شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

مجموعه برنامه های برنامه سمت خدا

مجموعه برنامه های برنامه سمت خدا


برای ورود به صفحه هر یک از کارشناسان

برنامه ی سمت خدا بر روی نام آنها کلیک کنید



سمت خدا: حجت الاسلام والمسلمین میرباقری
(هر هفته به روز می شود)
خطبه ی غدیر
 
سمت خدا: حجت الاسلام والمسلمین حیدری کاشانی
(هر هفته به روز می شود)
خطبه ی غدیر
 
سمت خدا: حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد

(هر هفته به روز می شود)

خطبه ی غدیر
 
سمت خدا : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی

(هر هفته به روز می شود)

عید غدیر / ره مکه پویم / نماهنگ
 
سمت خدا : حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی

(هر هفته به روز می شود)

عید غدیر / ره مکه پویم / نماهنگ
 
سمت خدا : حجت الاسلام و المسلمین حسینی

(هر هفته به روز می شود)

عید غدیر / ره مکه پویم / نماهنگ
 
سمت خدا : حجت الاسلام و المسلمین عالی

(جلسه های هفتگی به اتمام رسید)

عید غدیر / ره مکه پویم / نماهنگ
 
سمت خدا : حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری

(جلسه های هفتگی به اتمام رسید)

عید غدیر / ره مکه پویم / نماهنگ
 
سمت خدا : حجت الاسلام و المسلمین پناهیان

(جلسه های هفتگی به اتمام رسید)

عید غدیر / صبح سعادت دمید / نماهنگ
 
سمت خدا : حجت الاسلام و المسلمین انصاریان

(جلسه ی هفتگی به اتمام رسید)

عید غدیر / ره مکه پویم / نماهنگ

بانوی مجتهده ای که امام جویای حالش بود

بانوی مجتهده ای که امام جویای حالش بود



در نتیجه این مجاهدت ها و تلاش ها و این شب بیداریها به کشفیات بسیاری دست یافت تا جائیکه صدای مناجات برگها و درختان و پرندگان و حتی سنگریزه ها را نیز با گوش دل می شنید.
 
به گزارش فرهنگ نیوز، در عالم اسلام همواره زنان شایسته و متعهدی وجود داشته‌اند که در عرصه‌های مختلف فرهنگ و ادب و در جبهه‌های ایثار و تلاش، منشأ آثار و برکات فراوانی بوده‌اند.
با تکیه بر قرآن کریم و سنت نبوی(صلی‌الله‌علیه‌ و‌آله) و سیره معصومین(علیهم ‌السلام)، ارج نهادن به زنان و ادای حقوق آنان، همواره موجب رشد و پیشرفت زنان مسلمان در جامعه اسلامی بوده و هست.
نمونه والای این زنان شایسته و والامقام در تاریخ اسلام شخصیت‌های ارجمندی مانند حضرت خدیجه، حضرت فاطمه زهرا، زینب کبری و سکینه بنت الحسین که درود خدا بر همه آنان باد، می‌باشند.
در مقاطع مختلف تاریخ اسلام نیز، زنان فداکار، عالم و متقی فراوانی وجود داشته‌اند که در عین کار و تلاش و تربیت صحیح نفس خویش، از رعایت جزیی‌ترین مسایل اخلاقی، غفلت نورزیده و در عین حال تربیت مردان شایسته روزگار را، به عهده داشته و مربی لایق و ارزشمندی برای جامعه بوده‌اند. در تاریخ اسلام به خصوص در مذهب شیعه، نمونه‌های بسیاری از این قبیل بانوان به چشم می‌خورد که از جمله آنها می‌توان به مادر سیدرضی و سیدمرتضی علم‎الهدی، دختر شیخ طوسی و نیز دختر ملا محمدتقی مجلسی، یعنی آمنه بیگم و... اشاره نمود.

شرح زندگینامه بانومجتهده اصفهانی درادامه مطلب

 
ادامه مطلب ...

گفتند"شما برو شاه‌عبدالعظیم و فقط بگو آقا! بیکارم"

گفتند"شما برو شاه‌عبدالعظیم و فقط بگو آقا! بیکارم"


خاطراتی از مرحوم آقامجتبی تهرانی در آستانه ماه رمضان


امسال اولین سال است که تهران دیگر شاهد بزم‌های معرفت و اخلاق دو استاد معروفش حضرت آیت الله خوشوقت و حضرت آیت الله آقا مجتبی تهرانی نیست.

گفتند

به گزارش سراج24، ماه رمضان در راه است با همه شیرینی‌هایش؛ اما رمضان امسال در دل خود با همه حلاوتش، در دل اهالی تهران غمی نهفته دارد. امسال اولین سال است که تهران دیگر شاهد بزم‌های معرفت و اخلاق دو استاد معروفش حضرت آیت الله خوشوقت و حضرت آیت الله آقا مجتبی تهرانی نیست.

در آستانه ضیافت الله با ذکر خاطراتی از آیت الله آقامجتبی تهرانی که در سایت ایشان منتشر شده است، مهیای حضور ماه رمضان می‌شویم.


**مقید به زیارت حضرت عبدالعظیم (ع) در اول ماه بود


ایشان مقیّد به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم بودند. اگر تهران بودند، هیچ وقت در اوّل ماه زیارت حرم حضرت عبدالعظیم را ترک نمی‌کردند. همیشه ماهی یک‌بار یا شب اوّل ماه و یا صبح اوّلین روز ماه، حتماً به زیارت می‌رفتند و هیچ وقت هم این برنامه‌شان ترک نمی‌شد. آنجا هم که مشرف می‌شدند، مثل مشهد سعی می‌کردند تمام آداب زیارت را به جا بیاورند. در زیارت‌هایشان همیشه برای دیگران دعا می‌کردند؛ می‌فرمودند که شما همیشه برای دیگران دعا کنید و هر چه می‌خواهید برای دیگران بخواهید و خودشان در این زمینه هیچ کوتاهی نمی‌کردند.


**چگونه امام رضا(ع) را زیارت می‌کرد


زمانی که به مشهد می رفتند، وقتی از منزل حرکت می کردند، سرشان را پایین می انداختند و زیاد به اطراف توجّهی نداشتند. معمولاً هم تا دم درب حرم صلوات می فرستادند.وقتی وارد حرم می شدند، مقیّد بودند که حتما داخل آن محوطّه حرم شوند و برایشان فرقی نمی کرد که خلوت باشد یا شلوغکه معمولاً جمعیتِ خیلی زیادی در آنجا بودندو ایشان با سختی وارد می شدند.ایشان ایستاده و پشت به دیوار زیارت می کردند و زیارت هایی هم که عمدتاً می خواندند، زیارت امین الله و جامعه کبیره و زیارت های مربوط به امام رضابود. ایشان بعد از زیارت به قسمت بالایسر می رفتند و دو رکعت نماز زیارتمی خواندند و بعددر بالای سر امام رضا علیه السلام دعا می خواندند.بعد اگر می شد از درب اصلی خارج می شدند و اگر هم نمی شد، از قسمت بالا سر خارج می شدند.در مسیر بازگشت هم ذکر صلوات و استغفار داشتند و زیاد به اطراف توجّه نداشتند. زیارتِ وداعِ ایشان، یک ساعت، یک ساعت و ربع طول می کشید!این در واقع وضعیت زیارتی ایشان بود!


**خواب دیدم که در محله خیابان سیروس چشمه زلالی جاری است


یک روز آمدم به ایشان عرض کردم که ما این محلّ را مدرسه عملیّه رسمی کردیم و داریم طلبه می‌گیریم و نامش را هم به نام مبارک امام هشتم،‌ امام رضا علیه‌السلام گذاشتیم. ایشان خیلی خوشحال شدند، مخصوصاً از اینکه این محلّ به نام مبارک حضرت رضا علیه‌السلام نام‌گذاری شده است. تا آنجا که یادم است خیلی دل‌چسبشان بود و اظهار خرسندی کردند. بعد از آن فاصله‌ای نشد که یک روز به من فرمودند: دیشب یا همان شب من خوابی دیدم که در آن محلّه خیابان سیروس چشمه بزرگی باز شده است و آب زلالی جاری است و فرمودند: من این را تعبیر می‌کنم که اینجا منشأ خیرات و مبدأ ترویج دین خواهد شد، من آینده درخشانی را در این کار می‌بینم.


**سفارش می‌کردند هر زیارتی که می روید به نیابت از ائمه معصومین(ع) بروید


از بچّگی به ماخیلی سفارش می‌کردند که هر زیارتی که می‌روید به نیابت از ائمه معصومین(ع) بروید؛ این را از مرحوم پدرشان یادگرفته بودند. ایشان هر وقت صبح به حرم مشرّف می‌شد به نیابت از پیامبر اکرم(ص) و بعدازظهر به نیابت امیرالمومنین( ع) و فردا صبح به نیابت از یکی از معصومین زیارت می‌کرد. می‌گفت این کار احتمال استجابت دعای شما و دادن حاجات شما را چندین برابر می‌کند. ایشان خیلی به این مسئله مقیّد بودند و هر دفعه به نیابت از یکی از ائمه به زیارت می‌رفتند و آداب زیارت رو هم کاملاً رعایت می‌کردند.


**حاج ‏آقا فرمودند: بلند شو برو همان‌جایی که (خمس را) می‌بخشند! برای چه پیش من آمدی؟!


یکی از دوستان ما می‌خواست خمس حساب کند. او من و آقای ابدی را واسطه کرد که با هم برویم و خمسش را پیش ایشان حساب کنیم. مرحوم ابدی ایشان را برد و حاج ‏آقا هم خمسش را حساب کرد. حاج ‏آقا به ایشان فرموده بود شما این‏ مقدار خمس بدهکار هستید. گفت: حاج ‏آقا! امکان ندارد که شما مقداری‌ از این خمس را ببخشید؟ بعضی‌ها می‌بخشند. حاج‏ آقا فرمودند: بلند شو برو همان‌جایی که می‌بخشند! برای چه پیش من آمدی؟! ببخشم؟! این برای خدا است، من چه را ببخشم؟‌ من مگر می‌توانم؟ من از خودم اختیاری ندارم که ببخشم، بروید پیش همان‌ها که می‌بخشند!


**گفتم: شما چقدر می‌خوابید؟ ایشان فرمودند: «چهل و پنج دقیقه»


در یکی از ماه‌های مبارک رمضان بود که موضوعی را خدمت ایشان عرض کردم. با ایشان تا کنار ماشین قدم می‌زدم. ایشان فرمودند که این کار را انجام بده، این‌طوری انجام بده، آن‌طوری انجام بده، داشتند توصیه می‌کردند. من عرض کردم: آقا، خیلی وقت تنگ است؛ این‌قدر فرصت نیست. ایشان فرمودند:«چرا وقت تنگ است»؟ گفتم: من صبح می‌روم سر کار و مسؤولیّت اداری‌ دارم، بعد از ظهر که برمی‌گردم افطاری می‌خوریم و بعد هم خودم را برای اینکه خدمت شما برسم، آماده می‌کنم. بعد تا برسم خانه، ساعت دوازده می‌شود، تا آماده خواب بشوم، خلاصه من چهار ساعت می‌خوابم. ایشان فرمودند: «چهار ساعت می‌خوابی»؟ گفتم: حاج آقا! پس چقدر بخوابم؟ ایشان گفتند: «آقا! جدّاً چهار ساعت می‌خوابی»؟ من یک شیطنتی کردم گفتم: شما چقدر می‌خوابید؟ من امیدوارم آن‌هایی که می‌شنوند به دقّت بشنوند و باور کنند. ایشان فرمودند: «چهل و پنج دقیقه». من مغلطه کردم و گفتم: حاج آقا! بعد از نماز صبح، چهل و پنج دقیقه؟ فرمودند: «نخیر؛ مغلطه نکن پسر! چهل و پنج دقیقه».


**گفتند: شما برو شاه‌عبدالعظیم و فقط بگو آقا! بیکارم


می‎گفتند: «برای زیارتت تشریفات قرار نده؛ همین‎طور بگو این کار را با شما دارم.» به همسایه جوانی که بیکار شده بود، ‎گفتند: شما برو شاه‎عبدالعظیم زیارت کن. زیارت که کردی بگو: آقا! من بیکارم، همین. هیچ چیز نمی‎خواهد بگویی؛ خودش گفت: من برگشتم خانه، صبح زود یکنفر زنگ زدند گفت: حسین! بیکاری؟ گفتم: آره. گفت: الآن بیا فلان جا! من رفتم، مرا گذاشت سر کار. می‌گفت: کارش سبک است؛ یعنی خیلی مهم نیست ولی سر کار رفتم؛ ماهی این‎قدر به من می‎دهد و در حال حاضر مشغول هستم.


*گفتند: «برو خودت را بساز؛ اندازه توقّع مردم شو. خوش به حالت»


یک‌بار برای رفتن به صدا و سیما خدمتشان رسیدم و کسب اجازه کردم. ایشان فرمودند که شما بروید. ابتدا در رادیو کار می‌کردم؛ تصویری نداشتم. بعد از چند وقت دوباره آمدم خدمت حاج‌آقا گفتم که دوستان آمدند سراغ بنده و اصرار می‌کنند که من جلوی دوربین قرار بگیرم و این‌طوری مردم مرا می‌شناسند. ایشان فرمودند:«شما با ملاحظاتی برو و حواست جمع باشد». من تقریباً بعد ازیک سال که گذشت، آمدم خدمتشان و عرض کردم که آقا من از شما اجازه گرفتم و شما فرمودید که برو. من هم رفتم و حالا باوری که مردم از من دارند خیلی بالا رفته است. مردم فکر می‌کنند که من خیلی آدم دین‌داری هستم، خیلی آدم عالِمی هستم. حرف‌هایی که در خیابان و کوچه و مجالس و جاهای دیگر به من می‌گویند، اصلاً من نیستم. خیلی احساس می‌کنم که اینجا دارم مقداری دورویی به خرج می‌دهم. ایشان فرمودند:«خوش به حالت»! گفتم: حاج‌آقا چرا خوش به حالم؟! وقتی از من این همه تعریف می‌کنند، اذیت می‌شوم و من می‌دانم که این تعریف‌ها درست نیست. ایشان گفتند:«برو خودت را بساز؛ اندازه توقّع مردم شو. خوش به حالت»


*از چالوس برای جلسات ماه رمضان می‌آمدند


چون شهرک اکباتان زندگی می‌کردم، یک مقدار به خودم مغرور شده بودم که من مسیر زیادی را برای شرکت در این جلسه می‌آیم؛پس خداوند خیلی به من توفیق داده است. یک شب که از جلسه آمدم بیرون، سر چهارراه آبسردار یکی از دوستان ایستاده بود. من ترمز کردم و او را سوار کردم. او تا آزادی با من آمد. به آزادی که رسیدیم گفتم: آقا! خانه من اکباتان است، اگر همسایه ما هستی، بگو. گفت: نه، من می‌روم کرج؛ من همین‌جا پیاده می‌شوم و می‌روم کرج.من همان‌جا زدم پشت دست خودم؛ گفتیم: خدایا! تو برای من یک نفر را فرستادی که من به خودم خیلی مغرور نشوم. فردا شب آمدم خدمت حاج آقا و ماجرا را برای ایشان تعریف کردم. بعد گفتم که من آمدم خدمت شما تا عرض کنم اگر می‌شود جلسات را یک مقدار زودتر شروع کنید که این دوستان به کرج برسند.

ایشان یک لبخندی زد و گفت: من مطلبی برایت بگویم تا بفهمی! گفتند: پریشب، دوستان آمدند از من سؤال کنند، گفتم: فردا بیایید مسجد جامع بازار؛ من آنجا به سؤالات شرعی‌تانجواب می‌دهم. آن دوستان گفتند که ما نمی‌توانیم بیاییم، اگر بیاییم روزه‌مان می‌شکند. سؤال کردم چرا می‌شکند؟ آن‌ها گفتند: ما از چالوس با مینی‌بوس می‌آییم برای جلسات شما، قبل از غروب راه می‌افتیم می‌آییم اینجا، تهران افطار می‌کنیم؛ در کلاس شما می‌نشینیم، بعد راه می‌افتیم می‌رویم چالوس، برای سحری می‌رسیم آنجا.


جهان

اعمالی که برای ورود به ماه میهمانی خدا باید انجام دهیم

اعمالی که برای ورود به ماه میهمانی خدا باید انجام دهیم


  با نزدیک شدن به پایان ماه پر خیر و برکت شعبان و همچنین قرار گرفتن در آستانه ماه مبارک رمضان، اولین موردی که بیش از هر چیز ذهن هر کسی را به خود مشغول می‌نماید، نحوه معیشت و گذراندن روزهای آخر این ماه و به منظور شکر خداوند متعال از رحمت‌های باریده شده در ماه‌های رجب و شعبان و همچنین کسب آمادگی لازم برای ورود به ماه مبارک رمضان است.
  ارزش ماه شعبان و ورود به ماه پرفیض و برکت رمضان به قدری است که پیامبر اسلام برای پایان شعبان خطبه‌ای و برای آغاز رمضان نیز دعایی داشتند .



خطبه پیامبر اکرم در روز آخر شعبان


سلمان فارسى رحمة الله گفت: « خطبنا رسول الله صلى الله علیه و آله فى آخر یوم من شعبان، فقال یا ایها الناس قد اظلکم شهر عظیم مبارک، شهر فیه لیلة خیر من الف شهر، جعل الله صیامه فریضة و قیام لیله تطوعا، من تقرب فیه بنافلة من الخیر کان کمن ادى فریضة فیما سواه، و هو شهر الصبر، و الصبر ثوابه، الجنه، و شهر المواسات و شهر یزاد فى رزق المؤمن، و شهر اوله رحمة،و اوسطه مغفرة، و آخره عتق من النار، و هو للمؤمن غنم و للمنافق غرم.‏»
سلمان گفت: در روز آخر شعبان پیامبر (ص) براى ما خطبه‏ اى در فضیلت ماه رمضان قرائت و در خطاب خویش به ما فرمود: اى مردم به راستى ماه بزرگ و مبارکى بر سر شما سایه افکنده، ماهى که در او شبى است که از هزار ماه بهتر است، که خداوند روزه‏اش را فرض و واجب نموده و به پا داشتن عبادات شبش را به طور استحباب مقرر فرموده است، کسى که تقرب جوید به خداوند، به انجام نافله خیرى، مثل آن است که در غیر ماه رمضان فریضه‏اى انجام داده باشد و این ماه، ماه صبر است و صبر هم اجر و ثوابش بهشت است.

و ماه روزه، ماه مواسات و برابرى است، ماهى است، که رزق مؤمن در آن زیاد مى‏گردد، ماهى است که اولش رحمت و وسطش مغفرت و آمرزش، آخرش آزادى از آتش جهنم است، این ماه براى مؤمن بهره و منفعت است، براى منافق خسارت و ضرر.





دعای پیامبر اسلام در آغاز ماه مبارک رمضان


صدوق علیه الرحمه در کتاب من لایحضره الفقیه آورده « و کان رسول الله صلى الله علیه و آله اذا اهل هلال شهر رمضان استقبل القبلة و رفع یدیه و قال: « اللهم اهله علینا بالامن و الایمان،و السلامة و الاسلام، و العافیة المجللة و الرزق الواسع، و دفع الاسقام، اللهم ارزقنا صیامه و قیامه و تلاوة القرآن فیه، و سلمه لنا، و تسلمه منا و سلمنا فیه.‏»


پیامبر اسلام هنگامی که هلال رمضان را رؤیت مى‏فرمود، رو به قبله مى‏نمود و دستهاى مبارکش را بلند مى‏کرد و مى‏گفت: پروردگارا این ماه را بر ما نو گردان، به امن و امان و سلامتى و اسلام، و تندرستى شایان تشکر و روزى فراخ و برطرف ساختن دردها و ناملایمات، بار پروردگارا روزى کن ما را روزه و قیام براى عبادت و تلاوت قرآن در این ماه، و او را براى ما سالم و تمام گردان، و او را از ما سالم بدار، و ما را در این ماه سالم و تندرست فرما .

ماه رجب، شعبان و رمضان مبارک هرکدام با توجه به اهمتی که دارند، با فضیلت شمرده می‌شوند و ماه شعبان نیز بعد از ماه مبارک رمضان یکی از بهترین ماه‌های سال و فضیلت در طول سال است.

ماه شعبان به ماه پیامیر خدا، حضرت رسول اکرم(ص) اختصاص دارد به همین جهت است که پیامبر درشان و جایگاه این ماه می‌فرمایند: شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب می‌شود، و در برخی احادیث از شعبان به سید و سرور ماه‌ها تعبیر شده است.

ماه شعبان، ماه استفاده از فضای روحانی و معنوی قبل از ورود به ایام روزه داری ماه رمضان است و برای همین استفاده حداکثری از این ایام به همه مؤمنان سفارش شده است.

با توجه به قرار گرفتن ایام تولد امام حسین(ع)، امام سجاد(ع) و حضرت مهدی(عج) و حضرت ابوالفضل العباس و حضرت علی اکبر می‌شود گفت که این ماه به عنوان ماه امامت نیز نامیده می‌شود و پیامبر اکرم(ص) نیز در جایگاه عظمت ماه شعبان می‌فرماید: ماه شعبان ماهی است که اعمال انسان‌ها بالا می‌رود در حالی که مردم از آن غفلت می‌کنند.

گفتنی است روایت داریم که در هر پنجشنبه ماه شعبان، آسمان‌ها را زینت می‌کنند و در واقع، این ماه مقدمه و آمادگی برای ورود در درک ماه رمضان است.

روزه ماه شعبان به خصوص در پنجشنبه ماه ثوابی بسیار دارد، روایت شده که در هر پنجشنبه ماه شعبان آسمان‌ها را زینت می‌کنند، پس ملائکه عرض می‌کنند: خداوندا روزه داران این روز را بیامرز و دعای آن‌ها مستجاب می‌شود.

پیامبر(ص) در این باره می‌فرمایند: شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب می‌شود، و در برخی احادیث از شعبان به سید و سرور ماه‌ها تعبیر شده است.

وی در ادامه سخنان خود در خصوص اعمال ماه شعبان بیان کرد: استغفار کردن، صلوات فرستادن، صدقه دادن و خواندن دعاهای مخصوص که در مفاتیح وجود دارد در این ماه بسیار تاکید شده است.


دعاهای ورود به ماه مبارک رمضان


خواندن دعاهای ورود به ماه مبارک رمضان، (در کتب ادعیه، دعاهای زیادی برای ورود به ماه مبارک رمضان و زمان رویت هلال این ماه وارد شده است) که توجه به متن این دعاها و درخواست هایی که در این دعاها از خداوند تبارک و تعالی می شود، به انسان یک حالت معنوی با نشاطی، برای ورود به این ماه بزرگ را عنایت می کند.
 
حلال نمودن دیگران


قبل از ورود به این ماه که ماه بخشش و استغفار می باشد، بهتر است با بخشیدن دیگرانی که در حق ما ظلم و یا بی مهری روا داشته اند، خود را آماده پذیرایی از بخشش خداوند نماییم. اگر ما نمی توانیم از دیگران بگذریم و آنها را ببخشیم، چگونه از خداوند متعال توقع داریم که او ما را ببخشد.
به همین دلیل یکی از کارهایی که برای ورود به ماه مبارک رمضان باید انجام دهیم، بخشیدن دیگران و پاک نمودن دل از هر گونه کینه و دشمنی با دیگران است .



منبع:خبرنامه دانشجویان ایران

تهیه آیین‌نامه رزمایش سایبری/ تشریح ویژگی‌های سلاح سایبری

تهیه آیین‌نامه رزمایش سایبری/ تشریح ویژگی‌های سلاح سایبری


رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: در جهت بهبود و عملیاتی کردن هرچه بهتر اهداف پدافند غیرعامل در این حوزه، آیین‌نامه رزمایش سایبری تهیه شده است که در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار خواهد گرفت.
به گزارش حوزه دفاعی – امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار "غلامرضا جلالی" رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در همایش «مدیران کل پدافند غیر عامل استانداری‌های سراسر کشور» که در محل وزارت کشور و به مناسبت «ماه پدافند سایبری» برگزار شد، ضمن ارائه کلیاتی از پدافند غیر عامل در بحث سایبر گفت: اولین بحثی که در این راستا مطرح می‌باشد آن است که حوزه سایبری از کجا و کی شروع شده و در حال حاضر چه حوزه‌هایی را در بر گرفته است، در گذشته فضای سایبر یک فضای عمومی بوده و هر فردی از نگاه خود در فضای سایبر چارچوبی برای خود متصور بود به طور مثال فردی که در حوزه فرهنگی کار می‌کند فضای سایبر را از دید فرهنگی می‌نگرد، اما امروزه فضای سایبر در همه حوزه‌های مختلف گسترش یافته است از جمله می‌توان به حوزه‌های خدمات درمانی، حوزه‌های مالی، قضایی، دانشی، اداری، حکومتی اشاره کرد که در واقع این فضای بسیار گسترده، کار کردهای مختلفی دارد و این حوزه‌ها در کشورهای مختلف متناسب با روند کاری آن کشور تعیین شده است.
 
* جنگ سایبری پنجمین عرصه جنگ
 
وی ادامه داد؛ در فضای سایبر ممکن است حوادث مختلفی رخ دهد از حوادث جزء گرفته تا حوادث کلی و بزرگ؛ و لذا هر حادثه‌ای که اتفاق می‌افتد را نمی‌توان یک جنگ سایبری قلمداد کرد، در واقع حوادثی که در این فضا صورت می‌گیرد را می‌توان به لایه‌های مختلف از نظر اهمیت تقسیم کرد از یک هکر فردی که در لایه پایین قرار دارد تا سطح عالی آن که یک تجربه عملیات مشترک سایبری فیزیکی می‌باشد، لذا در بررسی حوادث سایبری می‌توان گفت که موضوع از یک نفوذ ساده شروع می‌شود و با جابجایی اطلاعات و تخریب دستگاه مورد نظر وارد بحث دفاع از منظر امنیت ملی خواهد شد، برای مثال حادثه گازی که یک نمونه از حملات سایبری انفجار در خطوط انتقال گاز روسیه به سیبری که بر اثر تأخیر و انسداد عملکرد سنسورها در تنظیم فشار لوله اتفاق افتاد منجر به یک انفجار بزرگ شد و باعث بزرگ‌ترین انفجار غیر هسته‌ای در جهان شد، به طور کلی در جنگ‌ها عرصه‌های مختلفی وجود دارد که فضای سایبری بعد از عرصه زمین، هوا، دریا و فضا، پنجمین آن‌ها می‌باشد که به عرصه‌ها دیگر نیز نفوذ دارد به همین دلیل موضوع جنگ سایبری بسیار جدی است.
 
* لایه‌های جنگ سایبری
 
جلالی در ادامه ضمن بیان چارچوب‌های نظریه های تهدید سایبر گفت: اولین چارچوب در این بحث، شناخت تهدید است که از لایه پایین که نفوذ یک هکر ساده است شروع شده و به لایه بالایی که می‌تواند به یک جنگ سایبری که یک اقدام پیشدستانه از یک جنگ کامل باشد منتهی شود، امروزه هر نوع سناریو تهدید که بر علیه یک کشور صورت می‌گیرد حتماً بخشی از آن حمله سایبری می‌باشد، به طور مثال در یک جنگ نظامی کشور حمله کننده مطمئناً در صدد بهم ریختن نظامات اداری، خدماتی و در یک جمله بهم زدن تعادل کشور مورد حمله از طریق فضای سایبر خواهد بود.
 
* هدف از جنگ سایبری
 
فرمانده قرارگاه دفاع سایبری گفت:در تهدیدات سایبری اگر حمله کننده یک هکر یا گروهی از هکرها باشد منشأ تهدید یک فرد یا یک گروه هکری است و حوزه خطر آن حوزه‌ای محدود است یعنی امنیت حوزه فردی در خطر قرار می‌گیرد این حوزه را حوزه ایمنی می‌گوییم، چنانچه منشأِ تهدید یک گروه یا تیم هکری متشکل از دو نفر یا چند صد نفر باشد و افراد هر کدام یا هر تیم در حوزه تخصصی سایبری خود کار می‌کنند این گروه‌ها را گروه تروریستی هکری گویند، سطح خطر ایجاد شده این گروه‌ها در سطح امنیت عمومی می‌باشد این لایه را حوزه امنیت سایبری گویند، سطح دیگر از تهدید آن است که به جای یک فرد یا یک گروه یک کشور یا دولت تهدید را انجام دهد یعنی منشأ حمله یک کشور یا چند کشور می‌باشند و حوزه آن یک حوزه پراهمیت و پر خطر است مانند حمله به نیروگاه هسته‌ای توسط یک کشور یا نظام پولی و بانکی، سطح خطر ایجاد شده در این بخش، سطح خطر امنیت ملی است لذا این حوزه را جنگ سایبری گویند.
 
* مصداق جنگ سایبری
 
وی ادامه داد:مهم‌ترین لایه، لایه جنگ سایبری است که باید عملیات پدافند سایبری در آن صورت گیرد گرچه لایه دوم نیز که در سطح امنیت عمومی سایبری است مورد حمایت نظام پدافندی سایبری قرار می‌گیرد ولی در آن به صورت مستقیم دخالت نمی‌کند در لایه دوم بخش‌هایی مثل وزارت ارتباطات، پلیس فتا، دستگاه قضایی و دیگر دستگاه‌ها ذی‌ربط متولی می‌باشند اما در لایه سوم به دلیل قرار گرفتن در سطح امنیت ملی، عملیات پدافندی سایبری توسط دستگاه‌های اجرایی و قرارگاه پدافند سایبری هستند انجام می‌پذیرد و برای پیگیری حقوق قانونی (دفاع حقوقی و قانونی سایبری) این نوع حملات بایستی به دادگاه بین‌المللی مراجعه کرد این مسئله خود یک چالش پیشرو است البته سطح چهارمی نیز در این لایه‌ها وجود دارد که چند کشور به چند کشور حمله سایبری انجام می‌گیرد، این دو لایه آخر مربوط به پدافند سایبری می‌شود و در حوزه بین‌المللی قرار می‌گیرد، نکته مهم در لایه‌های سوم و چهارم آن است که حتماً باید در حوزه پر اهمیت و پر خطر باشد تا بتوان به آن مصداق جنگ سایبری داد.

* ویژگی‌های سلاح سایبری

جلالی پس از برشمردن لایه های جنگ سایبری به ویژگی‌های سلاح سایبری پرداخت و گفت: سلاح سایبری پنج ویژگی دارد ویژگی اول، این ویروس یا سلاح سایبری متشکل از چند لایه می‌باشد، ویژگی دوم آن رمزدار بودن این لایه‌هاست، سومین ویژگی هوشمند بودن به صورتی که قابلیت تشخیص محیط مورد نظر را دارا می‌باشد، ویژگی بعدی آن است که از راه دور فرمان پذیر است یعنی اطلاعات را گرفته و ارسال می‌کند سپس دستور تخریب را دریافت و انجام می‌دهد و آخرین ویژگی قدرت پنهان شوندگی این ویروس‌ها یا سلاح سایبری می‌باشد، یعنی امکان دارد چندین ماه از کار افتاده و قابل دسترسی توسط آنتی ویروس‌های مختلف نباشد که با ویروس‌های معمولی کاملاً متفاوت است و البته توسط آزمایشگاه های تخصصی ویروس شناسی قابل تشخیص می‌باشد.

* زیرساخت سایبری

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در بخش دیگر زیرساخت‌های فناوری اطلاعات را به چهار دسته تقسیم کرد و گفت: اولین دسته زیرساخت‌ها، لایه های حیاتی کشور می‌باشد که توسط نرم افزار های خاصی مدیریت می‌شوند و از کار افتادن آن‌ها موجب خطر در سطح امنیت ملی و کشور می‌شود به طور مثال نرم افزار های مدیریتی نظام پولی و بانکی کشور، دسته دوم این زیرساخت زیر ساخت‌های حساس می‌باشد که در آن از نرم افزارهایی استفاده می‌شود که در صورت نفوذ به آن قابلیت مدیریت جامعه مختل می‌شود، این دسته از زیرساخت‌ها بیشتر باعث بی نظمی اجتماعی در سطح کشور می‌شوند نه خسارت و تخریب، زیرساخت بعدی زیرساخت‌های مهم نام دارد که شبیه اتوماسیون اداری می‌باشد، البته اتوماسیون اداری که در بخش‌هایی کم اهمیت یا سطح امنیت پایین نسبت به بقیه زیرساخت‌های کشور باشد، و چهارمین زیرساخت، و زیرساخت در سطح دستگاه های اطلاع رسانی است که نسبت به بقیه زیرساخت‌های سایبری از اهمیت کمتری برخور دار می‌باشد، به طور مثال در این بخش می‌توان به سایت‌های اطلاع رسانی اشاره کرد.

* اهداف پدافند سایبری

جلالی در ادامه ضمن برشمردن اهداف دفاع سایبری گفت : اولین هدف کاهش آسیب پذیری و ایمنی زیرساخت‌های فضای سایبر می‌باشد، هدف بعدی افزایش بازدارندگی و تولید قدرت در فضای سایبری است، سومین هدف، تداوم فعالیت‌های ضروری سایبری کشور است، هدف بعدی ارتقای پایداری زیرساخت‌های سایبری در برابر تهدیدات است و از دیگر اهداف اساسی؛ بومی سازی نرم افزارها، تسهیل مدیریت بحران در فضای سایبری و الگو سازی مدل دفاع به صورت کامل می‌باشد که از جمله اهداف دفاع سایبری است، که در مورد هر کدام بحث، تبادل نظر و کارهای عملیاتی باید انجام پذیرد.

* عملیات اجرایی رصد و پایش فضای سایبری

فرمانده قرارگاه دفاع سایبری گفت: عملیات اجرایی رصد و پایش فضای سایبری به دو دسته تقسیم می‌شود اولین دسته مربوط به فرایند و اقدامات راهبردی بوده و دسته دیگر مربوط به حوزه فنی و تخصصی می‌باشد، در دسته اول باید تهدید پایش شده، مانیتورینگ صورت گیرد و در آخر تهدید را تشخیص دهیم که در این راستا دو سطح، استراتژیک و فنی وجود دارد، سطح استراتژیک کار جمع آوری اطلاعات در آن صورت می‌گیرد و در سطح فنی از دو سامانه DOC , SOC استفاده خواهد شد که در حال حاضر این سامانه‌ها در دست تولید بوده و در آینده مورد استفاده اجرایی و فنی قرار خواهد گرفت، به طور کلی کشف آسیب پذیری عبارت است از تأثیر تهدید بر وضع موجود و تحلیل و اندازه گیری پیامد، یعنی چنانچه پیامد شما را به چالش بکشد آسیب پذیری به وجود آمده است و لذا در بحث کشف آسیب پذیری به موارد خاصی باید توجه کرد که یکی از این موارد آزمون نفوذ پذیری می‌باشد یعنی اقداماتی که باعث کشف راه های نفوذ به آن سیستم است که این اقدامات باید توسط افراد متخصص آن سیستم انجام گیرد.

* تهیه آیین‌نامه رزمایش سایبری

وی در خاتمه با اشاره به اقدامات انجام گرفته گفت: در جهت بهبود و عملیاتی کردن هرچه بهتر اهداف پدافند غیرعامل در این حوزه، در حال حاضر آیین‌نامه رزمایش سایبری تهیه شده است که در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار خواهد گرفت تا بهره‌برداری لازم از آن صورت گیرد در همین راستا همکاران بنده در سازمان پدافند غیر عامل کشور الزاماتی نیز در آینده نه چندان دور برای زیرساخت‌های حیاتی کشور تعیین خواهند کرد و امیدواریم در حوزه سایبری به امنیت کامل برسیم.

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پدر بزرگوارشان

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پدر بزرگوارشان


به‌مناسبت سالروز رحلت آیت‌الله سیدجواد خامنه‌ای


روایت رحلت پدر بزرگوار رهبر انقلاب + فیلم و عکس


آیت الله سیدجواد خامنه‌ای


خبرگزاری تسنیم: در پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پدر بزرگوارشان آمده است: پدر، استاد، و مربی دلسوز و محبوبم، حضرت آیت‌الله آقای حاج سیدجواد خامنه‌ای، پس از عمری مشحون از صفا، تقوا و معنویت، دامن از زندگی زاهدانه برچید و دعوت الهی را اجابت کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چهاردهم تیرماه 1365، خبری مهم در کشور پیچید. آیت الله سید جواد خامنه‌ای دعوت حق را لبیک گفت. مشهد در سکوت غوطه‌ور شد و سکوت و بهت سراپای پامنبری‌های آیت الله سیدجواد خامنه‌ای در مسجد امام حسن مجتبی را گرفت. تیتر یک روزنامه‌ها کثیر الانتشار را شعار مردم مشهدی تشکیل داد: رییس جمهور ما تسلیت تسلیت ، پدر آیت الله سیدعلی خامنه‌ای رئیس جمهور وقت دار فانی را وداع گفت عالمی که به گفته امام امت عمری را با علم و تعهد و تقوا به سر برده بود.


 

بقیه روایت درادامه مطلب


ادامه مطلب ...

مجموعه پوسترهای با کیفیت ماه مبارک رمضان

مجموعه پوسترهای با کیفیت ماه مبارک رمضان




برای دریافت پوسترها برروی تصویربالاکلیک کنید