موسوی و کروبی دیکتاتور هستند/فتنهگران 78 مجازات میشدند، فتنه 88 اینقدر گسترده نمیشد
به گزارش عمارنامه ، 5 تیر 88 بود که آیتالله خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران از حکم محاربه برای سران داخلی فتنه گفت، حکم محاربه برای کسانی که مردم را با بیانیه به خیابان کشاندند و دعوت به شورش مسلحانه کردند. عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری میگوید: کسانی که دستور داده باشند که مردم به خیابانها بریزند و بیانیه داده باشند و دعوت به شورش مسلحانه کردند، کُلت دست گرفته و تیراندازی کرده باشند، از نظر فقهی حکم محاربه است. ولی این حکم را بخواهیم به هر کسی نسبت دهیم باید دادگاه تشکیل شود.
وی همچنین در مورد خطبهای که 5 تیر 88 ایراد کرده بود نیز گفت: در آن خطبه من 7-8 نکته گفتم که اگر مراجعه بفرمایید میبینید. یک نکته این بود، به کسانی که بازی خوردند و فریبشان دادند بهخصوص جوانها با مهر برخورد شود، حتی تعبیرم این بود که برای اینها پرونده هم تشکیل نشود. یعنی این بخش از صحبتم هم برجسته بود.
آیتالله خاتمی خاطر نشان کرد: در آن خطبه یک مبنایی هم گفتم. گفتم که ما در فقهمان سه عنوان داریم؛ یکی عنوان "بغی" است که خروج بر امام عادل است. یکی عنوان "محاربه" است که کسانی با سلاح (سلاح گرم یا سرد) به خیابان بریزند و آدم بکشند و مردم را بترسانند. یکی هم"افساد فی الارض" است. من در آن صحبت از کسی اسم نبردم. گفتم اگر کسانی این عناوین را داشته باشند، حکمشان را قرآن بیان کرده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه شأن نماز جمعه، شأن دادن معیار است، تصریح کرد: بهعبارت دیگر من در خطبه جمعه «کبرای» قصه را گفتم. طبق «کبرای» قصه کسانی که این کارها را بکنند محارباند. منتهی رسانهها چه داخلی و چه خارجی این «کبرا» را بر «صغرا» تطبیق کردند و گفتند که مقصود خاتمی این دو نفر بود. بنده کبرای کلی گفتم و بر آن کبرای کلی همچنان هستم اما آیا آقایان محارباند یا خیر به نظر میرسد که تشکیل دادگاه در زمان خودش مشخص خواهد کرد که محارب هستند یا نیستند. شأن نماز جمعه، شأن صدور حکم نبوده و نیست اما شأن دادن معیار هست. الآن هم میگویم کسانی که به خیابانها بریزند و با سلاح گرم یا سرد ایجاد رعب کنند، به مسجد حمله کنند و بیگناهان را بکشند مصداق محارباند، اما اثبات محاربه با دادگاه است.
وی در مورد دیکتاتوری موسوی و کروبی نیز گفت: دیکتاتوری،گاهی دیکتاتوری نشاندار است و گاهی بینشان. دیکتاتوری نشاندار مثل صدام یا شاه است. دیکتاتوری بینشان دیکتاتوری است که پوششی از دموکراسی هم دارد. بنابراین دیکتاتوری آقایان بینشان است. اینکه بگویند بهدلیل اینکه رأی نیاوردهاند، بنابراین انتخابات باطل است دقیقاً دیکتاتوری است. منتهی بدون نشان و در پوشش دفاع از حقوق ملت است، کدام ملت؟! ملتی که در مقابل شما ایستادهاند؟! راهپیمایی 9 دی 88 علیالتحقیق از راهپیماییهای 22 بهمن باشکوهتر بود، یعنی یک ملت در برابر شما ایستادند، آنوقت میگویند حقوق ملت.
آیتالله خاتمی افزود: دیکتاتوری در پوشش دروغین دفاع از حقوق ملت، از آن دیکتاتوریهای اختصاصی جریان فتنه است. اینکه انتخاباتی شده و مردم آقایان را انتخاب نکردند و بیایند و بگویند انتخابات ابطال شود و چرا ما را انتخاب نکردند. جالب است که رهبری در فتنه 88 از جمهوریت نظام دفاع کردند و از رأی مردم پاسداری کردند که رأی مردم باطل نشود.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنین در مورد خسارتهای اقتصادی فتنه 88 نیز گفت: خسارتهای اقتصادی که فراوان است، حتی بنده در این تحریمها هم دست نامحرمان را میبینم. قبل از این تحریمهای کذایی شخصیتهایی تحریم شدند از جمله آیتالله یزدی، آیتالله مصباح یزدی و این کمترین بودیم اما چهکسی به اینها خط میدهد و چهکسی به اینها آدمها را معرفی میکند، جز اینها؟! جز با همکاری اینها؟! بنده معتقدم همچنان مشغول ضربهزدن هستند.
وی افزود: برخی آن رفتاری که اوایل انقلاب داشتند که از نفرت از آمریکا و... بود، کاملاً عدول کردند و در فتنه کاملاً با سفارتخانههای بیگانه بهخصوص سفارت انگلیس مرتبط بودند، بعدها در اعترافاتشان گفتند. در مجموع خسارت حیثیتی که به انقلاب وارد کردند، نظامی که بهمعنای کلمه دموکراسی بر آن حاکم است. دموکراسیای که بهمعنای حاکمیت رأی مردم است.
آیتالله خاتمی خاطر نشان کرد: ما دموکراسی را بهمعنای اینکه هر چیزی که مردم میخواهند ولو خلاف شرع باشد را قبول نداریم، بلکه ما معتقدیم اگر در غرب اینچنین است و مردم میگویند همجنس بازی آزاد باشد، ما میگوییم دین ما اجازه نمیدهد. این دموکراسی را نداریم که هرچه مردم بخواهند. در چارچوب دین هرچه بخواهند آزاد است. ضربه حیثیتی که به انقلاب وارد کردند بیش از ضربههای اقتصادی بود که به انقلاب اسلامی وارد شد. گرچه این ضربههای اقتصادی هم اگر روزی دادگاهی برای فتنهگران تشکیل شود هم باید پاسخگو باشند.
متن کامل گفتوگو با آیتالله خاتمی بهشرح زیر است:
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم. از اینکه به ما وقت دادید تا بتوانیم به حضور شما برسیم و از نظرات و اظهارات شما استفاده کنیم، کمال تشکر را دارم. موضوع گفتوگوی ما همانطور که قبلاً خدمت شما عرض کردم در مورد فتنه 88 و حوادثی که بعد از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاد، است. سؤال اولم را میخواهم در مورد قبل از حوادث 88 بپرسم. دشمنان داخلی و خارجی، جریانات اوپوزیسیون و... چه اقداماتی را قبل از فتنه انجام دادند تا اینکه بتوانند فتنه 88 را رقم بزنند و تحرکات آنها از چه زمانی شروع شد؟
آیتالله خاتمی: بسم اللّه الرّحمن الرّحیم. فتنه سال 88 از مقاطع دردناک در تاریخ ایران بعد از انقلاب اسلامی است. روایتی است از نبی اکرم(ع) که فرمودند: «ثَلاثَهٌ أخافُهُنَّ عَلى اُمتَّى الضَّلالَةُ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ وَ مُضِلّاتُ الْفِتَنِ وَ شَهْوَةُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ». بعد از من برای سه چیز نگرانم؛ یک:"الضَّلالَةُ بَعْدَ الْمَعْرِفَةِ"؛ یکی گمراهی بعد از معرفت. دو: "مُضِلّاتُ الْفِتَنِ"؛ فتنههای گمراه کننده. سه: «شَهْوَةُ الْبَطْنِ وَ الْفَرْجِ»؛ آلودگیهای اقتصادی و آلودگیهای فکری، اخلاقی و جنسی. این سه نگرانی به نظر میرسد که برای هر انقلابی هست.
*** حاکمیت لیبرالها در کشور هم فتنه بود
یکی از نگرانیهای حضرت رسول(ص) «مُضِلّاتُ الْفِتَنِ» است. بعد از انقلاب اولین جریانی که با ما درگیر شد جریان کمونیستی و الحادی بود، که فتنهای بود. دوم جریان منافقین بود که تا خرداد سال 1360 در کشور بوده فعالیت میکردند و ترور میکردند، این هم فتنه بود. حاکمیت لیبرالها فتنهای برای کشور بود. اینها فتنه بود و با هدایتهای امام و درایت ایشان از آنها عبور کردیم.
بعضی از فتنهها، فتنههای کور بود. من معتقدم که جریان فتنه مهدی هاشمی در مسئله قائممقامی از آن فتنهها بود. همچنین جریان فتنه 88 هم اینطور بود. کور بودن این فتنه بهخاطر آن بود که کسانی با انقلاب درافتادند که روزی روزگاری یار انقلاب بودند و روزی از ارکان انقلاب به حساب میآمدند. اینها با انقلاب و ولایت فقیه درافتادند.
ما نمیخواهیم شبیه سازی کنیم، امامان معصوم(ع) در قلهای هستند که ما را دسترسی به آنها نیست اما برای مولا خیلی سخت بود زبیری که تا دیروز همرزمش بوده و نفر شماره دو لشگر اسلام بود در مقابلش بایستد، زیرا یک زمانی اول علی(ع) و بعد زبیر میگفتند. خیلی برای مولا علی(ع) سخت بود. بر این اساس است که «مُضِلّاتُ الْفِتَنِ» خطراتی است که هر انقلابی را تهدید میکند.
از اشتباهات در باب فتنه این است که کسانی فکر کنند فتنه مولود سال 88 بود، این تحلیلی کاملاً خطاست. اگر بخواهیم فتنه را ریشهیابی کنیم باید به فجر پیروزی برگردیم. از فجر پیروزی انقلاب اسلامی جریانی ولایت فقیه را برنمیتافت. من دو شاهد بگویم: آقای بزرگواری که از ارکان انقلاب اسلامی بود و 1-2 سال بعد از انقلاب به رحمت خدا رفت، میگوید: وقتی در فرودگاه مهرآباد منتظر امام(ره) بودیم آقایی کنارم نشسته بود که بعداً وزیر و وکیل شد، در فتنه 78 دست داشت، در فتنه 88 دست داشت و الآن هم در زندان است، گفت: شما آخوندها توانستید شاه را سرنگون کنید، اما حکومت کردن را بلد نیستید، «ازتان میگیریم». آخوندها که کارهای نیستند، ولایت فقیه است که کارهای است، مسئله این است. روحانی کوچه و بازار که کاری در دستش نیست. آقای دیگری هم که از چهرههای سرشناس بعد از انقلاب محسوب میشد، از امام حکمها هم داشت، بعد از ارتحال امام بهصراحت گفت: ما زمان امام(ره) هم با ولایت فقیه مخالف بودیم، میترسیدیم که ابراز عقیده کنیم.
این دو شاهد. خوب! تا زمانی که امام(ره) زنده بود، اقتدار امام(ره) بهگونهای بود که اگر جملهای میگفتند مطرود امام(ره) میشدند، بعد از امام کمکم آهنگ مقابله با ارزشهای انقلاب شروع شد.
*** تهاجم به ارزشها در دوران حاکمیت اصلاحطلبان زمینهساز فتنه 78 شد
ماجرای حاکمیت اصلاحطلبان پیش آمد، در این حاکمیت ارزشهای انقلاب یکییکی مورد هجمه قرار گرفت. مسئله امر به معروف و نهی از منکر، مسئله قداست پیامبر(ص)، زیر سؤال بردن مبانی انقلاب که یک کتاب قطور است و... مورد هجمه قرار گرفت و متأسفانه مهاجمان مورد حمایت قرار میگرفتند. یکی میآمد و میگفت تقلید میمون صفتی است، بعد آقایی که آن روز مسئول بود به این شخص میگفت وی مورخ ارزشمندی است! این تهاجمها شروع شد تا فتنه 78 شکل گرفت.
*** فتنهگران 78 مجازات میشدند، فتنه 88 اینقدر گسترده نمیشد
گردانندگان فتنه 78 همان گردانندگان فتنه 88 بودند. در فتنه 78 حدود یک هفته علیه نظام در تهران بهبهانه تعطیلی روزنامه سلام تظاهرات بود و هرچه نیروهای امنیتی میرسیدند و شورش را خاموش میکردند در جایی دیگر آتش را روشن میکردند. در فتنه 78 رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا از فتنهگران حمایت کرد. خیلی جنایت انجام شد و بهدلیل اینکه حاکمیت با اصلاحطلبان بود نگذاشتند که یکی از آن مجرمان به مجازات واقعیشان برسند. اگر فتنهگران سال 78 مجازات میشدند، حداقل فتنه 88 اینقدر گسترده نمیشد.
دقیقاً فتنهگران 78 بانیان 88 بودند و سخن است که هدف همان بود. هدف این بود که حکومت را «ازتان میگیریم». هدف این بود که ولایت فقیه در عرصه حاکمیت نباشد. در فتنه 88 ولایت هدف بود، یعنی میخواستند که ولایت فقیه را از صحنه حذف کنند. برخی از فتنهگران مصاحبه کرده و گفته بودند که قبل از انتخابات: چه پیروز بشویم چه نشویم، برنامه تنظیم شده بود. جالب این است که مقام معظم رهبری در سخنرانی فروردین سال 88 پیشبینی کرده بودند که شعار تقلب را بعضی مطرح خواهند کرد.
بنابراین فتنه 88 در حقیقت گامی در راستای ولایتستیزی بود که ستون فقرات این انقلاب است، این را مردم فهمیدند. مردم از برخی از کسانی که خودشان را خواص مینامیدند جلوتر قرار گرفتند و صبوری پیشه کردند تا ببینند فتنهگران چه میکنند، دیدند آنها به عاشورا و سیدالشهدا(ع) هم رحم نکردند و شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه دادند و هر مناسبت ملی را تبدیل به بحران کردند.
در مراسم 13 آبان و 16 آذر بحران ایجاد کردند و در 16 آذر عکس امام(ره) را به آتش کشیدند، به پایگاه بسیج حمله کردند، مسجد را به آتش کشیدند، تعداد زیادی در این حادثه کشته شده به شهادت رسیدند و این هم نشان از کینه دیرینه دارد و نشان از این داشت که این حرکت، حرکت مورد رضایت استکبار است. همین اوبامایی که امروز این چنین برای ملت ایران خط و نشان میکشد، حداقل 3 بار "بهنام" از یکی از فتنهگران حمایت کرد. آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی به حمایت فتنهگران آمدند، منافقین و سلطنتطلبان هم همین طور. اگر چشم بصیرتی باشد میبیند که این جریان، جریان ضدخط ملت و ضد منافع این ملت بود.
بعد از حواث انتخابات شما ــ در 5 تیر 88 بود که ــ در ترییون نماز جمعه گفتید حکم سران داخلی فتنه «محاربه» است. با توجه به اینکه عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و درجه اجتهاد را نیز دارید، بر چه اساس فقهی حکم را «محاربه» دانستید؟
آیتالله خاتمی: در آن خطبه من 7-8 نکته گفتم که اگر مراجعه بفرمایید میبینید. یک نکته این بود، به کسانی که بازی خوردند و فریبشان دادند بهخصوص جوانها با مهر برخورد شود، حتی تعبیرم این بود که برای اینها پرونده هم تشکیل نشود. یعنی این بخش از صحبتم هم برجسته بود.
در آن خطبه یک مبنایی هم گفتم. گفتم که ما در فقهمان سه عنوان داریم؛ یکی عنوان "بغی" است که خروج بر امام عادل است. یکی عنوان "محاربه" است که کسانی با سلاح (سلاح گرم یا سرد) به خیابان بریزند و آدم بکشند و مردم را بترسانند. یکی هم"افساد فی الارض" است. من در آن صحبت از کسی اسم نبردم. گفتم اگر کسانی این عناوین را داشته باشند، حکمشان را قرآن بیان کرده است.
***مصادیق محاربه را در خطبههای نماز جمعه گفتم
بهعبارت دیگر من در خطبه جمعه «کبرای» قصه را گفتم. طبق «کبرای» قصه کسانی که این کارها را بکنند محارباند. منتهی رسانهها چه داخلی و چه خارجی این «کبرا» را بر «صغرا» تطبیق کردند و گفتند که مقصود خاتمی این دو نفر بود. بنده کبرای کلی گفتم و بر آن کبرای کلی همچنان هستم اما آیا آقایان محارباند یا خیر به نظر میرسد که تشکیل دادگاه در زمان خودش مشخص خواهد کرد که محارب هستند یا نیستند. شأن نماز جمعه، شأن صدور حکم نبوده و نیست اما شأن دادن معیار هست. الآن هم میگویم کسانی که به خیابانها بریزند و با سلاح گرم یا سرد ایجاد رعب کنند، به مسجد حمله کنند و بیگناهان را بکشند مصداق محارباند، اما اثبات محاربه با دادگاه است.
