ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
سرِّ قَدر؛ نگرشی به سیره حضرت زهرا (س) / ۴ حضرت زهرا (س) تجسم عالیترین مفاهیم انسانی و اسلامی در مورد زن است
گروه فرهنگ دفاعپرس ـ رسول حسنی؛ حضرت زهرا (س) به سند آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) برترین شخصیت همه تاریخ بشیریت است. این شخصیت عظیم که مانند و نظیری ندارد، هنوز ناشناخته مانده است. همه زندگی آن حضرت از ولادت تا شهادت هنوز در پس پرده ابهام قرار دارد.
البته شناخت حضرت زهرا (س) نه تنها سهل نیست بلکه دشوار و حتی غیر ممکن است چرا که درک وجودی ایشان مانند شناخت شب قدر است. با این همه در درک و شناخت شخصیت حضرت زهرا (س) نباید دچار غفلت شویم و به سمت شناخت ایشان حرکت نکنیم. مسلما در این مسیر نیاز به استادر مبرز، حکیم و جامعالطراف داریم تا در طی مسیر دچار انحراف نشویم.
رهبر معظم انقلاب اسلامی که خود در تاریخ اسلام کارشناسی برجسته و صاحبرای است بیانات بلند و قابل تاملی در شناساندن حضرت زهرا (س) دارند. در ایام شهادت آن حضرت مروری داریم بر سخنان امام خامنهای درباره ویژگیهای حضرت فاطمه زهرا (س) که در سالهای متمادی و به مناسبت مختلف ایراد شده است.
حضرت زهرا (س) تجسم عالیترین مفاهیم انسانی و اسلامی در مورد زن است
قسمت چهارم این گزارش را در ادامه میخوانید:
مادری برای پدر
حضرت فاطمه س، در حالی که بزرگ میشد و به پنج، شش سالگی میرسید، ماجرای شعبابیطالب پیش آمد. در آن گرسنگیها، سختیها، فشارها، غربتها؛ در آن روزهای داغ از آفتاب و شبهای سرد از هوای آن منطقه. در حالی که بچهها با شکمهای گرسنه و لبهای تشنه، جلو چشمشان پرپر میزدند.
سه سال پیغمبر (ص)، در بیابانهای اطراف مکه اینطور زندگی میکرد و این دختر، در این دوران سخت، فرشته نجات پیغمبر (ص) بود. در همین دوران بود که حضرت خدیجه (ص) و حضرت ابوطالب (ع) از دنیا رفت و پیغمبر (ص)، تک و تنها ماند. در این حال، این دختر بود که نوازشش میکرد، از او پذیرایی میکرد، دلداریاش میداد و غبارغم و کدورت را از چهره او میزدود.
این کارها آنقدر تکرار شد که پیغمبر (ص) به این دختر بچه هفت، هشت ساله گفت: «مادر.» مثل مادر از پدرش مراقبت میکرد. پدری که همه مشکلات عالم وجود و مشکل هدایت همه بشریت بر دوش او بود؛ پیغمبری که خدا او را به خاطر سختیها، به خاطر غصهها و به خاطر مشقتهایی که میکشید، تسلی میداد. فشار روانی پیغمبر (ص) در آن دوران، اینقدر سطحش بالاست و این فرشته کوچک، این دختر ملکوتی و معنوی مثل نوری است که در آن شبهای تاریک زندگی پیغمبر (ص) و مسلمانان میدرخشد.
بیانات در دیدار مداحان اهل بیت (ع) ۲۴ آذر ۱۳۷۱
حضرت زهرا (ص) پایهگذار خطبه خوانی
این سنّت [خطبهخوانی]را فاطمه زهرا (س) بعد از پیغمبر (ص) پایهگذاری کرد، فرزندان ایشان و خاندان پیغمبر (ص) هم از ایشان پیروی کردند؛ خطبههای امیرالمؤمنین (ع)، خطبه امام حسین (ع) خطاب به علما، خطبه حضرت زینب (س) در کوفه، خطبه امام سجاد (ع) در شام، خطبه امام صادق (ع) در عرفات که «امامت» را معنا میکند، اینها همه دنباله سنّتی است که حضرت زهرای اطهر (ص) پایهگذاری کرده. این سنّت خطبهخوانی، تبیین حقایق، از اینجا شروع شد و ادامه پیدا کرد.
بیانات در دیدار مداحان اهل بیت (ع) ۱۳ دی ۱۴۰۲
آزمونهای بزرگ زندگی حضرت زهرا (ص)
تاریخ زندگی حضرت زهرا (س) عیناً منطبق با تاریخ رسالت است؛ یعنی اندکی بعد از رسالت پیامبر (ص) این بزرگوار طلوع میکند، اندکی بعد از رحلت پیغمبر اکرم (ص) غروب میکند؛ یعنی کاملاً زندگی [او]منطبق است با دوران رسالت. در دوران کودکی، محنت شعب ابیطالب را احساس میکند و درک میکند، از کودکی وارد میدانهای دشوار زندگی میشود، مادر را از دست میدهد که برای دختری در این سن بسیار دشوار است، اما او در کنار تحمل این دشواری کار بزرگی را انجام میدهد و آن غمگساری پیغمبر (ص) است.
پیغمبر (ص) که هم حضرت خدیجه (ص) را، هم جناب حضرت ابیطالب (ع) را از دست داده، نیاز به غمگسار دارد و این دختر است که غمگسار پدر میشود. این غمگساری همین طور ادامه پیدا کرد تا دوران مدینه و در اُحُد و در خندق و در بسیاری جاهای دیگر، مادری کرد برای پیغمبر (ص).
بیانات در ارتباط تصویری با مداحان ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
تجسم عالیترین مقام انسانی
حضرت زهرا (س) تجسم عالیترین مفاهیم انسانی و اسلامی در مورد زن است، که به اینها باید توجه کرد؛ درس فاطمه زهرا بیشتر این موارد است. برخی از مفاهیم اسلامی مفاهیم اختصاصی است، مثل مادری، همسری، کدبانویی، تربیت فرزند؛ در همه اینها اوج قله تصور، حضرت فاطمه زهرا (س) است. در عرصه تربیت فرزند، در عرصه همکاری با شوهر، در عرصههای مشترک و در آن چیزهایی که بین زن و مرد مشترک است، مثل بندگی خدا، وضعیت فاطمه زهرا (س) یک وضعیت فوقالعاده اعجابانگیز و مهم است. امام حسن مجتبی (ع) میگوید شب جمعه تا صبح مادرم بیدار بود، عبادت میکرد، هر وقت صدای او را شنیدم، دیدم برای دیگران دارد دعا میکند؛ صبح گفتم مادر! برای دیگران دعا کردی، برای خودت دعا نکردی؛ فرمود پسرم! اَلجارَ ثُمَّ الدَّار؛ این درس است.
در قضیه [نزول سوره]هلاَتی [آمده است که]«اِنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ الله»؛ من این را به عنوان یک درس برای امت اسلامی، برای جامعه اسلامی، برای جمهوری اسلامی تلقی میکنم که کار با اخلاص انجام بگیرد. حسن بصری که از زهاد ثمانیه معروف است و زاویه هم دارد با اهلبیت، میگوید که «ما کان فی هذه الامّة اعبد من فاطمة کانت تقوم حتّی تورّم قدماها». معنای این تعبیر «ما کان اعبد من فاطمة» این نیست که شبیه او و به اندازه او تعدادی وجود داشتند؛ نه، در تعبیرات عربی معنایش این است که هیچ کس در امت، مانند او نبود از لحاظ عبادت.
این را حسن بصری میگوید؛ حسن بصری دوران فاطمه زهرا را درک نکرده، اما اینکه این طور قاطع این حرف را میزند نشان میدهد این جزو مسلمات و متواتراتی بوده است که در آن زمان وجود داشته. اینکه وظیفه عبادت، بعد وظیفه امر به معروف و مجاهدت، یعنی حضور در آن میدان عجیبی که بنا بود سرنوشت امت اسلام در آن میدان تعیین بشود و آن حضور طوفانی عجیب فاطمه زهرا با آن خطبههای عجیب. نقشه جامع هویت زن در منطق اسلام این است؛ مادر خوب، همسر خوب، مجاهد فیسبیلالله، در عین حال کدبانو، مدیر خانه، و در عین حال عابد و بنده خدای متعال؛ و در نهایت، فاطمه زهرا (س) نشان داد که زن میتواند به رتبه عالی عصمت برسد که اینها خصوصیات این بزرگوار است.
بیانات در دیدار تصویری با مداحان ۱۵ بهمن ۱۳۹۹
روشنگری بدون هنک حرمت
بدزبانی، بدگویی و ... بایستی در جامعه جمع بشود. مکتب ائمه (ع) از این چیزها مبرا است. شما نگاه کنید حضرت فاطمه زهرا (س) دو خطبه طوفانی ایراد کرده؛ دو خطبه به معنای واقعی کلمه طوفانی: یکی در مسجد در میان انبوه متراکم مردان، یکی هم خطاب به زنان مدینه که پر [است]از مطالب بسیار مهم و اعتراضی و تنبیهی نسبت به مفاهیم برجسته اسلامی که فاطمه زهرا (س) در مورد آنها خطر را احساس میکرد، لکن در این دو خطبه مهم و بزرگ و پرشور، یک کلمه هتک و زشت و توهینآمیز وجود ندارد؛ [و همه کلمات]کلمات محکم و مستحکم، بیانات متین و متقن است.
ارتباط تصویری با مداحان ۱۵ بهمن ۱۳۹۹