شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

گلچین مراسم شب بیست دوم ماه رمضان94حاج منصور ارضی مسجدارک تهران/فیلم

گلچین مراسم شب بیست دوم ماه رمضان94حاج منصور ارضی مسجدارک تهران/فیلم



دانلودفایل صوتی


مراسم مناجات شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان و مناجات حاج منصور ارضی با حضور پرشور مردم مومن و شب زنده دار در مسجد ارک تهران برگزار گردید.
گزارش جلسه
این مراسم با قرائت قرآن و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان آغاز گردید و پس از ذکر چهارده صلوات، حاج منصور ارضی به بیان سخنانی در شرح دعای مشترک دهه آخر ماه مبارک رمضان پرداخت و در ادامه به مناجات با خدا و قرائت مناجات امیرالمومنین علیه السلام در مسجد کوفه و شعرخوانی پرداختند و در آخر نیز این مجلس با مدیحه سرایی توسط حاج احمد واعظی به پایان رسید.


اجمالی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا قاسمیان در شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان 1394 مسجد ارک


سخنرانی شب 22 ماه رمضان سال 94 مسجد ارک توسط حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان با سلام و صلوات بر ارواح طیبه شهدا و امام شهدا آغاز و با تلاوت آیات مورد بحث سوره آل عمران در باب صفات متقین شکل و ظاهر خود را پیدا نمود. در ادامه به روال جلسات قبل، سخنران گرامی دو بحث صفات متقین و معارف اجتماعی - انقلابی اسلام را طرح و تبین نمودند.
-    تذکر خارج از بحث ولی مرتبط با موضوع: به عنوان یکی از صفات اصلی مورد بحث متقین - در جلسات اول و دوم بحث شد - انفاق در واقع نماد فعالیت اجتماعی مسلمانان در جامعه با رویکردی اسلامی است که متاسفانه در سالهای اخیر به دلایل مختلف آنطور که باید به آن پرداخته نشده و در عوض این کار توسط گروه‌های مختلفی پیگیری می‌شود که الزامی به رویکرد اسلامی ندارند و این در آینده خطرساز می‌باشد!

-    در ادامه بحث صفات متقین به کنترل رفتار به خصوص کلام رسیدیم "لا یَجِدُ عَبدٌ طَعمَ الإیمانِ حتّى یَترُکَ الکذبَ هَزلَهُ وجِدَّهُ...یا .. حَتَى یأَخَذُ لِسانَهُ" (اصول کافی باب کذب) طعم ایمان را نمی‌چشد مومن تا اینکه زبان خود را کنترل کند.
-    "وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ"(سوره آل عمران آیه 134) و خداوند نیکوکاران را دوست می‌دارد، یعنی مسلمانان انفاق و کمک به هم نوع، کظم غیظ و بخشش دیگران را وظیفه خود بدانند، حالا متقین از این هم جلوتر بیایند(متقین: افرادی که پیش قدم در آشتی و صلح می‌شوند) .
-    عامل بودن به آمیزه‌های اخلاقی میزان و کِیل اخلاق است نه ادعا‌ها و گفته‌ها! در وصایای امیرالمومنین علیه السلام به محمد حنفیه آمده است "لا تَصرِمْ أخاکَ عَلَى ارتِیابٍ ... لَعَلَّ لَهُ عُذرا و أنتَ تَلومُ بِهِ ، اِقبَلْ مِن مُتَنَصِّلٍ عُذرا ، صادِقا کانَ أو کاذِبا فتَنالَکَ الشَّفاعَةُ" (میزان الحکمه، ح 12236) به صرف شکّ و تردید، از برادرت مَبُر... ممکن است عذرى داشته باشد و تو(بى جهت) او را سرزنش کنى. عذرخواهىِ معذرت خواه را، چه راست بگوید یا دروغ، بپذیر تا شفاعت شامل حال تو بشود.
-    "صادِقا کانَ أو کاذِبا فتَنالَکَ الشَّفاعَةُ" نکته اخلاقی و آموزشی است. خداوند هم برآن تاکید دارد، تا آنجا که می‌شود از قطع کردن رابطه با خویشاوندان و مومنین بپرهیزیم، "قاطع ارحام" مورد لعن خداوند و دور از رحمت ایشان است. "یَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ" (سوره رعد آیه 21) آنچه را خدا به پیوستن آن فرمان داده پیوند می‌دهند.