اخیراً اصلاحطلبان و جریانات اوپوزیسیون تأکید دارند که باید حصر آقایان موسوی و کروبی برداشته شود، بهنظر شما چرا اصلاحطلبان بر رفع حصر اصرار دارند؟ آیا میخواهند جریان جدیدی را بهواسطه حضور آنها در جامعه ایجاد کنند؟
آیتالله خاتمی: بنده عرضم این است که اگر کسانی دلسوزند و میخواهند مشکلات برطرف شود، نصف این تلاشی که برای رفع حصر این آقایان دارند، تلاش کنند که اینها به خطایشان اعتراف و از ملت عذرخواهی کنند. مثل آفتاب روشن است که چه ضربهای به کشور بود و آقایان هم در حقیقت سردسته این جریان بودند. بیانیههای آتش افروزانه آنها جمعیت را جمع میکرد. نصف این تلاش را بگذارند برای آنکه آقایان بیایند و عذرخواهی کنند. آنوقت جاده برای بررسی مسائل بعدی صاف میشود.
بنابراین آنچه اکنون مطرح است این است که یک جریانی میخواهند خود را فاتح میدان معرفی کنند و بگویند دیدید بدون عذرخواهی هم ما مجرمان را آزاد کردیم. ما معتقدیم آنچه اتفاق افتاده جرم بود. به آتش کشیدن کلانشهر تهران جرم بود، بیانیههای تند و تیز و آتشین اینها در برافروزی این آتش نقش داشت. این تصور که فکر کنند آقایان آمدهاند و دستور دادهاند که به مسجد و پایگاههای بسیج حمله کنند را که کسی نمیگوید ولی در فضایی که آنها ساختند این جرمها اتفاق افتاد. جرم گاهی بالمباشره و گاهی بالتصویب است. ابتدا باید تلاش کنند که اینها عذرخواهی کنند تا مراحل بعدی... .
*** حکم کسانی که در فتنه 88 دعوت به شورش مسلحانه کردند "محاربه" است
برخی میگویند اقدامات آقایان موسوی و کروبی معاونت در محاربه محسوب میشود...
آیتالله خاتمی: کسانی که دستور داده باشند که مردم به خیابانها بریزند و بیانیه داده باشند و دعوت به شورش مسلحانه کردند، کُلت دست گرفته و تیراندازی کرده باشند، از نظر فقهی حکم محاربه است ولی این حکم را بخواهیم به هر کسی نسبت دهیم باید دادگاه تشکیل شود. ما در خطبهها مسئله کلی را گفتیم اما باید دادگاه تشکیل شود و دادگاه بر اساس ضوابط حکم محاربه را صادر کند.
*** موسوی و کروبی دیکتاتور هستند
مقام معظم رهبری هم فرمودند میل دیکتاتوری در همه افراد وجود دارد که باید با دین و تعبد این میل را سرکوب کرد. به نظر شما کسانی که جمهوریت نظام را در فتنه 88 زیر پا گذاشتند و اعتنایی به رأی مردم نداشتند، به نوعی دیکتاتور نبودند؟ روش دیکتاتوری فتنهگران در سال 88 به چه صورت بود؟
آیتالله خاتمی: دیکتاتوری،گاهی دیکتاتوری نشاندار است و گاهی بینشان. دیکتاتوری نشاندار مثل صدام یا شاه است. دیکتاتوری بینشان دیکتاتوری است که پوششی از دموکراسی هم دارد. بنابراین دیکتاتوری آقایان بینشان است. اینکه بگویند بهدلیل اینکه رأی نیاوردهاند، بنابراین انتخابات باطل است دقیقاً دیکتاتوری است. منتهی بدون نشان و در پوشش دفاع از حقوق ملت است، کدام ملت؟! ملتی که در مقابل شما ایستادهاند؟! راهپیمایی 9 دی 88 علیالتحقیق از راهپیماییهای 22 بهمن باشکوهتر بود، یعنی یک ملت در برابر شما ایستادند، آنوقت میگویند حقوق ملت.
دیکتاتوری در پوشش دروغین دفاع از حقوق ملت، از آن دیکتاتوریهای اختصاصی جریان فتنه است. اینکه انتخاباتی شده و مردم آقایان را انتخاب نکردند و بیایند و بگویند انتخابات ابطال شود و چرا ما را انتخاب نکردند. جالب است که رهبری در فتنه 88 از جمهوریت نظام دفاع کردند و از رأی مردم پاسداری کردند که رأی مردم باطل نشود.
