شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

گلچین مراسم شب پانزدهم ماه رمضان94حاج منصور ارضی مسجدارک تهران/فیلم

گلچین مراسم شب پانزدهم ماه رمضان94حاج منصور ارضی مسجدارک تهران/فیلم

مراسم مناجات شب پانزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با شب ولادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی میرباقری و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.
گزارش جلسه
این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری آغاز گردید و پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی در شرح خطبه 183 نهج البلاغه پرداخت و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت دعای ابوحمزه ثمالی و شعرخوانی پرداختند و در آخر نیز این مجلس با مدیحه سرایی توسط حاج حسین سازور به پایان رسید.


اجمالی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی میرباقری در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان 1394 مسجد ارک


-    زیارت جامعه کبیره از بیان امام هادی علیه السلام جاری شده و در آن به امام علاوه بر صراط و سبیل خداوند با عنوان "الرّحْمَةِ الْمَوصُولَة" یاد می‌شود . "رحم" در روایات و قرآن به دو شکل به کار می‌رود رحمت رحمنیه و رحمت رحیمیه(نعمت عمومی و نعمت اختصاصی) همانگونه که در دعای ابوحمزه می‌خوانیم "بَل کیفَ یضِیقُ عَلَی المُذنِبِینَ مَا وَسِعَهُم مِن رَحمَتِک" آن کرمی که از ناحیه تو شامل می‌شود و می‌رسد دیگر کدام نقطه ضیق و تنگی برای ما باقی می‌گذارد. ولی ضیافت‌ها و لذت هایی وجود دارد که مشمول رحیمیت خداوند است که شکل‌های مختلفی از محبت خداوند در عالم است برای نمونه خود محبت بین مخلوقات شعبه ای از این محبت و رحمت خداوند است.
-    "ارْحَمْ فی هذِهِ الدُّنْیا غُرْبَتی" مومن بدون رحمت خداوند در این دنیا غریبه ای بیش نیست. نوع دوستی و یا صله ارحام و محبت مادری خود برگرفته از رحمت خداوند است. فلذا کسی که از رحمت خاص خداوند بی بهره است این رحمت و محبت را از غیر خدا طلب می‌کند. و فرق موحد و غیر موحد همین است دیگران از دست غیرخدا و یا وسیله می‌گیرند و موحدین مستقیم از دست خداوند می‌گیرد.
-    تفاوت انفاق و ایثار و مواسات، انفاق بخشش از آنچه خداوند به مومن اعطا کرده است می‌باشد. مواسات یکی دانستن اموال همراه نیاز سنجی بر اساس میزان نیاز خود و دیگر بندگان و انگار بخشش معنی می‌دهد. اما بخشش با وجود نیازمندی می‌شود ایثار.
- با تمام محاسن هر محبتی در زمانی، خود یا نغمت است و یا غیرقابل احصا! مثل محبت مادر که در شیرخوارگی به شکلی در زمان خردسالی و نوجوان و جوانی به شکلی و در روز قیامت اصلاً به کار نمی‌آید! ولی تنها محبت خداوند است که نه تغییر می‌کند و نه غیرقابل احصا می‌شود. دست گیری خداوند شکلش عوض می‌شود ولی ماهیت  آن همیشه هدایت و بنده پروری است. شاید یکی از دلایل حرام بودن قطع صله ارحام همین موضوع است که با قطع کردن این رابطه شعبه ای از رحمت الهی را قطع می‌کنیم. قطع کردن رشته رحمت خداوند بریدن از خود اوست.
-    "خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم بِهَا" (سوره توبه آیه 103) یعنی بندگان اموالی که به دست آورده اند را اگر به دست امام خود برسانند آن اموال را پاک کردند و خود را هم تزکیه می‌نمایند به عبارت ساده‌تر هرآنچه داریم برای کمک به دست امام زمان خود برسانیم، از این طریق به رشد و کمال انسانی می‌رسیم فلذا آن مال و جانی که در راه خداوند و به دست امام نرسد فانی است.
-    "مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ" (سوره توبه آیه 103) کیست که به خدا قرض الحسنه دهد، تا خدا بر آن چند برابر بیفزاید. همانطور که خداوند می‌فرماید به من قرض دهید تاچند برابر آن را پرداخت کنم منظور نیازمندی خداوند نیست، بلکه تاکیدی چندباره برنیازمندی به خداوند است  و همین رابطه را باید برای امام زمان علیه السلام خود قائل باشیم. ورود به این وادی، ورود به مقام "تسلیم" است. مقام تسلیم مقدمه رسیدن و همراهی با امام است همان طور که در ادعیه می‌خوانیم "اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ" یا "وَأنْ یُثَبِّتَ لی عِنْدَکُمْ قَدَمَ صِدْق فی الدُّنْیا وَالآخِرَةِ"(زیارت عاشورا) شروع آن مقام تسلیم است.
-    مقام تسلیم یعنی خالی کردن دل و قلب از غیرخدا که باعث ورود امام به قلب و روح می‌شود اینجا معنای محبت پدیدار می‌شود "(علیٌ) لِأنَ حبُه الایمان" (بحار الانوار، جلد 39، باب 87) بعد از تسلیم وادی تطهیر است و بعد از این دو وادی تنویر است که در قلب انسان امام ظهور می‌کند.
بهترین راه ماندن در وادی تسلیم گریه بر سیدالشهدا علیه السلام است.

