شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

بحث درمورد انتظار/خدا مقدمات ظهور را یک شبه فراهم می‌کند

بحث درمورد انتظار/خدا مقدمات ظهور را یک شبه فراهم می‌کند


منبر و روضه خوانی، یکی از پر قدمت ترین رسانه های ارتباط شفاهی در تاریخ دین اسلام است که از زمان اهل بیت علیهم السلام استفاده می شد. در ایام محرم و صفر، و ماه رمضان مردم بیش از پیش به مصرف دین از منابر می پردازند. از آنجایی که عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام همگام با امید به آینده برای تشکیل جامعه ولایی جهانی است معمولا بحث در مورد ظهور و انتظار در منابر مطرح می شود.

به گزارش فرهنگ نیوز :بحث در مورد انتظار و ظهور بعد از انقلاب اسلامی، رنگ و بوی دیگری گرفت زیرا ادعای تشکیل یک جامعه منتظر با رشد افرادی آماده قیام نهایی موعود داده می شد و هم اکنون که شاهد دستاورد های انقلاب در جهان و خصوصا کشورهای اسلامی منطقه هستیم حال و هوای امید به ظهور در یک خواست جهانی بیشتر شده است.


استاد پناهیان یکی از منبری های پرمخاطب، خصوصا از قشر جوان و دانشجو در جامعه امروز ایران است. از شاخص های مهم جذاب بودن منبر ایشان می توان به فصاحت سخن، بلاغت کلام، مثال های فراوان در بحث و به زبان مخاطب صحبت کردن است. برخی بر ایشان اشکال می کنند که در منبر پیغمبر آیه و روایت کم می خواند، در حالیکه پامنبری های ایشان چنین اعتقادی ندارند و کلیت بحث را برآمده از آیات و روایات می بینند. ایشان در یکی از سخنرانی های خود می گوید: قرآن کریم برای فهم بحث، مثال های فراوانی می زند و حتی می فرماید مشرکین بر مثال ها ایراد می گیرند. در حالیکه مثال سبب فهم مطلب می شود... خوب پس یکباره بگویید قرآن کتاب قصه و مثال است!!


پناهیان معتقد است نشانه های فراوانی در مورد آخرالزمان در این دوره از تاریخ وجود دارد. ایشان از علائم ظهور و تحلیل های جامعه شناختی و روابط بین الملل نتیجه می گیرد که می توان برای ظهور قواعدی را در نظر گرفت. قواعد ظهور همان تحلیل های عقلایی از اتفاقات جاری دنیا و توجه به احادیث آخر الزمان است که تکلیف امروز و آینده ما را مشخص می کند. مثلا به حدیث زیر توجه کنید:
در روایات فراوانی گفته شده است: درآستانه ظهور جنگ‏های خونین‏ فراوانی رخ خواهد داد که جمعیت بسیاری از مردم به قتل خواهند رسید. از این مرگ به عنوان «مرگ سرخ» یاد شده است.

حضرت علی‏ علیه السلام در این باره فرمود:«بَیْنَ یَدَیَّ القائِمِ مَوْتٌ اَحْمَرٌ وَمَوْتٌ اَبْیَضٌ وَجَرادٌ فی حینِهِ وَجَرادٌ فِی غَیرِ حینِهِ اَحْمَرٌ کَاَلْوانِ الدَّمِ فَاَمّا المُوتُ الاَحْمرُ فَالسَّیفُ وَاَمّا المَوتُ الاَبیَضُ فَالطّاعُونُ»؛ «در آستانه قیام قائم، مرگ سرخ، مرگ سفید و ملخ‏هایی به هنگام و ملخ‏هایی نابه‏ هنگام سرخ، همچون خون خواهد بود. اما مرگ سرخ پس [کشته شدن با] شمشیر است و مرگ سفید به وسیله طاعون است».( کتاب الغیبة، ص 438، ح 430)



خوب آنچه که در سوریه و عراق و جنایتهای مختلف گروه های تروریستی و صهیونیستی دیده می شود آیا نمی توان این روایت و اتفاقات را قاعده آخرالزمان و زمان ظهور دانست؟