***عدهای در داخل به خارجیها خط میدهند که چه کسانی را تحریم کنید
حضور شما در هیئت رئیسه مجلس و خطیب نمازجمعه تهران این امکان را دارد که شما اطلاعات کاملی نسبت به رخدادهای کشور و حتی شرایط بینالمللی داشته باشید. بعد از فتنه 88 چه خسارتهایی به کشور زدند؟ مثلاً در همان دوران برخی از بنگاههای اقتصادی از ادامه همکاری با ایران انصراف دادند. در همین باب، چه اتفاقاتی در صحنه اقتصادی کشور افتاد که باعث خسارتها و تضییع حقوق مردم شد؟
آیتالله خاتمی: خسارتهای اقتصادی که فراوان است، حتی بنده در این تحریمها هم دست نامحرمان را میبینم. قبل از این تحریمهای کذایی شخصیتهایی تحریم شدند از جمله آیتالله یزدی، آیتالله مصباح یزدی و این کمترین بودیم اما چهکسی به اینها خط میدهد و چهکسی به اینها آدمها را معرفی میکند، جز اینها؟! جز با همکاری اینها؟! بنده معتقدم همچنان مشغول ضربهزدن هستند.
برخی آن رفتاری که اوایل انقلاب داشتند که از نفرت از آمریکا و... بود، کاملاً عدول کردند و در فتنه کاملاً با سفارتخانههای بیگانه بهخصوص سفارت انگلیس مرتبط بودند، بعدها در اعترافاتشان گفتند. در مجموع خسارت حیثیتی که به انقلاب وارد کردند، نظامی که بهمعنای کلمه دموکراسی بر آن حاکم است. دموکراسیای که بهمعنای حاکمیت رأی مردم است. ما دموکراسی را بهمعنای اینکه هر چیزی که مردم میخواهند ولو خلاف شرع باشد را قبول نداریم، بلکه ما معتقدیم اگر در غرب اینچنین است و مردم میگویند همجنس بازی آزاد باشد، ما میگوییم دین ما اجازه نمیدهد. این دموکراسی را نداریم که هرچه مردم بخواهند. در چارچوب دین هرچه بخواهند آزاد است. ضربه حیثیتی که به انقلاب وارد کردند بیش از ضربههای اقتصادی بود که به انقلاب اسلامی وارد شد. گرچه این ضربههای اقتصادی هم اگر روزی دادگاهی برای فتنهگران تشکیل شود هم باید پاسخگو باشند.
در جریان فتنه برای ضربه زدن به اقتصاد و موضوعات هستهای جریاناتی بودند که بخواهند با غرب همکاری کنند؟
آیتالله خاتمی: اینکه دستهایی در قضایای هستهای و فشار بر کشور با بیگانگان همکاری کرده و میکنند جای تردید نیست اما مشخصاً نمیتوانیم مچ کسی را بگیریم. اجمالاً آن جریانی نیست که سر آشتی با ولایت داشته باشد، حاکمیت ولایت را نمیخواهند ولو بهقیمت فشار به مردم آمدن و آسیب دیدن ولایت فقیه.
*** "حصر" تجلی رأفت نظام با سران داخلی فتنه بود
به روز «9دی» هم بپردازیم. برخی میگویند دادگاه اصلی سران فتنه همان روز «9 دی» بود و مردم با حضور خود خواستار محاکمه سران داخلی فتنه شدند و آنها را در حصر بردند. بهنظر شما حصر آقایان موسوی و کروبی از همان «9 دی» توسط مردم نبود؟ اگر بخواهیم سران داخلی فتنه را بدون تشکیل دادگاه و بررسی جرمهایشان آزاد کنیم، آیا پشت کردن به رأی و نظر مردم نیست؟
آیتالله خاتمی: «9 دی» را باید بهعنوان تابلوی درخشان بصیرت مردم ببینیم. واقعاً در 9 دی، مردم ما بصیرتشان را به نمایش گذاشتند. مسئله حصر به نظر میرسد کمترین برخوردی بود که نظام با این آقایان داشت. شما که در جریان هستید مردم در تظاهراتشان چه میگفتند، چه شعارهایی میدادند. شعارهای خیلی بالاتر از حصر بود. کمترین برخوردی که از رأفت نظام اسلامی با برخی از سران فتنه کرد، همین حصر خانگی بود که در خانه خود باشند و البته نتوانند آب به آسیای دشمنان این ملت بریزند، زیرا اگر آزاد بودند "دمبهدم" مصاحبه میکردند و بیانیههای تند و تیز میدادند و ایجاد تشنج و اختلاف در جامعه میکردند. این حصر جلوی این آسیب را گرفته و تجلی رأفت نظام با اینها بود وگرنه خواسته مردم بیشتر بود.
منبع: خبرگزاری تسنیم