بیانات حاج منصور ارضی در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان مسجد ارک تهران


اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها

دروازه قلب چشم است، هر چیزی وارد این دروازه شود بر قلب اثر می‌گذارد.
در ادامه‌ی خطبه‌ی 183 نهج البلاغه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمایند: "أَسْهِرُوا عُیُونَکُمْ" چشم هایتان را دل شب بیدار نگه دارید، حالا هرچقدر که می‌توانید، آرام آرام تمرین کنید. اگر جوانی دوست دارد نماز شب بخواند ولی نمی‌تواند بیدار شود، بعد از ساعت نیمه شب شرعی بخواند و بخوابد مگر چقدر طول می‌کشد، هیچ مقدمه ای هم لازم ندارد. تمرین کنید تا بتوانید قسمتی از این اعمالتان را تا ماه رمضان آینده با خود داشته باشید. در دعای وداع از ماه رمضان، موضوع تا ماه رمضان بعدی مطرح است، حالا شب آخر ان شاءالله عرض خواهیم کرد که چه حسابی است امام علیه السلام می‌فرمایند من را تا ماه رمضان بعدی نگه دار، یک راهش همین نماز شب است. پس کلام امیرالمومنین علیه السلام را می‌شود به این صورت باز کرد که بیداری در شب بر قلب مؤثر است، همانطور که به قول رساله‌ی حقوق حضرت سجاد علیه السلام دروازه قلب چشم است، هر چیزی وارد این دروازه شود بر قلب اثر می‌گذارد، همین بیداری در شب تجلی اش در قلب است. آرام آرام ملائکه می‌بینند سفارشت را به خدا می‌کنند، ما ملائکه ای داریم که سفارش می‌کنند به خدا، این طوری نیست که ملائکه با خدا بی ارتباط باشند، همان طور که به خدا گفتند چرا انسان را خلق کردی "قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ" کسی را آفریدی که در آنجا فساد کند و خون‌ها بریزد و حال آنکه ما به ستایش تو تسبیح می‌گوییم و تو را تقدیس می‌کنیم (سوره البقره آیه 30) . وقتی گریه‌ی تو بر امام حسین علیه السلام دائمی می‌شود، ملائکه ای که کنار قبر امام حسین علیه السلام تا قیامت گریه می‌کنند، برای تو استغفار می‌کنند. شما وقتی هرشب قبل از خواب بگویی السلام علیک یا اباعبدالله چه می‌شود؟ آرام آرام تکان می‌خوری.

وَ أَضْمِرُوا بُطُونَکُمْ .
"وَ أَضْمِرُوا بُطُونَکُمْ" شکم هایتان را لاغر کنید، شما در ماه رمضان چگونه غذا می‌خورید؟ به قول خودمان یک نان و چایی که می‌خوری دیگر سیر می‌شوی و اکثرا سحر غذا می‌خورند، یک مقداری وزن کم کنید. امیرالمومنین علیه السلام در خطبه‌ی متقین، حال و ظاهر متقین را توصیف می‌فرمایند که اینها چه قیافه ای دارند، چقدر لاغرند، چه گونه عبادت می‌کنند. اما این ساده‌تر است، می‌فرمایند شکم هایتان را لاغر کنید. مخصوصا سعی کنید بیشتر غذای حاضری و سبک بخورید، این غذاهایی که بیرون می‌خورید، غذاهای فریزری تمام اینها چاقی بی رویه می‌آورد و برای کبد مشکل ساز می‌شود. چرا باید لاغر کنی؟ چون هرچی بیشتر بخوری میلت روز بعد بیشتر می‌شود، این با بیداری در شب و گریه بر امام حسین علیه السلام جور درنمی آید، کم می‌بینی آدم چاق بتواند بیداری در شب داشته باشد.

این که مقام معظم رهبری می‌فرمایند در این راهپیمایی‌ها شرکت کنید بر اساس روایت است.
"وَ اِسْتَعْمِلُوا أَقْدَامَکُمْ" در راه خدا قدم‌ها و گام هایتان را به کار بگیرید، این که مقام معظم رهبری می‌فرمایند در این راهپیمایی‌ها شرکت کنید براساس روایت است. برای یک جوان درست درس خواندن خودش یک گام است، باید کار کنی باید برای کشورت و دینت قدم برداری، گاهی برای یک مراسم یا راهپیمایی که اعلام عمومی می‌کنند شما باید یک قدم برداری، چند وقت دیگر روز قدس است. همین قدمی که برمی داری و با احترام به سمت مسجد می‌آیی با زبانی به ذکر که بهترین ذکر هم صلوات است همه‌ی اینها اقدامی در راه خداست، البته این قدم‌های اولیه است، در مرحله بعد قدم برای خدا یعنی قدمی برای یتیم، قدم برای کسی که گرفتار است.