از دیگر قواعد ظهور فراگیری نفاق است. پیش از قیام حضرت مهدی ‏علیه السلام مردی از نسل ابوسفیان در منطقه شام خروج می‏کند و با تظاهر به دینداری، گروه زیادی از مسلمانان را فریب می‏دهد و بخش گسترده‏ای از سرزمین‏های اسلامی را به تصرف خود در می‏آورد. او بر مناطق پنجگانه - شام، حمص، فلسطین، اردن، قنسرین و منطقه عراق - سیطره می‏یابد و در کوفه و نجف، به قتل عام شیعیان می‏پردازد و برای کشتن و یافتن آنان جایزه تعیین می‏کند. [کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 651]
از روایات استفاده می‏شود مدت حکومت او نه ماه است. [کتاب الغیبة، ص 449]  سفیانی، با این که از خبیث‏ترین و پلیدترین مردمان است؛ ولی همواره ذکر «یا رب یا رب» بر زبانش جاری است. [همان، ج 2، ص 651، ح 10؛ الغیبة، ص 306]


ایشان در حسینیه امام خمینی در شب عاشورای 1391، می گوید: « من از شما می‌خواهم یک سؤال بکنم، عاشوراییان! اگر همین‌جوری روند جلو برود که مانعی هم برایش نیست، امکانات هم بیشتر شده برای اینکه رشد حرکت اسلام ناب تساعدی باشد، چند سال دیگر ظهور خواهد بود؟ محاسبۀ عقلانی بکن، اینکه پیشگویی و غیبگویی نیست،... ، نه اینکه می‌توانی وقت دقیق را اعلام کنی یا روز و تاریخ و سال را می‌توانی حساب کنی. تازه این روایت را از اباعبدالله الحسین(ع) را هم اگر نشنیدی من به شما بگویم.


الان شما نگاه کنید خدا شاهده ظهور قابل پیش‌بینی است، بروید روایات قواعد ظهور را بخوانید، من به حوادث ظهور کاری ندارم، قواعد ظهور، یعنی می‌فرماید وقتی ظهور رخ می‌دهد که غربال بشوند همه، وقتی ظهور رخ می‌دهد که خلاء تئوریک در عالم پدید می‌آید، وقتی ظهور رخ می‌دهد که ظلم فراوان شده باشد، وقتی ظهور رخ می‌دهد که قومی مقدمه‌ساز باشند، کدامش محقق نشده؟ محاسبه کنیم، دیگر از دعا گذشته، البته دعا هم هنوز مؤثر است.


در کمال الدین شیخ صدوق سخنی از اباعبدالله الحسین(ع) در مورد ظهور آمده که می‌فرماید «یُصْلِحُ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَمْرَهُ فِی لَیْلَةٍ وَاحِدَة»(کمال الدین شیخ صدوق/1/317) خدا مقدمات ظهور را یک شبه فراهم می‌کند. پس کِی می‌خواهد باشد؟ بله من دارم حسّ ظهور را تقویت می‌کنم، حسّ نزدیک بودنِ ظهور را، بر اساس محاسبۀ عقلانی.»(فرهنگ نیوز+ فایل صوتی)


همچنین بر طبق انتظار فرج که دستور اکید اهل بیت علیهم السلام به ما بوده است، می توان معادله سازی برای دیپلماسی، اقتصاد، تعلیم و تربیت و بسیاری از مسائل دیگر در کشور داشت. برخی ها انتظار فرج را جزء دعاهای سر جانماز می دانند و بعد در حوزه سیاستگذاری و معادلات برنامه ریزی آنرا کنار می زنند درحالیکه ظهور موعود، عالی ترین ظرفیت امید بخشی به فرهنگ عمومی را دارد و بر اساس آن می توان افکار عمومی دنیا را به فرهنگ ناب اسلامی جلب کرد.
 

نظرات 1 + ارسال نظر
سپیده 29 آذر 1391 ساعت 21:52

خدایا ظهورش را نزدیک بگردان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد