شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

نواهای دیجیتال فاطمیه س ( حاج سید مهدی میرداماد )

نواهای دیجیتال فاطمیه س ( حاج سید مهدی میرداماد )



منبع:پایگاه اطلاع رسانی حاج سید مهدی میرداماد


السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده
گوش بکنید آی رفقا ، یه قصه دارم براتون
امان از بی کسی ، ای داد بی داد
امشب شب آخر مادرمه ، بارون توی این چشای ترمه
یادت میاد روز هایی که ما آشییونه ساختیم
بیا بیا گل زهرا عزای مادر توست
کشتی صبر مرتضی چرا پهلو گرفتی
بزن بارون بزن بارون که مثل ابرا دلگیرم
قرار دل ز فراغت دگر قرار ندارد
این قدر بین رفتن و ماندن نمان ، بمان
مادرم فرشته ای بود که نموند و پرکشید زود

سفرنامه تصویری سرزمین نور با کاروان صیاد دلها

سفرنامه تصویری سرزمین نور با کاروان صیاد دلها


گفت‌وگویی منتشر نشده از آیت‌الله خوشوقت

گفت‌وگویی منتشر نشده از آیت‌الله خوشوقت



همزمان با فرارسیدن اربعین درگذشت عالم وارسته مرحوم آیت‌الله عزیزالله خوشوقت از اساتید اخلاق و عرفان حوزه‌های علمیه، مصاحبه منتشر نشده‌ای با آن مرحوم در تیرماه سال ۱۳۹۱ در مدینه منوره در جوار حرم شریف رسول‌الله (ص) توسط پایگاه ۵۹۸ صورت پذیرفت.

برای کسب توفیقات الهی و حال خوش چه باید کرد؟

همه توفیقات بعد از انجام واجبات و ترک حرام و اخلاص نصیب ما می‌شود. گرچه مستحبات در جای خودشان آثار خاصه خودش را دارد، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که عمل انسان گناهکار پذیرفته نیست و باید بدانیم اگر نظم این دو (انجام واجبات و ترک حرام) به هم بخورد، همه چیز به هم می‌ریزد.

برای رسیدن به آن باید سعی کنیم مهم‌ترین قسمت ریاضت را در انجام واجبات و ترک گناه آن هم با اخلاص قرار دهیم که هم ظاهر و هم باطن ما را اصلاح می‌کند.

انجام مستحبات چه تاثیری در این مسیر دارد؟

مستحبات، اضافه‌کار است یعنی اگر مزد بیشتر می‌خواهید، مستحبات را انجام دهید و آن چیزی که اجازه ترک آن را به ما نمی‌دهند، مسئله واجب و حرام است چرا که ترک واجبات خطرآفرین است و باطن انسان را ضایع می‌کند.

خداوند دو بازوی توانمند را برای اینکه پرچم تقوا در جامعه انسانی به زمین نیفتد و ساقط نشود، کنار این قرار داده است؛ یکی امر به معروف و دوم نهی از منکر است. اگر انسان دید در مسیر زندگی، کسی واجب خدا را زیر پا می‌گذارد، باید امر به معروف و نهی از منکر کند که در واقع تمام تلاش ما در مسیری باشد که اگر فرمان خدا به ما رسید، خود را از مخالفت با آن حفظ کنیم که معنای واقعی «اهدناالصراط المستقیم» نیز همین است.

هدی للناس و هدی للمتقین چه تفاوتی با هم دارند؟

قرآن کریم درباره هدایت با چند نفر طرف است که از جمله آنان بت‌پرستان هستند که اسلام آمد با بت‌پرستان حرف زد، چرا که در آن زمان مسلمان و متقی وجود نداشت. اینها «ناس» هستند و بعد از آنکه بت‌پرستان حرف‌ها را شنیدند و یک قدم جلو آمدند، مسلمان شدند و دوباره این مسلمانان که مسائل را یاد گرفتند و آموختند و به آن عمل کردند، متقین شدند و در واقع اگر اسلام را پذیرفته باشی و به آن عمل نکردی، هدایت نشده‌ای! هر وقت اسلام را قبول کردی و موفق شدی به آن عمل کنی، از هدایت واقعی برخوردار می‌شوی و الا گناهکار، هدایت نشده است.

از منظر حضرتعالی بهترین زیارت ائمه اطهار (ع) چیست؟

بهترین زیارت این است که روبه‌روی قبر ائمه اطهار (ع) بایستی و بگویی دیگر گناه نمی‌کنم و هرچه دعا بخوانی و از طرف دیگر گناه کنی فایده‌ای ندارد. اگر می‌خواهید حضرات معصومین را خوشحال کنید بروید و بگویید دیگر من گناه نمی‌کنم و به طور جدی ترک گناه کنید.

عواملی که باعث می‌شود ترک گناه در انسان تقویت شود، چیست؟

اولین عامل، روزه است که اگر شکم خالی شد، گرایش انسان به گناه کمتر اتفاق می‌افتد؛ لذا می‌بینیم که در ماه رمضان گناهکارها کمتر گناه می‌کنند. بنابراین بهترین راهی که موجب تقویت انجام واجب و ترک گناه می‌شود، روزه است. امیدواریم که حضرات معصومین (ع) با اینکه تصمیم جدی بگیریم که دیگر گناه نکنیم، خوشحال شوند.


منبع: جهان نیوز


تشییع پیکر ۱۷۶ شهید دفاع مقدس در ایام فاطمیه

تشییع پیکر ۱۷۶ شهید دفاع مقدس در ایام فاطمیه



۱۷۶ شهید هشت سال دفاع مقدس در ۲۹ استان کشور همزمان با گرامی‌داشت ایام فاطمیه دوم تشییع و به خاک سپرده می‌شوند.

فرهنگ نیوز ،سردار سیدمحمد باقرزاده،رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با اعلام این خبر افزود: ۱۳۰ تن از این پیکرهای طیبه گمنام هستند. ۴۶ شهید نیز شناسایی شده‌اند که با هماهنگی و موافقت خانواده‌هایشان در استان‌های آذربایجان‌شرقی، اصفهان، تهران، خوزستان و مرکزی تشییع خواهند شد.

وی اظهار کرد: این پیکرها متعلق به شهدای عملیات‌های «محرم، والفجر مقدماتی، والفجر ۱ و والفجر ۸، خیبر، بدر، کربلای ۹ و تک دشمن در پایان جنگ» و در سال ۶۷ می‌شوند. پیکرهای ۱۳۰ شهید گمنام در ۶۳ نقطه ۲۹ استان کشور به خاک سپرده خواهند شد و در این راستا شهرهای اندیکا، آغاجاری، سردشت دزفول، جایزان، صیدون خوزستان و دانشگاه آزاد اسلامی آبادان نیز پذیرای شهدای گمنام خواهند بود.

مشاور عالی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ۶۳ نقطه میزبان شهدای گمنام خواهند بود که پادگان الزهرا(س)، کوی سازمانی پایگاه دوم شکاری، دانشگاه صنعتی سهند تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی اهر، شهر شبستر و شهر خمارلو در استان آذربایجان‌شرقی، شهرهای چایپاره و شاهین‌دژ در استان آذربایجان‌غربی، اداره اطلاعات شهرستان اردبیل در استان اردبیل، شهر فلاورجان و مجتمع فولاد مبارکه در استان اصفهان، شهر چهارباغ در استان البرز، شهر ملکشاهی و اداره اطلاعات شهرستان ایلام در استان ایلام و شهر آبدان در استان بوشهر از جمله این نقاط هستند.

وی افزود: در استان تهران، قوه قضائیه، سازمان انرژی اتمی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سه بوستان در مناطق ۱۵، ۱۶ و ۱۷ و منطقه کیان‌شهر، در استان چهارمحال و بختیاری شهر سودجان، در استان خراسان‌رضوی شهرستان‌های جوین، رشتخوار، خروین و دانشگاه علوم پزشکی گناباد، در استان خراسان شمالی شهر جاجرم و اداره اطلاعات و در استان خراسان جنوبی دانشگاه آزاد اسلامی قائنات میزبان پیکرهای پاک شهدای گمنام هستند.

سردار باقرزاده ادامه داد: در استان زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، در استان سمنان شهر آرادان و دانشگاه آزاد اسلامی دامغان، در سیستان و بلوچستان، شهر زهک، دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان، در استان فارس شهر خرامه و شهر فراشبند، در استان قزوین شهر الوند، شهر آبیک و دانشگاه ‌آزاد اسلامی قزوین از دیگر محل‌های خاکسپاری شهدا هستند.

وی همچنین گفت: دانشگاه آزاد اسلامی قم در استان قم، شهر کامیاران و دانشگاه کردستان در استان کردستان، شهرهای ریگان، فهرج و دانشگاه جیرفت در استان کرمان، شهرهای لنده و‌ سی‌سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد، دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان در استان گیلان، دانشگاه آزاد اسلامی خرم‌آباد در استان لرستان، دانشگاه آزاد اسلامی بابل در استان مازندران، دانشگاه علوم پزشکی اراک و دانشگاه تفرش در استان مرکزی، شهر بندرلنگه در استان هرمزگان، اداره اطلاعات در شهر همدان و شهرهای یزد و اردکان در استان یزد، از دیگر میزبانان پیکرهای پاک این شهدا محسوب می‌شوند.

به گفته وی تاکنون پیکرهای شهدای گمنام در ۷۸۰ نقطه از میهن اسلامی به خاک سپرده شده‌اند و ۷۴۸ نقطه کماکان در نوبت هستند که از این میان ۱۴۳ محل دانشگاه‌ هستند و اخیراً نیز حوزه‌های علمیه درخواست خاکسپاری شهدای گمنام داشته‌اند که در مواردی اقدام لازم صورت گرفته است.

سردار باقرزاده اعلام کرد: عملیات جستجو کماکان در بخش‌هایی از خاک عراق و نوار مرزی در خاک ایران ادامه دارد و تا تفحص آخرین پیکر ادامه خواهد داشت.


عدم حضور در انتخابات گناه است/ اتحاد و وحدت دشمن را عقب می‌راند

عدم حضور در انتخابات گناه است/ اتحاد و وحدت دشمن را عقب می‌راند




آیت الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران


خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: حضور در پای صندوق‌های رای نشانگر تقواست و کسی که پای صندوق رای نیاید، ضد تقواست و گناه کرده است. در شرایط امروز عدم حضور در انتخابات گناه و ضد تقوایی سیاسی است.

به گزارش فرهنگ نیوز ، آیت‌الله محمد امامی کاشانی خطیب موقت نماز عبادی سیاسی جمعه در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به سخنان حکیمانه رهبر انقلاب در آغاز سال نو و همچنین در صحن مطهر علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) گفت: همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند، امسال، سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در مشهد مقدس مبنی بر  اینکه دشمن از دو راه برای مقابله با ملت ما وارد شده است،افزود: یکی از این راه‌ها این است که ملت ما را از کارهای اساسی دور کنند و به فروعی مانند تحریم و تهدید مشغول کنند. 

خطیب موقت تهران ادامه داد: هدف دوم دشمن نیز این است که حماسه‌هایی که در صنعت و دانشگاه در کشور انجام گرفته است را مکتوم کند و بگوید که کاری صورت نگرفته است؛ البته افرادی هم شاید در داخل وجود داشته باشند که به این مسئله دامن بزنند.

آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به آیه‌ای از سوره نحل در خصوص نحوه عملکرد ما اظهار داشت: در این آیه خداوند به پیامبر می‌فرماید که «از کارهای دشمنان خسته نشو و اینگونه نباش که قلبت ناآرام باشد. محکم بایست و سخنت را بگو». مخاطب این فرمایش خداوند در  عصر غیبت مقام معظم رهبری است که امیدواریم خداوند قلب ایشان را در سایه ولی‌عصر مطمئن و آرام نگاه دارند.

وی با اشاره به این فرمایش خداوند که «خدا با کسانی است که تقوا دارند و احسان می‌کنند»، گفت: خداوند به پیامبر می‌فرمایند که خودت و امتت باید از گناه بپرهیزند، به دنبال دنیاطلبی نباشند و احسان کنند. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه نخبگان ما باید به این فکر باشند که مملکت را چگونه می‌توان از مشکلات نجات داد، تصریح کرد: باید با سخت‌کوشی و تلاش از این مشکلات عبور کنیم؛ عدم کوشش در این مسیر، ضایع کردن حقوق است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری، تولید، اقتصاد شکوفا وظیفه کسانی است که قدرت دارند و می‌توانند این کار را انجام دهند. جامعه باید با تلاش جلو برود چرا که اگر غیر از این باشد سنت الهی نقض شده است.سنت الهی است که ملتی با حماسه اقتصادی باشند و به کار و تولید هجوم برند و زمانی اقدام به واردات کالا بکنند که امکان تولید برایشان وجود نداشته باشد.

آیت‌الله امامی کاشانی در ادامه خطبه دوم نماز جمعه به مسئله انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: انتخابات احتیاج به حماسه و شور دارد برای اینکه دور تا دور ملت ایران را دشمنان فرا گرفته‌اند. بنابراین اتحاد و وحدت ملت جواب دشمن را می‌دهد و او را عقب می‌راند. 

وی با بیان اینکه حضور در پای صندوق‌های رای نشانگر تقواست افزود: کسی که پای صندوق رای نیاید، ضد تقواست و گناه کرده است. در شرایط امروز عدم حضور در انتخابات گناه و ضد تقوای سیاسی است. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به حضور حداکثری در انتخابات تصریح کرد: اگر اینگونه عمل کنیم دشمن خواهد فهمید که تحریم‌ها بی‌فایده است و باید با کشور ایران با عدالت برخورد کرد. 

وی ادامه داد: دعا می کنیم که خداوند به دشمنان ایران عقل دهد.

امامی کاشانی در خطبه اول نماز جمعه به زندگی با معنا اشاره کرد و گفت: انسان در حیات خود نباید به حس و حواس و ظاهرها بسنده کند بلکه زندگی را با معنا و براساس درون و واقعیت‌ها استوار کند. 

وی با بیان اینکه سلامت روح، معنایی در افق بسیار بلند و وسیع دارد، تصریح کرد: متاسفانه دنیای امروز با این مصیبت روبروست که سلامت روح را از دست داده است. 

خطیب موقت نماز جمعه با اشاره به تعلیم حرز توسط پیامبر به حضرت زهرا گفت: حرز یعنی حصاری که دور تا دورش دیوار است و بیگانگان نمی‌توانند وارد آن شوند. پیامبر به حضرت زهرا فرمودند که هر صبح و شب این ذکر«یا حى یا قیوم ، برحمتک استغیث فاغثنى، و لا تکلنى الى نفسى طرفه عین اءبدا، و اصلح لى شانى کله» را بگویند.

امامی کاشانی با بیان اینکه حی و قیوم دو اسم خداست که بعضی این دو اسم راهمراه با هم، اسم اعظم دانسته‌اند اظهار داشت: حی یعنی خدایی که زنده است و همچون سایر زندگان مرگ ندارد. قیوم نیز یعنی هم قوام عالم در خلقت بر خداست و هم حفظ تربیت موجودات. 

وی تاثیر ذکر حی و قیوم را لازمه ترک گناه و معصیت دانست و افزود: اگر انسان این را خوب تحلیل کند به گناه نخواهد افتاد. 

امامی کاشانی در خصوص سابقه تعلیم این حرز به حضرت زهرا به روایت انس‌ابن مالک اشاره کرد و گفت: این ذکر در اواخر عمر پیامبر (ص) به حضرت زهرا(س) تعلیم داده شده است زیرا ایشان به پیامبر فرموده بودند که در هم و غم به سر می‌برند چرا که از وقایع پس از رحلت پیامبر شدیدا نگران بوده‌اند.

وی ادامه داد: پس از رحلت پیامبر اسلام حضرت زهرا جمله‌ای را به این ذکر اضافه می‌کنند که «خداوندا مرا به پدرم ملحق کن»؛ ایشان شب‌ها این ذکر را در خانه و روزها در سر مزار حضرت حمزه تکرار می‌کردند. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه به مسئله سلامت روح که در دنیای امروز نایاب شده است اشاره کرد و گفت: در جهان امروز که امکانات مادی وجود دارد بشر دچار ظلمت شده است و بدین سان می‌ماند که در خانه‌ای همه چیز وجود دارد ولی نوری نیست. بنابراین انسان همه چیز را می‌شکند.

آیت‌الله امامی کاشانی ادامه داد: بشر امروز به جای اینکه در برابر موج‌ها سوار بر کشتی شود، روی موج‌ها نشسته است.


منبع: تسنیم

ویژه نامه شهادت حضرت فاطمه س

ویژه نامه شهادت حضرت فاطمه س



منبع:سایت شهیدآوینی

با این بی‌گذشتی‌ها برکات از زندگی می‌رود

با این بی‌گذشتی‌ها برکات از زندگی می‌رود



حجت الاسلام فاطمی نیا:

با این بی‌گذشتی‌ها برکات از زندگی می‌رود

زیارت جامعه را برای فهمیدن بخوانید. این جمله‌ها عرشی است. اصلاً ببینید «و الرحمة الموصولة» یعنی چه؟ از خدا بخواهید که خدایا! با طهارت باطنی به من بفهمان. برای همین هم هست که علما به شرح زیارت جامعه‌ی کبیره اهتمام ورزیده‌اند.

به گزارش  فرهنگ نیوز ، «زیارت جامعه کبیره» کلمات عجیبی است. بدون اغراق به شما عرض بکنم که تمام کلماتی که ما در متون در مورد امام‌شناسی داریم، لااقل می‌توانیم بگوییم که این زیارت مکمل آنها است. اگر این زیارت نباشد، واقعاً خیلی از مقامات ائمه را ما متوجه نمی‌شویم. زیارت جامعه‌ی کبیره کلماتی دارد که بنده به آنها واقف نیستم و فقط نقل قول می‌کنم. خدا کند که همه‌ی ما محرم این حرف‌ها بشویم. این‌ها کلماتشان مثل قرآن است. در قرآن می‌گوید: «لا یَمَسُّهُ الاّ المُطَهَّرُونَ». باید طهارت باطنی باشد تا آدم این کلمات را متوجه شود. می‌خواهم این‌طور بگویم که اگر بعضی از فرازهای جامعه‌ی کبیره را کسی بفهمد، ممکن است وجودش منشأ خوارق عادات بشود. «أنتُم الصِّراطُ الأقْوَم و السّبیل الأعْظم و شُهَداءُ دارِ الْفَناءِ و شُفَعاءُ دارِ الْبَقاءِ و الرّحْمَةِ الْمَوصُولَة» این‌جا رحمت موصوله را اگر کسی بفهمد، دیگر اصلاً همه چیز حل می‌شود. 


ائمه نتوانستند همه چیز را بگویند. هر وقت می‌بینید یک کسی دشمنی می‌کند، این دشمنی به جهل و عدم شناخت و شناخت ناقص او برمی‌گردد. اگر آدم این‌ها را بشناسد، نمی‌تواند دشمنی کند. شما ملاحظه بفرمایید که ائمه حتی بین دوستانشان هم تقیه کردند و بعضی چیزها را نگفتند. حضرت سجادسلام‌الله‌علیه می‌فرماید که اگر من بعضی چیزها را به این مردم بگویم، من را به بت‌پرستی متهم می‌کنند. در زیارت جامعه‌ی کبیره هم خیلی چیزها را در یک قالب‌هایی گفته‌اند که به دست اهلش برسد. اگر هیچ چیز نمی‌گفتند، ما خیلی محروم می‌شدیم. بنابراین باید یک چیزهایی را بگویند ولو سربسته که به دست اهلش برسد. یک استادی داشتم که می‌فرمودند: «پرده از جمال ائمه برداشته نشد؛ مخصوصاً از حضرت جواد، حضرت هادی و حضرت عسکری علیهم‌السلام». فلسفه‌ی زیارت جامعه به این دلیل بود که لازم بود شیعه تکانی بخورد. شوخی نیست که: «خَلَقَکُم اللهُ أنواراً فَجَعَلَکُم بِعَرْشِهِ مُحدِقینَ».

یکی از چیزهایی که در جامعه کم شده، حتی در خانواده‌ها کم شده، همین مسئله‌ی گذشت است. آیت‌الله بهاء‌الدینی قدّس‌سرّه سخنی داشتند که مفادش این بود که: با این صفت‌ها با این بی‌گذشتی‌ها برکات از زندگی می‌رود. اگر برخی می‌بینند برکت در زندگیشان نیست، خدا می‌داند برمی‌گردد به سوء خُلق. سوء خُلق را باید دوا کنیم.

 این زیارت را برای فهمیدن بخوانید
ما عادت کرده‌ایم همه چیز را برای ثوابش انجام دهیم. استادی داشتم که می‌گفت: شما برای فهمیدن بخوانید، ثواب به پای خودش می‌آید. این بد شده که ما این جور بارآمده‌ایم. یعنی الان می‌خواهیم عمره برویم، اولین چیزی که در ذهن خطور می‌کند ثواب است. اعتکاف می‌رویم اولین چیزی که خطور می‌کند ثواب است. اعتکاف فلسفه‌اش چیست؟ اعتکاف از عَکَفَ مشتق است، عُکوف یعنی یک جا ایستادن. اعتکاف رمزش این است که شما همیشه پیش خدا بمانید. حج هم رمزش همین است. عمره رمزش دور خدا چرخیدن است، اما ما همه را برای ثوابش انجام می‌دهیم. آن استادم می‌گفت: اگر آدم در تابستان برای خنک شدن وضو بگیرد وضویش باطل است، اما اگر برای خدا وضو بگیرد هم خنک می‌شود و هم عملش صحیح است. ثواب ما را بیچاره کرده است.

زیارت جامعه را برای فهمیدن بخوانید. این جمله‌ها عرشی است. اصلاً ببینید «و الرحمة الموصولة» یعنی چه؟ از خدا بخواهید که خدایا! با طهارت باطنی به من بفهمان. برای همین هم هست که علما به شرح زیارت جامعه‌ی کبیره اهتمام ورزیده‌اند. من دوست داشتم مرحوم امام راحل یک شرح می‌نوشتند به زیارت جامعه. زیارت جامعه را علما شرح کرده‌اند. مرحوم مجلسی اول شرح کرده است، پدر علامه‌ی مجلسی که امامی که باج به فلک نمی‌داد، در حق او می‌فرماید: شیخ ارباب معرفت؛ مولانا محمد تقی مجلسی.

شرح دیگری که خیلی ممتاز است، برای آقاسید حسین همدانی درودآبادی است که «الشموس الطالعة فی شرح زیارت الجامعة» نام دارد. ایشان همشاگردی میرزا جوادآقا ملکی تبریزی و از شاگردان ملا حسینقلی بوده است. البته شرح ایشان بسیار مشکل است و اگر کسی عرفان نظری نخوانده باشد، از همه جای این شرح بهره‌مند نمی‌شود.
شرح دیگر «الأنوار اللّامِعَة» برای مرحوم سید عبدالله شُبّر نجفی است که آن هم شرح خوبی است. این کتاب اگر دم دست باشد، برخی از مشکلات را حل می‌کند.

یک کتاب دیگری که در شرح زیارت جامعه‌ی کبیره از معاصران نوشته شده است، کتاب «ادب فنای مقربان» است از حضرت آیت‌الله جوادی آملی که امیدواریم ایشان این شرح را به پایان برسانند.
منبع: KHAMENEI.IR