-    صفت بعدی متقین توبه و مناجات با خداوند است:
"وَالَّذِینَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ" (سوره آل عمران آیه 135)
و آنان که چون کار زشتى کنند، یا بر خود ستم روا دارند، خدا را به یاد مى ‏آورند و براى گناهانشان آمرزش مى‏ خواهند و چه کسى جز خدا گناهان را مى‏ آمرزد"
-    نکته لازم الذکر: "فَاحِشَةً" در زبان عربی به معنی گناهان بزرگ و فاحش است و" ةً " آخر آن برای مبالغه می‌باشد و معنی تآنُث ندارد.
-    کسی نگوید مومن اصلاً نمی‌تواند گناه انجام دهد و یا اصلاً انجام نمی‌دهد، بلکه گناه مطبوع طبع مومن نیست! یعنی بر آن پافشاری ندارد. از طرفی مومنین در ادعیه به توبه و مناجات توصیه می‌شوند برای مثال در دعای افتتاح "وَ أَسْأَلُکَ مُسْتَأْنِساً لَا خَائِفاً وَ لَا وَجِلًا مُدِلًّا عَلَیْک" این مسئلت خواستن از روی خوف و احساس ترس نیست بلکه اُنسی است همراه ناز و شیرین زبانی برای خداوند یعنی ما می‌دانیم. مناجات جمعه‌ها و یا ماه رمضان و دیگر فرصت‌ها نه از بهر انسان است بلکه محیطی برای غفران و رحمت خداوند است.

موضوع دوم منبر حجت الاسلام و المسلمین قاسمیان تفسیر آیات سوره انفال(60 الی 64) در غالب موضوعات اجتماعی(معارف انقلاب اسلامی) می‌باشد.
-    در باب مذاکره با مستکبرین قرآن می‌فرماید مسلمانان نباید جنگ طلب باشند "إِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ" اگر به صلح و آشتى گراییدند -تمایل نشان دادند- تو نیز به آن بگراى و بر خدا توکل کن، که اوست شنوا و دانا؛ "وَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ" در اینجا منظور این است که شما آنچه وظیفه داری بی کم و کاستی انجام بده ماباقی برعهده خداوند است. "إِن یُرِیدُواْ أَن یَخْدَعُوکَ فَإِنَّ حَسْبَکَ اللّهُ هُوَ الَّذِیَ أَیَّدَکَ بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ" اگر بخواهند تو را بفریبند، خداوند تو را بسنده است، اوست که تو را به یارى خود و مؤمنان را نیرومند کرد، معنی درون زایی نظام اسلامی اینجا نشان داده می‌شود: "حَسْبَکَ اللّهُ" و"بِنَصْرِهِ وَبِالْمُؤْمِنِینَ" یعنی پشتیبانی خداوند و سایر مومنین باید تکیه گاه باشد. ای پیغمبر، ای مسئول امور جامعه اسلامی چشم امید تو فقط باید خداوند و مومنین جامعه باشد.عامل ارتباط در جامعه اسلامی احکام و اوامر خداوند است، "مَّا أَلَّفَتْ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَـکِنَّ اللّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ" اُلفت باید از جانب خداوند و با احکام او جاری باشد.
- نمی‌شود موسی پیامبر و فرعون زیادی خواه مشکلاتشان را با مذاکره حل کنند، این شدنی نیست. بلکه مذاکره اتمام حجت قطعی برای مسائلشان بود! بعضی فکر نکنند مذاکرات مقدمه ای برای حل شدن همه مشکلات است.
-    دست آورد مشترک همه تعاملات انسانی به دست آوردن تجربه‌های جدید و بالا رفتن شعور و درک انسان‌ها است. بهترین بهره برداری از مذاکرات پرورش و ارتقاء سطح معارف اسلامی و انقلابی است، حرکت در این مسیر تنها شاخص و معیار قرآنی جامعه اسلامی است "وَلاَ یَزَالُونَ یُقَاتِلُونَکُمْ حَتَّىَ یَرُدُّوکُمْ عَن دِینِکُمْ إِنِ اسْتَطَاعُواْ" (سوره بقره آیه 217) همواره با شما می‌جنگند تا شما را از دینتان برگردانند "وَلَن تَرْضَى عَنکَ الْیَهُودُ وَلاَ النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ" (سوره بقره آیه 120) از شما راضی نمی‌شوند تا شما را به دین خود در آورند.
-    همه تلاش مستکبرین "حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ" است "مِلَّتَهُمْ" یعنی شریعتی از دین که خود می‌خواهند! پس قدم به قدم ما را به سوی که خود می‌خواهند می‌کشانند، اینجا معنای نیاز مستکبرین به مذاکره روشن می‌شود چرا که راهی دیگر ندارند و محکوم به مذاکره هستند. از طرفی رضایت آنها تمامی ندارد، یعنی بحث به روی معارف و شاخص‌های ریشه ای انقلاب اسلامی است.

بیانات حاج منصور ارضی در شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان مسجد ارک تهران


اَعُوذُ بِاللّهِ منَ الشّیطانِ الرَّجیم بِسْمِ ٱللّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ اَلْحَمْدُ لِلّهِ بِجَمیعِ مَحامِدِهِ کُلِّهَا عَلی جَمیعِ نِعَمِهِ کُلِّها

محروم آن کسی است که ماه رمضان از او بگذرد و خدا او را نبخشد.
برای دهه سوم ماه مبارک رمضان ادعیه ای اضافه می‌شود، معلوم می‌شود زائر و عبد و شب زنده دار غصه می‌خورد که در این ادعیه آن غصه را نشان می‌دهد، فضای مهمانی را می‌بیند به خاطر همان عذرخواهی بیش از حد می‌کند، چون سفره‌ی ماه رمضان محترم است. در ادعیه هر شب یک دعای مخصوص دارد و یک دعا که مشترک این ده شب است، دعای مشترکش بر این است که می‌فرماید "اللَّهُمَّ أَدِّ عَنَّا حَقَّ مَا مَضَى مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ" معلوم می‌شود غفلت هایی پیش آمده که ادای حق ماه رمضان را که گذشته بر عهده‌ی خدا قرار می‌دهی تا او جبران می‌کند. "وَ اغْفِرْ لَنَا تَقْصِیرَنَا فِیهِ" تقصیرهایی در ماه رمضان در همین حال روزه و شب زنده داری ایجاد می‌شود و اگر این تقصیرها را دقت نکنی می‌بینی به مراحل گناه کبیره می‌رسد. "وَ لا تُؤَاخِذْنَا بِإِسْرَافِنَا عَلَى أَنْفُسِنَا" این دعا برای ماه رمضان است، نه قبل و نه بعد از آن. پیغمبر اکرم صلوات الله علیه در خطبه‌ی شعبانیه می‌فرمایند: محروم آن کسی است که ماه رمضان از او بگذرد و خدا او را نبخشد، لذا در این دعای هرشب شما می‌خوانی که "وَ اجْعَلْنَا مِنَ الْمَرْحُومِینَ وَ لا تَجْعَلْنَا مِنَ الْمَحْرُومِینَ" ، کی محروم است؟ محرومین چند دسته اند؛ یک دسته آنهایی که محاربند با خدا مثل کسانی که علنی روزه خواری می‌کنند، کسانی که موقعیت الهی دارند، ظاهرا احساس می‌کنند ایمان دارند ولی عمرشان و مخصوصا شب‌های ماه رمضان را به بطالت می‌گذرانند، این‌ها محروم می‌شوند. نکند ما از محرومین باشیم.

خدایی که "مُلَیِّنَ الْحَدِیدِ" است و آهن را نرم می‌کند نمی‌تواند دل من را نرم کند؟
یک دعای دیگری دارد که می‌گوید "یَا مُلَیِّنَ الْحَدِیدِ لِدَاوُدَ عَلَیْهِ السَّلامُ" در دست حضرت داوود علیه السلام آهن به هرشکلی که می‌خواست خم می‌شد. خدایی که "مُلَیِّنَ الْحَدِیدِ" است و آهن را نرم می‌کند نمی‌تواند دل من را نرم کند؟ اگر مانند فردا شبی قلبت را به امام زمان علیه السلام بسپاری او نمی‌تواند قبلت را نرم کند؟ دل تو از آهن محکم‌تر است؟ جوان باید بفهمد امام زمانش کیست؟ در خانه هم نماز امام زمان علیه السلام را بخوانی حضرت قبول می‌کند، اگر می‌توانی بروی و حق کسی را پایمال نمی‌کنی خوب است شب چهارشنبه بروی جمکران. واقعا امام زمان علیه السلام که امام مفترض الطاعة است چقدر از ما دلخور است و چقدر از ما راضی است؟ اگر فهمیدیم فردا شب خوب در خانه‌ی خدا و امام زمان علیه السلام می‌رویم. تمام صفاتی که در دعا آمده است "یَا کَاشِفَ الضُّرِّ وَ الْکُرَبِ الْعِظَامِ" آیا امام زمان علیه السلام می‌تواند "کَاشِفَ الضُّرِّ وَ الْکُرَبِ" باشد؟ ما یک امامزاده را این گونه قبول داریم، آقایمان اباالفضل علیه السلام، آیا امام زمان علیه السلام این صفت را دارد؟ بله ؛ یک دعا هم داریم که برای هرشب است، می‌گویی اگر من تا امشب جز اشقیاء بودم محو کن و اسمم را جزء سعداء بنویس "وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ فِی السُّعَدَاء" .

