شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

14 کتاب برای اینکه پیامبر مهربانی را بیشتر بشناسیم/ ویژگی‌های عصر بعثت چه بوده است؟

14 کتاب برای اینکه پیامبر مهربانی را بیشتر بشناسیم/ ویژگی‌های عصر بعثت چه بوده است؟

روز مَبْعَث، روزی است که حضرت محمد، پیامبر گرانقدر اسلام، به درجه پیامبری برگزیده شد. در تقویم هجری قمری، ۲۷ رجب روز مبعث است.

حضرت محمد مصطفی در روز (۲۷ رجب) سال ۴۰ عام الفیل، همزمان با سال ۱۳ پیش از هجرت پیامبر اسلام، در غار حرا، توسط (جبرئیل) و از سوی خدا به پیامبری نایل آمد و مأمور شد که چندخداپرستی و بت‌پرستی را از زمین بردارد و خداپرستی را رواج دهد و پیام وحی را به مردم برساند.

در این گزارش به کتاب هایی پرداختیم که با موضوع پیامبر مهربانی منتشر شده است:

 آفتاب آخرین نوشته  مهدی قزلی

 

 

این کتاب نگاهی مجمل و ساده بر زندگی پیامبر اسلام (ص) دارد. در مقدمه آن آمده است که " این اثر در قالبی مینی مالیستی، جذاب و شیرین که مورد توجه نسل جوان نیز هست منتشر شده و متناسب با بی حوصلگی و پرمشغله بودن مخاطب است ".

این کتاب که از زبان و بیانی ساده برای بازگویی زندگی و حوادث دوران پیامبر بهره می برد در قالب جملاتی کوتاه و بعضا متکی بر اصول دیالوگ نمایشی خواننده نوجوان را با روایتی سهل به خوانش تاریخ اسلام فرامی خواند.

این اثر به سفارش فرهنگسرای خاتم وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و توسط موسسه نشر شهر در 103 صفحه و شمارگان ده هزار نسخه منتشر شده است.

"سرزمین نور"، محمد رضا سرشار، انتشارات پیام آزادی

این مجموعه که مخاطب اصلی آن نوجوانان هستند، در هر مجلد به فرازی از زندگی رسول گرامی اسلام پرداخته است.

 قالب نوشته ها داستان است و جدا از نام کلی مجموعه (از سرزمین نور)، هر مجلد نیز عنوان ویِژه خود را دارد.

این عناوین به ترتیب عبارت‌اند از: داستان زمزم (داستان زندگی نیای پیامبر)، آنچه خدای کعبه اراده کند(داستان زندگی پدر پیامبر)، و آن ستاره که دنباله دار می آید(داستان تولد پیامبر) ، آن یتیم نظر کرده (داستان خردسالی پیامبر)، آن قصه که در کتاب ها آمده بود(داستان دیدار عبدالمطلب با شاه یمن)، با من سخن بگو مادر(داستان زندگی مادر پیامبر)، ماجرای سپاه فیل(داستان حمله ابرهه به مکه)، آن پدر بزرگ دوست داشتنی(پایان کار عبدالمطلب)، سفر دراز شام(داستان نوجوانی پیامبر)، خورشیدی در خانه خدیجه(داستان جوانی پیامبر)، داستان سیل آن سال(داستان جوانی پیامبر)، شب رویش غنچه نور(داستان بعثت پیامبر)، ای جامه بر سر کشیده،برخیز(داستان بعثت پیامبر)، روزگار دراز رنج(از دعوت آشکار تا آغاز هجرت به حبشه)، روزنه ای به رهایی(داستان هجرت حبشه).

سیمای پیامبر خدا، ترجمه کحل البصر، شیخ عباس قمی

کتاب حاضر ترجمه‌ی کتاب "کحل البصر" است. نگارنده در این کتاب ضمن بیان زندگی حضرت محمد (ص) از زمان تولد تا رحلت به شرح اخلاق و سیره‌ی ایشان می‌پردازد و موضوعاتی چون وفات حضرت عبدالمطلب، ازدواج با حضرت خدیجه (س) و زندگی افرادی چون ابوطالب را بررسی می‌کند. در پایان نیز جنگ‌های پیامبر (ص) را معرفی می‌نماید."

سیمای پیامبر اعظم در آینه نهج البلاغه، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی

این کتاب، حاصل گفتارهای حضرت استاد درباره پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است که با هدف ارایه تفسیری بر بخش‌هایی از سخنان امیرمؤمنان، حضرت علی علیه السلام درباره نبوت و پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و پاسخ‌گویی به بخشی از عقاید شبهه‌افکنان درباره گستره دعوت انبیا سامان یافته استنوشتار حاضر در 3 فصل توسط حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی عزیزی‌کیا نگارش یافته و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است.

تاریخ اسلام»، مهدی پیشوایی، دفتر نشر معارف

تاریخ در پیوند با زمان و انسان معنا می یابد و حتی تأثیر تاریخ و گذر زمان نه تنها در یک فرد که در ملت ها و نژادها روشن است. باید اندیشید و در نهایت به داوری نشست. نویسنده با همین اندیشه، می خواهد دفتر قطور تاریخ را به رویمان بگشاید و از اسلام بنویسد. وی این مجموعه را در پنج بخش اصلی و شانزده فصل تدوین کرده است و می کوشد تا برای هر یک از حوادث عصر نبوی، منابع جداگانه و متنوعی بیاورد. همچنین با بیان شواهد قرآنی و حدیثی، حوادث را از شکل گزارش صرف بیرون آورده و به تحلیل و بررسی مناسب برخی از آنها پرداخته و به شبهه های مربوط به هر موضوع نیز توجه کرده است.

مهم ترین عنوان های مطالب کتاب عبارتند از: جزیرة العرب (موقعیت جغرافیایی، اجتماعی و تمدنی)، صفات و روحیات عرب، ادیان و مذاهب در شبه جزیره عربستان و اطراف آن، محمد صلی الله علیه و آله از تولد تا بعثت، کودکی و نوجوانی حضرت محمد صلی الله علیه و آله، جوانی حضرت محمد صلی الله علیه و آله، از بعثت تا هجرت، دعوت علنی و آغاز مخالفت ها، پی آمدهای مخالفت قریش و اقدامات آنان، همسران پیامبر، اقدامات اساسی پیامبر اسلام در مدینه، تشکیل نیروهای رزمی اسلام و از دعوت جهانی تا رحلت پیامبر اسلام.

تاریخ تحقیقی اسلام، یوسفی غروی، موسسه امام

این کتاب که نتیجه تلاش بیست ساله مولف می باشد و از جمله ویژگی های آن می توان به نکات زیر اشاره کرد

از آنجا که کتاب های تاریخی تحت تاثیر سیاست های حکومت های وقت به نگارش درآمده است، متاسفانه دارای معایب و تحریفات فراوانی می باشد، متاسفانه دارای معایب و تحریفات فراوانی می باشد، از این رو در تالیف این مجموعه، از قرآن به عنوان یک منبع متقن و مستدل و غیر قابل تحریف برای بررسی و تحلیل حوادث زمان پیامبر اکرم (ص) استفاده شده و شان نزول آیاتی که درباره حوادث مختلف نازل شده، بیان گردیده است. مولف تلاش کرده علت تناقض نصوص یا تحریف های انجام شده را ریشه یابی و تحلیل کند. همچنین مولف تلاش کرده از منابع دست اول استفاده کند و در این میان عنایت ویژه ای به منابع شیعی، داشته است.

راز بزرگ رسالت، آیت‌الله جعفر سبحانی تبریزی، موسسه تعلیماتی و تحقیقاتی امام صادق (ع(

کتاب «راز بزرگ رسالت» یا «نقد کتاب بیست و سه سال»، نوشته آیت الله جعفر سبحانی، توسط مؤسسه امام صادق (ع) منتشر شده است.

کتاب بیست و سه سال که در عصر حاضر نقد و محتوای آن سطر به سطر نقد شده است، از آثار ضددینی و ضداسلامی دوران حکومت پهلوی است.

رمان محمد (ص)، ابراهیم حسن بیگی، انتشارات مدرسه

محمد (ص) روایتی است که در پانزده بخش به سرانجام رسید . زاویه دید راوی اول شخص است، شخصی یهودی که در رمان به عنوان یک دانشمند معرفی می شود از طرف شورای عالی یهود مأمور می شود به سمت پیامبر اسلام گرایش پیدا کرده و یا او را کشته یا عقایدش را به چالش بکشد.

محمد پیامبری برای همیشه، حسن رحیم پور ازغدی، دفتر نشر فرهنگ

کتاب حاضر  ( محمد ص پیامبری برای همیشه ) متن پیاده شده چهار سخنرانی از آقای رحیم پور ازغدی است که در ارتباط با شخصیت پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – در مناسبتهای گوناگونی ایراد شده است

سخنرانی اول که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – است، پس از ذکر مقدماتی از ویژگی های آن حضرت، به دنبال بیان چند نکته از شیوه حکومت اسلامی پیامبر می باشد تا پاسخی اجمالی به این پرسش باشد که «برای رشد و بالندگی و رسیدن به اهداف الهی در حکومت اسلامی چه باید کرد؟» 

در سخنرانی دوم  کتاب محمد (ص) پیامبری برای همیشه ابتدا به ذکر خصوصیاتی از حضرت پیامبر از زبان امام حسین – علیه السلام – پرداخته و به یکی از بزرگترین خدمات پیامبر به بشریت یعنی آموختن نحوه ارتباط با خداوند سخن می گوید. در نهایت به برخی رفتارهای اجتماعی حضرت اشاره می نمایند.

در سخنرانی سوم، (کتاب محمد (ص) پیامبری برای همیشه)  ایشان به برخی شبهات مطرح شده که به دنبال تضعیف و تحریف اعتقاد به نبوت است و با ژست های علمی و جامعه شناسانه و دین شناسانه به خورد مسلمانان داده می شود اشاره نموده و به دنبال پاسخگویی به آنهاست.

در سخنرانی چهارم نیز ایشان با الگو برداری از جامعه اسلامی عهد رسول، نکاتی راجع به نظریه حکومت دینی مطرح نموده و به انتقادات وارد بر آن پاسخ می دهند.

قصه‌های پیامبران، مرتضی امین، پیام آزادی

قصه های پیامبران عنوان کتابی است از مرتضی امین که در 24 صفحه و توسط انتشارات پیام آزادی در سال 1390 به چاپ رسیده است. موضوع اصلی این کتاب قرآن است. از مرتضی امین، کتاب‌های قصه های امثال و حکم(پیام محراب)، القرآن الکریم(پیام عدالت)، نیز در بازار کتاب موجود میباشد.

فروغ ابدیت، جعفر سبحانی، بوستان کتاب

در این کتاب به بیان وقایع مهم و حوادثی که آموزندگی بیشتری دارند پرداخته شده و از تفصیل و بیان رویدادهای جزئی خودداری شده است. این کتاب با مدارک تاریخی شیعه منطبق بوده و از افسانه‌ها و خرافاتی که با تاریخ زندگی پیامبر اسلام آمیخته شده است خالی می‌باشد.

داستان پیامبران، علی موسوی گرمارودی، قدیانی

داستان پیامبران عنوان کتابی است از علی موسوی گرمارودی که در 220 صفحه و توسط انتشارات قدیانی در سال 1391 به چاپ رسیده است. موضوع اصلی این کتاب پیامبران است

آنک آن یتیم نظر کرده، محمدرضا سرشار، به نشر

این کتاب روایتی از زندگی پیامبر(ص) از زمان تولد تا هجرت به حبشه است که با نثری تاریخی که به فارسی دری نزدیک است نگاشته شده است.

این رمان به زبان‌های عربی، ترکی استانبولی و انگلیسی نیز منتشر شده است.

«شعای از نیر اعظم»، آیت الله سید علی خامنه‌ای، انتشارات سروش

این کتاب در بردارنده بخش هایی چون ویژگیهای رسول اعظم(ص) ویژگیهای عصر بعثت، بعثت پیامبر (ص)، وقایع خاص در تاریخ پیامبر اکرم(ص)، پایه گذاری تمدن اسلامی، نقش اهل بیت(ع) در نهضت نبوی، انواع تعامل با پیامبر اکرم(ص) و وظایف مسلمانان نسبت به ایشان در قطع وزیری با قیمت 33هزارریال روانه بازار نشر شد.
در این کتاب در قالب چند بخش به تاریخ صدر اسلام، با محوریت شخصیت، اندیشه و منشور فکری و عقیدتی پیامبر اکرم(ص) پرداخته اند.

کتاب با ویژگی های پیامبر آغاز می شود و با بحث روی حقیقت وجودی و خلقت نوری پیامبر اعظم(ص)، تصدی حکومت الهیه و ولایت مطلقه را مورد بررسی قرار می گیرد. تحلیل اخلاق و سیره پیامبر از نظر فردی و شخصی و نیز اخلاق حکومتی ایشان، بخش های دیگر این کتاب را تشکیل می دهند.

در فصل دیگری تعلیمات پیامبر بررسی شده است و در ویژگی های عصر بعثت، به فراگیر بودن جاهلیت در این مقطع تاریخی و نیز انحطاط اخلاقی اعراب بدوی می پردازد. سرگردانی و فقر و حاکمیت طاغوت ها، از موارد دیگری هستند که در بررسی ویژگی های اعراب پیش از اسلام، مورد بررسی قرار گرفته شده است.
در آخرین بخش به وظایف مسلمانان نسبت به پیامبر اکرم اشاره می شود و به طور دقیق،جزء به جزء و مفصل این وظایف و چگونگی تحقق آن ها را ذکر می شود.

این مجموعه حاصل پژوهش گروهی از محققان و فضلای حوزه علمیه قم، با نظارت و هدایت موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی تدوین شده و توسط انتشارات سروش در سال پیامبر اعظم(ص) مجال نشر یافته است.

منبع:فرهنگ نیوز

دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی هم‌زمان با خجسته سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام

دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی هم‌زمان با خجسته سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام

هم‌زمان با خجسته سالروز بعثت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، جمعی از مسئولان نظام، سفرای کشورهای اسلامی در تهران و خانواده‌های شهدا، صبح امروز (سه‌شنبه) با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند.





در عید پرشکوه مبعث پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام، قشرهای مختلف مردم و سفیران کشورهای اسلامی، بعثت را برنامه‌ای نورانی، جاودانه و تحول‌آفرین برای همه‌ی جوامع بشری خواندند و با اشاره به ضرورت ایستادگی برگرفته از تعالیم اسلام در مقابل دشمنان و زورگویان جهانی، افزودند: ملت با حضور در انتخابات پیشِ رو، دشمنان اسلام و ایران را مأیوس خواهد کرد ضمن اینکه لازم است نامزدهای محترم به مردم قول دهند برای پیشرفت کشور و باز کردن گره‌ها، نگاهشان به خارج از مرزها نخواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک عید سعید مبعث به ملت عزیز ایران و همه‌ی مسلمانان جهان خاطرنشان کردند: بعثت رسول خاتم در دنیای غرق در تاریکی و جهل و ظلم و غرور رخ داد و پیامبر گرامی اسلام با دعوت به نور یعنی تشکیل حکومتی متکی بر عدل و انصاف و وحدت و ایستادگی در مقابل ظلم، نشان داد برنامه‌ی بعثت در همه‌ی جوامع بشری و در همه‌ی دوران‌ها، قابل تحقق و اجرا است و می‌تواند زیرساخت تشکیل عظیم‌ترین تمدن بشری قرار گیرد.

ایشان با تأکید بر نیاز عمیق بشریت امروز به برنامه‌ی بعثت، شناخت افکار عمومی جهان را از معنی و مفهوم بعثت بسیار مهم برشمردند و افزودند: بعد از تشکیل جمهوری اسلامی که رشحه‌ای از رشحات حکومت نبوی در آن جلوه کرد، دشمنان جوامع بشری، خصومت و مبارزه با منشأ این حرکت عظیم یعنی اسلام را در دستور کار جدی قرار دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «توانایی بی‌بدیل اسلام در رشد و شکوفایی جوامع انسانی»، «ظرفیت شکل‌دهی به تمدن توأمان مادی و معنوی» و نیز «قدرت اسلام در مقابله با ظلم و تعدی» را از دلایل اصلی دشمنی مستکبران با دین مبین اسلام برشمردند.

ایشان افزودند: تشکیل گروه‌های تروریستی به نام اسلام و تفرقه‌انگیزی میان کشورهای اسلامی از جمله در عراق و سوریه و بحرین و یمن از توطئه‌های آمریکای ظالم و رژیم خبیث صهیونیستی برای مقابله با اسلام است.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: البته ظالمان جهانی با جمهوری اسلامی بیشتر از دیگر کشورهای مسلمان دشمنند اما مشکل اصلی آن‌ها اصلِ اسلام است و این واقعیت را باید همه‌ی مسلمانان درک کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درک علت دشمنی مستکبران با اسلام را وظیفه‌ی مسئولان کشورهای اسلامی خواندند و افزودند: دولت‌های اسلامی باید بفهمند که هدف آمریکا از همراهی با یک کشور اسلامی و دشمنی با یک کشور دیگر، جلوگیری از وحدت جهان اسلام و مانع‌تراشی بر سر راه درک مشترک مسلمانان از منافع جوامع اسلامی است.

رهبر انقلاب با ابراز تأسف از توفیق سیاست‌های تفرقه‌افکنانه‌ی آمریکایی‌ها در منطقه افزودند: غارتگران دستشان در جیب برخی کشورهای منطقه است و برای ادامه‌ی این کار، سعی می‌کنند جمهوری اسلامی یا ایران یا تشیّع را دشمن آن‌ها جلوه دهند اما همه باید این نکته را درک کنیم که اتحاد و ایستادگی در مقابل زورگویان، راه پیشرفت جهان اسلام است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، عزم و اراده‌ی ملت ایران را در مقابله با زورگویی‌ها، اختلال‌ناپذیر و قاطع خواندند و خاطرنشان کردند: همه‌ی ملت، جوانان و مردم انقلابی و مؤمن در مقابل مستکبران ایستاده‌اند و در هر کشوری، این ایستادگیِ برگرفته از بعثت پیامبر محقق شود، دشمنان هیچ تعرض و هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.

رهبر انقلاب اسلامی، «ایمان و اتحاد و حضور در صحنه»ی ملت را عامل شجاعت و ایستادگی جمهوری اسلامی برشمردند و تأکید کردند: شرکت در انتخابات پیشِ رو از مظاهر مهم حضور پرطراوت مردم در صحنه است.

ایشان با اشاره به ابعاد مختلف انتخابات افزودند: شرکت در انتخابات در نظام اسلامی، وظیفه‌ی مردم و تبلور «شأن و حق و قدرت» آنان در شکل‌دهی به رأس اجرایی حکومت است، ضمن اینکه ایستادگیِ یکپارچه‌ی ملت، جسارت دشمن و توانایی تحرک و تعرض را از او سلب می‌کند.

رهبر انقلاب اسلامی، سیاست‌های مشترک و تهدیدآمیز همه‌ی مسئولان گذشته و حال آمریکا را در مخالفت با ملت ایران، نشانه‌ی نیت خباثت‌آلود مسئولان همه‌ی جریان‌های سیاسی این کشور دانستند و افزودند: آمریکایی‌ها در همه‌ی زمان‌ها برای ضربه زدن به ایران هر کاری می‌توانستند انجام داده‌اند اما همه بدانند هر کسی علیه ملت ایران تعرض کند، بدون تردید، به ضرر خودش تمام می‌شود چرا که عکس‌العمل ملت ایران در مقابل این حرکت، مستحکم خواهد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، آینده‌ی مردم ایران را به فضل الهی، و در پرتو ایمان و ایستادگی ملت، بهتر از گذشته خواندند و تأکید کردند: باید این «ایمان، اتحاد، ایستادگی و حضور در صحنه» را حفظ کرد و با استفاده از توانایی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و برنامه‌ریزی عاقلانه، ساخت درونی نظام را چنان مستحکم کرد که دشمن از توطئه‌هایش مأیوس شود و دست از دشمنی بردارد.

رهبر انقلاب در پایان سخنانشان از نامزدهای انتخابات خواستند در تبلیغات و برنامه‌هایشان به مردم یک قول دهند: قول بدهند که برای پیشرفت کشور، توسعه‌ی اقتصادی و باز کردن گره‌ها، به بیرون از مرزها، نگاه نخواهند کرد بلکه به توانایی‌های ملت و ظرفیت‌های کشور چشم می‌دوزند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، رئیس‌جمهور، مبعث را سرآغاز آخرین پیام الهی برای بشریت خواند و گفت: پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) با بعثت خود، مردم را در مسیر برادری و عدالت قرار داد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جهان اسلام گرفتار خشونت، ترور، تکفیر، بی‌ثباتی و ناامنی است، افزود: امروز در جهان اسلام بیش از هر زمان دیگر به شنیدن پیام بعثت پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله) نیازمندیم و باید همه‌ی تلاش‌ها را به‌کار گرفت تا کشورهای اسلامی از مشکلات و ناامنی  رهایی یابند.

مبعث بزرگ‌ترین روز تاریخ بشر است

مبعث بزرگ‌ترین روز تاریخ بشر است

در آستانه‌ی سالروز بعثت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام،‌ حضرت محمد مصطفی صلوات‌الله‌علیه‌وآله، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR، گلچینی از بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را در این‌باره منتشر می‌کند:
* یک درس فراموش‌نشدنی
یادآوری بعثت به معنای یادآوری یک حادثه‌ی تاریخی نیست -این آن نکته‌ای است که ما باید در مواجهه‌ی با این حادثه‌ی بزرگ و این خاطره‌ی ارجمند بشری و انسانی همیشه به یاد داشته باشیم- بلکه تکیه‌ی بر این خاطره‌ی پرشکوه در حقیقت تکرار و مرور یک درس فراموش‌نشدنی است در درجه‌ی اول برای خود امت اسلامی؛ چه آحاد امت، چه برجستگان و نخبگان امت -سیاستمداران، دانشمندان، روشنفکران- و در درجه‌ی بعد برای همه‌ی آحاد بشریت. این، تکرار یک درس است، تکرار یک سرمشق است، یادآوری یک حادثه‌ی درس‌آموز است.

* مبعث و راه دشوار آینده‌ی ما
ما مسلمان‌ها البته باید قدر بدانیم؛ باید در پدیده‌ی بعثت بیندیشیم؛ باید از آن درس بگیریم؛ باید این گذشته‌ی پرفروغ را چراغی کنیم برای راه آینده‌ی دشوار خودمان که در پیش داریم.

* هدف بعثت دعوت به توحید بود
بعثت نبی اکرم در درجه‌ی اول، دعوت به توحید بود. توحید صرفاً یک نظریه‌ی فلسفی و فکری نیست؛ بلکه یک روش زندگی برای انسان‌هاست؛ خدا را در زندگی خود حاکم کردن و دست قدرت‌های گوناگون را از زندگی بشر کوتاه نمودن. «لااله‌الاالله» که پیام اصلی پیغمبر ما و همه‌ی پیغمبران است، به معنای این است که در زندگی و در مسیر انسان و در انتخاب روش‌های زندگی، قدرت‌های طاغوتی و شیطان‌ها نباید دخالت کنند و زندگی انسان‌ها را دستخوش هوس‌ها و تمایلات خود قرار دهند.
اگر توحید با همان معنای واقعی که اسلام آن را تفسیر کرد و همه‌ی پیغمبران، حامل آن پیام بودند، در زندگی جامعه‌ی مسلمان و بشری تحقق پیدا کند، بشر به سعادت حقیقی و رستگاری دنیوی و اخروی خواهد رسید و دنیای بشر هم آباد خواهد شد؛ دنیایی در خدمت تکامل و تعالی حقیقی انسان. دنیا در دید اسلام، مقدمه و گذرگاه آخرت است. اسلام دنیا را نفی نمیکند؛ تمتعات دنیوی را منفور نمی‌شمارد؛ انسان را با همه‌ی استعدادها و غرایز در صحنه‌ی زندگی، فعال می‌طلبد؛ اما همه‌ی اینها باید در خدمت تعالی و رفعت روح و بهجت معنوی انسانی قرار گیرد تا زندگی در همین دنیا هم شیرین شود. در چنین دنیایی، ظلم و جهل و درنده‌خویی نیست و این کار دشواری است و به مجاهدت احتیاج دارد و پیغمبر این جهاد را از روز اول آغاز کرد.

* عربستان، قبل از هجرت
بعثت نبی اکرم برای بشر آغاز راه نویی بود. دنیای محیط بر آن پیام و محل پیدایش این پیام، دنیای بسیار بد و غیرقابل تحملی بود؛ دنیای گرایش و جذب مادیات شدن، دنیای خوی حیوانی، دنیای بی‌مهاری قدرتمندان و زورمندان و زورگویان، دنیای تبعیض و فساد و ظلم و شهوت‌رانی بی‌بندوبار. این وضعیت، مخصوص منطقه‌ی حجاز نبود؛ آن دو دولت بزرگی هم که منطقه‌ی عربستان را احاطه کرده بودند - یعنی ایران ساسانی و امپراتوری روم - دچار همین مشکلات بودند.

* مبعث، پرچم علم و معرفت را برافراشت
مبعث در حقیقت روز برافراشته شدن پرچم رسالتی است که خصوصیات آن برای بشریت، ممتاز و بی‌نظیر است. مبعث در حقیقت پرچم علم و معرفت را برافراشت. بعثت با «إقرء» شروع شد: «إقرء باسم ربک الذی خلق» و با «ادع إلی سبیل ربک بالحکمة و الموعظة الحسنة» ادامه یافت؛ یعنی دعوت همراه با حکمت. دعوت اسلامی در حقیقت گسترش و پراکندن حکمت در سراسر عالم و در طول تاریخ است؛ همچنان که بعثت، پرچمداری و برافراشته شدن پرچم عدل است؛ یعنی در میان مؤمنین، بندگان خدا و آحاد بشر، عدالت استقرار پیدا کند؛ همچنان که رسالت، برافراشتن پرچم اخلاق والای انسانی است؛ «بعثت لأتمم مکارم الاخلاق». خدای متعال خطاب به پیغمبر می‌فرماید: «و ما أرسلناک الا رحمة للعالمین»؛ یعنی همه‌ی چیزهایی که بشر - در همه‌ی زمان‌ها، در همه‌ی شرایط و در هر نقطه‌ی عالم - به آن نیاز دارد، در این بعثت گنجانده شده است؛ یعنی علم و معرفت، حکمت و رحمت، عدل و برادری و برابری؛ چیزهای اساسی‌ای که جریان زندگی سالم انسان به اینها وابسته است. حتی با این‌که در اسلام، جهاد مقرر شده است، و جهاد یعنی مبارزه با زورگویی و تجاوز -البته بعضی کسان به‌طور بدخواهانه، اسلام را به خاطر حکم جهاد، دین شمشیر معرفی کردند- اما همین اسلام می‌فرماید: «و إن جنحوا للسلم فاجنح لها و توکل علی الله»؛ یعنی باز آنجایی که شرایط اقتضا میکند، صلح را بر جنگ ترجیح میدهد.

* مبعث بزرگ‌ترین روز تاریخ بشر است
روز مبعث، بی‌شک بزرگترین روز تاریخ بشر است؛ زیرا هم آن‌کسی که طرف خطاب خداوند قرار گرفت و مأموریت بر دوش او گذاشته شد -یعنی وجود مکرم نبی بزرگوار اسلام صلی‌الله- بزرگترین انسان تاریخ و عظیم‌ترین پدیده‌ی عالم وجود و مظهر اسم اعظم ذات اقدس الهی است؛ یا به تعبیری خود اسم اعظم الهی وجود مبارک اوست و هم از این جهت که آن مأموریتی که بر دوش این انسان بزرگ گذاشته شد -یعنی هدایت مردم به سوی نور، برداشتن بارهای سنگین از روی دوش بشر و تمهید یک دنیای مناسب وجود انسان و بقیه‌ی وظایف لایتناهی بعثت انبیا- وظیفه‌ی بسیار بزرگی بود. یعنی هم مخاطب بزرگترین است؛ هم وظیفه بزرگترین است. پس، این روز بزرگترین و عزیزترین روز تاریخ است.
اگر کسی بخواهد محتوای بعثت را در چارچوب آنچه که با عقول ناقص خودمان برداشت میکنیم، محصور کند، یقینا به مبعث و حقیقت بعثت و حقیقت این رسالت ظلم شده است. نمیشود محتوای بعثت پیامبر را به حدود فهم و دید ناقص ما محدود کرد؛ ولی اگر بخواهیم در یک جمله، بعثت و محدوده‌ی بعثت را - اگرچه لایتناهی است - تعریف اجمالی بکنیم، باید عرض کنیم که بعثت متعلق به انسان و برای انسان است؛ انسان هم لایتناهی است و ابعاد عظیمی دارد و محدود در جسم و در ماده و در زندگی چند روزه‌ی دنیا نیست؛ فقط محدود در معنویات هم نیست؛ محدود در یک قطعه‌ی مشخصی از تاریخ هم نیست. انسان، همیشه و در همه حال انسان است و ابعاد وجودی او، ابعاد لایتناهی و ناشناخته‌ای است. هنوز هم انسان موجودی ناشناخته است. بعثت، برای این انسان و برای سرنوشت این انسان و برای هدایت این انسان است.