یک یا امام حسن با تمام وجود بگویی حضرت زهرا سلام الله علیها جوابت را می‌دهد.
ما نباید مثل مردم مدینه و شام باشیم که می‌آمدند هرروز و هرشب سرسفره‌ی امام حسن علیه السلام می‌نشستند، به حضرت بی احترامی هم می‌کردند، بعد هم بعضی‌ها عذر خواهی می‌کردند و می‌رفتند. آقا کریم بود ، سفره دار بوده، خیلی هم مال داشته، اما چیزی از آن را برای خودش مصرف نمی‌کرد. کسی آمد داد زد آبرویم در خطر است دشمن به من حمله کرده حضرت دستش را گرفت به او گفت چه خبر شده است؟ گفت بدهکارم، حضرت به همان اندازه ای که مرد می‌خواست به او انفاق کرد سپس فرمود اگر بعد از این هم دشمن به تو حمله کرد بیا در خانه‌ی من. من همیشه که این داستان را می‌گویم یاد شهید مطهری رحمت الله علیه می‌افتم. حسنین علیهم السلام با هم کشتی می‌گرفتند همه هم نشسته بودند نگاه می‌کردند، پیغمبر اکرم صلوات الله علیه ناظر برهمه است، دید امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند: جانم حسین علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها می‌فرمایند: جانم حسین علیه السلام، حضرت کمی به بالا نگاه کردند، یک مرتبه گریه کردند، عرض کردند یا رسول الله چرا گریه می‌کنید؟ فرمود جانم حسن و دوباره گریه کرد. حضرت زهرا سلام الله علیها عرض کرد پدر جان حسین کوچکتر است، حضرت فرمود زهرا جان به همان خدایی که جانم در ید اوست، نگاه کردم دیدم کل کائنات دارند می‌گویند جانم حسین، فهمیدم حسنم غریب است. یک یا امام حسن با تمام وجود بگویی حضرت زهرا سلام الله علیها جوابت را می‌دهد، من به اینهایی که عرض می‌کنم سالهاست رسیده ام. امام حسن علیه السلام هنگام ورود به عبادتگاه رنگشان می‌پرید و زرد می‌شد، با خدا این گونه ملاقات می‌کردند. اگر بخواهند بحث قیامت را مطرح کنند، تمام قیامت را هم امام حسین علیه السلام تسخیر می‌کند، وقتی مادرش وارد محشر می‌شود، می‌بینند یک آقایی با سر بریده که در دستش است وارد محشر می‌شود و همه‌ی محشر بهم می‌ریزد، آنجا هم امام حسن علیه السلام غریب است. البته حضرت خودش خواسته که همه‌ی دلها برود سمت امام حسین علیه السلام، ما امشب می‌خواهیم در خانه‌ی امام حسن علیه السلام بشینیم و از حضرت بخواهیم تا پدرش امیرالمومنین علیه السلام را به ما بشناساند.

اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در شب پانزدهم ماه مبارک رمضان


اشعار مناجاتی حاج منصور ارضی در ابتدای جلسه

کار ما نیست غزل بافتن از نام حسن
کام ما هست عسل یافتن از نام حسن

حسنی نیست لبی کز لب لعلش نمکد
صدو ده بار نمک گیر شده کام حسن

حسن بن علی از بس بغل مادر بود
مادری شد همه‌ی عمر سرانجام حسن

چند روزی است که زهرا به تبسم گوید
مثل پیغمبر اکرم شده اندام حسن

حسنی بودن ما لطف حسینی خواهد
ای خوش آن صید که افتاد به دام حسن

حمزه کش هم که شده وحشی، اگر احمد خواست
آخر العمرحسینی شود و رام حسن

گفت راوی نمک سفره‌ی ایجاد علی است
نمکی‌تر زحسن نیست به اولاد علی

یار بالایی ما وجه خودش را رو کرد
فتبارک شد و احسنت به خود با او کرد

احسن الخلقت خود را که حسن نام نهاد
نظر انداخت به رویش و دوصد هو هو کرد

قبله‌ی روی حسن را که تکامل بخشید
مثل محراب به او نقش دو تا ابرو کرد

اولین یوسف زهرا که به دنیا آمد
یوسف مصر تمنای وصال از او کرد

پرده از دست گل سبز محمد برداشت
خلق شد باغ و بهشت را همه را خوش بو کرد

شرح کوثر شد و خورشید جهان گستر شد
ابری از زلف دمید و به سرش گیسو کرد

مو حسن بو حسن و خو حسن و روی حسن
هر طرف می‌نگری کعبه‌ی هر سوی حسن


........................................................................................


اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در میان جلسه


من به تنهایی از این جام نخواهم نوشید
همه‌ی اهل جهان را حسنی خواهم کرد

تاهمه مردم عالم بچشند از کرمش
همه را از نظر فقر غنی خواهم کرد

همه جا از حرم خاکی او می‌گویم
کربلا را و نجف را مدنی خواهم کرد

آرزو نیست رجز نیست من آخر روزی
وسط صحن حسن سینه زنی خواهم کرد

منبع:سایت قدیم الاحسان پایگاه انتشاربرنامه های حاج منصورارضی
www.ghadimolehsan.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد