بشریت است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه، امکانات و ظرفیت‌های ایران و اسلوونی را در افزایش همکاری‌ها فراوان خواندند و افزودند: امیدواریم آینده، سند محکمی برای گفت‌وگوهای امروز باشد.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به انجام کامل تعهدات ایران در جریان توافق هسته‌ای، از عمل نکردن طرف‌های مقابل به تعهداتشان انتقاد کردند.
در این دیدار که آقای روحانی رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای باروت پاخور رئیس جمهوری اسلوونی، مذاکرات خود با مقامات کشورمان را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: ما به‌دنبال عمیق‌تر کردن روابط خود با ایران در تمام زمینه‌ها هستیم.
آقای پاخور، ایران را ستون ثبات و امنیت در منطقه و کشوری قابل احترام خواند و با تمجید از نحوه‌ی عملکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای و پیشرفت‌های چشمگیر کشورمان در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: اسلوونی و ایران تجربیات مشترک و زمینه‌های فراوانی برای همکاری دارند.
رئیس جمهوری اسلوونی با اشاره به برنامه‌ی افتتاح سفارت کشورش در تهران در جریان سفر جاری، گفت: ایران دوست خوب اسلوونی است و ما گشایش سفارت در ایران را کاری عاقلانه و حکیمانه و برخاسته از تصمیم و اجماع ملی می‌دانیم.