* بعثت پیغمبر خاتم در رأس همه حوادث تاریخ بشر قرار میگیرد
اگر ما در بین حوادث تاریخ بشر -حوادثی که برای انسان‌ها پیش می‌آید -بعثت انبیا را از همه‌ی این حوادث، در سرنوشت بشر مهمتر و مؤثرتر بدانیم- که همین هم هست، بعثت پیغمبر خاتم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم از لحاظ اهمیت، در رأس همه‌ی حوادث بزرگ و کوچک تاریخ بشر قرار میگیرد.
هیچ حادثه‌ای از قبیل انقلابهای بزرگ، مرگ‌ها و حیات‌های ملتها، پدید آمدن اشخاص بزرگ، از بین رفتن اشخاص بزرگ و ظهور مکتب‌های گوناگون، اهمیتش برای بشریت، به اندازه‌ی بعثت‌های انبیا نیست؛ همچنان که امروز شما می‌بینید، ماندگارترین شکل‌های فکر و ذهن آحاد بشر، همان شکل‌هایی است که ادیان به آنها داده‌اند و تا ابد هم همین‌طور خواهد بود. اگر چه امروز بسیاری از کسان در عالم هستند که مستقیماً خود را در پرتو اشعه‌ی بعثت نبی اکرم قرار نداده‌اند - یعنی غیرمسلمانان - اما همان‌ها هم از برکات این بعثت، تاکنون منتفع شده‌اند.
بی‌شک علم و تمدن بشر، خلقیات نیکو در میان انسان‌ها، عادات خوب و بسیاری از این مقوله چیزها، اگر ظاهراً هم به ادیان متصل نباشد، در ریشه‌ی اصلی، جوشیده‌ی از ادیان و معارف الهی است و در رأس آنها بعثت نبی مکرم اسلام است؛ لیکن درعین‌حال همه‌ی بشریت - در آینده هم بیشتر - از این برکات استفاده خواهند کرد. بنابراین بزرگترین، مهمترین و برجسته‌ترین حادثه در تاریخ بشر، این بعثت است.
خدای متعال به برکت اسلام، به برکت توجه به معنویت اسلام و توجه به پیام سیاسی اسلام، ما را از آن رنجها خلاص کرد؛ یعنی بعثت برای این نبود که یک عده مردم، عقیده‌ای را در ذهن خودشان حفظ کنند و اعمال شخصی را انجام دهند، اما نظام اجتماعی، تحت حاکمیت دشمنان خدا و اندادالله باشد! بعثت آمد تا زندگی مردم را شکل دهد. بحمدالله این کار در نظام اجتماعی اسلام انجام گرفت؛ ملت ما هم آثارش را مشاهده کرد و ثمرات شیرین آن را هم چشید.
بنده احساس میکنم که ما احتیاج داریم که در زمینه‌ی اخلاق و تزکیه و تهذیب، بر روی نفوس خودمان و نفوس دیگران کار کنیم. نوسازی معنوی نظام اسلامی و ملت مسلمان ایران، این مجاهدت بزرگ را لازم دارد و این هم یکی از پیامهای مهم بعثت است.