ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
راز ناگفته «سربندها» وقتی رسانه میشوند
به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاعپرس، میگویند «زمانی که پیشانی حر بن یزید ریاحی مورد اصابت تیر دشمن قرار گرفت، حضرت سیدالشهدا (ع) با دستمال خود سر حر را بستند و حر با همان دستمال دفن شد. شاه اسماعیل در دورانی تصمیم به بازسازی قبر حر گرفت، زمانی که قبر وی را شکافتند دستمالی را بر سرش دیدند، شاه اسماعیل تصمیم گرفت دستمال را بردارد، اما چون دستمال را باز کرد خون از سر حر جاری شد به طوریکه قبر پر از خون شد، تا دستمال را بستند خون بند آمد و چون باز کردند باز خون جاری شد. اینطور دریافتند که دستمال مبارک حضرت اباعبدالله (ع) موهبتی از جانب خداوند که نصیب حر شده است.»
سربند سربلند
شاید ماجرای سربند رزمندهها در دوران دفاع مقدس به جایی در تاریخ و عاشورای سال ۱۳۶۱ برمیگردد، روزی که سر حر با دستمال حضرت سیدالشهدا (ع) بسته شده و از آن لحظه که امام سر او را بر دامن گرفت، توبه او نیز پذیرفته شد، شاید هم وام گرفته از جنگاوران و پیشینیان ماست که در نبرد با دشمن دستمالی به سر میبستند و یا به عنوان عرق چین از آن استفاده میکردند. هرچه بوده سربند در دفاع مقدس به نمادی خاص تبدیل شد که مفهومی ارزشمندتر از یک پیشانیبند ساده گرفت.
حتما شما هم فیلمها و انیمیشنهای زیادی سراغ دارید که قهرمان اصلی داستان با یک سربند از دیگران متمایز میشود. کسی که محور فیلم است و پیشانی بند که نمادی از قدرت و جنگآوری است را هنگام مبارزه بر پیشانی میبندد. شاید بتوان نمونه آن را در فیلم و سریالهای تاریخی کره جنوبی مثال زد که شخصیتهای نظامی و جنگاور فیلم، دستمالی به سر میبندند و نشان حک شده روی دستمالها معنا و مفهوم متفاوتی دارد.
پیشانیبند مردان سربلند تاریخ
پیشانی بند در آثار تاریخی و داستانهای اساطیری نیز وجود دارد و روی حکاکیهای به جای مانده نشان میدهد بسیاری از پادشاهان ایرانی و قهرمانان نظامی سربند به پیشانی داشتندف همچنین که در نقاشیهای زیادی از نظامیان دورههای مختلف تاریخی، سربند جزوی از نشانههای مردان جنگی بوده است.
حال فارغ از تاریخ سربند و پیشانیبند، نکتهای که سربندهای دوران دفاع مقدس را از دیگر سربندهای تاریخی که بر پیشانی زنان و مردان نشسته متمایز میکند مفهوم و فرهنگ خوابیده در پشت آن است.
صف سربند بستن در شب عملیات
نشان سربند رزمندههای دفاع مقدس را باید در مستندهای آن دوران جستجو کنیم، بین قاب دوربین جمعیت رزمندههایی که یکشکل و هماهنگ پیشانیبند سرخ «یا حسین (ع)» بستهاند یا ردیف بسیجیها در شب عملیات که پشت هم ایستاده، سربندهای مشکی «یا زهرا (س)» به پیشانی یکدیگر میبندند. نوارهای بسته شده روی پیشانی مطابق اعتقاد هر رزمنده بود، بستگی داشت هر نفر به کدام یک از اهل بیت (ع) علاقه دارد تا از بین سربندها نام امام محبوب خود را پیدا کند، در واقع این سربندها نشانی از اعتقادات افراد داشتند، چه زمانی که با قلم روی آن مینوشتند و چه بعدا که سربندهای چاپی راهش را به جبهه باز کرد. هر کدام از این سربندها رسانهای بودند برای بیان یک حقیقت، اعتقادی که قبل از به زبان آمدن روی پیشانی نقش میبست و عشق و ارادت رزمندهها را به حقیقتی مهم نشان میداد.
سربند یا زهرا (س) روی پیشانی مردان بزرگ
پیام این سربندها باعث شده تا امروزه نیز افراد مختلف با اتکا به معنا و مفهوم شکلگرفته در دفاع مقدس، گاه با بستن سربند، حامل و انتشاردهنده پیامی باشند. مثل اقدامی که علی دایی در زمان حضورش در تیم ملی انجام داد و سربند مشکی «یا زهرا (س)» را در یکی از بازیهای خود که مقارن با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) بود، به پیشانی بست.
سربندها تنها در ایران محصور نشد، بعدها در جنگ صربها و کرواتها علیه مسلمانان بوسنی و یا تشکیل حزبالله با هدف مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی، روی پیشانی مبارزان و رزمندگان دیگر کشورها نشست. در هر کشور این سربندها حامل پیام خاص و یا نشاندهنده یک شعار خاص بود، اما چیزی که در همه آنها مشترک ماند مفهوم مذهبی نهفته در آن است. شاید جهانیترین مفهوم بین مسلمانان همان شعار معروف «الله اکبر» است که نشان برتری قدرت الهی در مقابل ظلم و ستم را دارد.
سربند الله اکبر روی پیشانی جوان بوسنیایی در زمان جنگ بوسنی
تکه پازل شناسایی پیکر شهدا
یکی از مواردی که در تفحص پیکرهای شهدا در مناطق عملیاتی باعث تشخیص پیکر شهدای ایرانی از پیکر کشتههای عراقی میشود لوازم همراه این پیکرها از جمله سربندهای معروف رزمندگان ایرانی است.
دعوا سر سربند یا فاطمه بود
مداحان زیادی در نوحههای خود به سربند به عنوان نماد توسل رزمندهها به اهل بیت (ع) اشاره کردهاند. مثل نوحه معروف «یاد امام و شهدا» از حاج سعید حدادیان که به خوبی ارادت رزمندهها به حضرت زهرا (س) را بیان میکند.
از کرونا تا اردوی جهادی فقط با یک «یازهرا (س)»
در ایام شیوع کرونا در کشور و جهان، این کادر درمان و سلامت بودند که در خط مقدم مبارزه علیه این ویروس و دفاع از جان مردم در بیمارستانها ایستادند. زمانی که ایثار و گذشت این عزیزان در چشم مردم جامعه پررنگ شد پوسترهایی به چاپ رسید که اقدام امروز کادر درمان و مردم را در مبارزه با این بیماری با روزهای همدلی مردم در دوران دفاع مقدس مقایسه میکرد. یکی از این پوسترها بستن سربند توسط رزمندهها را به بستن ماسک در روزهای کرونایی تشبیه کرده بود.
بچههای جهادی که در طول سال در قالب گروههایی عازم مناطق محروم کشور برای خدمت رسانی میشوند و به تاسی از اقدام رزمندگان دفاع مقدس و با نیت خدایی پا به عرصه جهاد سازندگی میگذارند، رفتاری مشابه رزمندهها را در پیش میگیرند. همین سربند یکی از نشانههای ظاهری آنان است که اغلب در اردوهای جهادی به پیشانی میبندند.
نشان همراهی
تصویر معروفی از دوران دفاع مقدس مربوط به بستن سربند توسط زنی بر پیشانی مردی وجود دارد که دربردارنده پیام مهمی است. تصویر فارغ از زیبایی بصری و کادربندی مناسب شاید از این جهت اهمیت دارد که نشانی از همراهی زن (که گویا همسر مرد است) در رهسپار کردن مرد خود به جبهه را منتقل میکند. زنان در دفاع مقدس همراه و همگام با مردان در جبهه و پشت جبهه فعالیت کردند و اگر همراهی و همدلی آنان نبود شاید نه مردی به جبهه میرفت و نه دفاع مقدسی شکل میگرفت.