هرکسی چهل روز گناه نکند باب حکمت بر او باز می‌شود.
در وصیت امیرالمومنین علیه السلام به امام حسن علیه السلام در نامه سی و یکم نهج البلاغه حضرت بیان می‌فرمایند "وَ قَوِّهِ بِالْیَقینِ" دل را با یقین بساز و محکم کن، بعضی‌ها بیست و دو شب آمده اند هنوز امید به خدا و اهل بیت علیهم السلام ندارند و به بقیه التماس دعا می‌گویند. باید خودت گره کارت را باز کنی که بفهمی به چه حسابی گرفتار شده ای، باید متوجه بشوی کجا را خراب کردی که این گرفتاری برای تو پیش آمده تا بیدار شوی. کسی که با یقین می‌آید فیض می‌برد، یکی از فیوضاتش هم قلب است. دعای صبح و شب را می‌خوانی؟ "اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْکَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْبَصِیرَةَ فِی دِینِی وَ الْیَقِینَ فِی قَلْبِی" اولین میوه که تو را آرام می‌کند، یقین در قلب است. "وَ نَوِّرْهُ بِالْحِکْمَةِ" این دیگر زحمت می‌خواهد، این که می‌بینید عالمی سخنان حکیمانه می‌گوید زحمت کشیده است، چون دستور است هرکسی چهل روز گناه نکند باب حکمت بر او باز می‌شود. امیرالمومنین علیه السلام به امام حسن علیه السلام می‌فرمایند پسرم دلت را نورانی کن با حکمت. "وَ ذَلِّلْهُ بِذِکْرِ اَلْمَوْتِ" و با یاد مرگ دلت را نرم کن، این همه مناجات، اشک، روضه و سینه زنی پس معلوم می‌شود دل‌های ما مریض است، اگر امشب و فردا شب بگذرد دیگر سخت می‌شود درست شد.

اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان


اشعار مناجاتی حاج منصور ارضی در ابتدای جلسه

فرصت به حدر رفت خجالت نکشیدیم
پیری به سراغ آمد و حسرت نکشیدیم
تا کسب مقامات ریاضت نکشیدیم
شب تا به سحر رنج عبادت نکشیدیم

دیگر ته خطیم بیا رحم به ما کن
هستیم پشیمان به خدا رحم به ما کن

با سیره‌ی پیغمبرمان اُنس نداریم
با صبر و رضا حفظ زبان اُنس نداریم
با زهدِ علی هیچ زمان اُنس نداریم
با نان جو و خشکی نان اُنس نداریم

تلخ است حقیقت که مسلمان زبانیم
تلخ است حقیقت که ز بیرون شدگانیم

در باب عمل هیچ، مسلمان زبانیم
حق خانه نشین است
دنبالرو مصلحت و سود و زیانیم
کوفی صفت از حرف خدا دست کشیدیم
افسوس ز راه شهدا دست کشیدیم

پس آن همه خیرات و مبرات کجا رفت
تقوا و ورع، ذکر و مراعات کجا رفت
آن چشم‌تر و حال مناجات کجا رفت
بین همه ایثار و مساوات کجا رفت

دل را به بیانات تو معطوف نکردیم
 بازیچه شدیم امر به معروف نکردیم

هرچند بدیم از همه خلق جداییم
تا صبح قیامت در این خانه گداییم
ما کفتر جلد حرم امن رضاییم
هر صبح و مساء گریه کن کربلاییم

سکان زمین روی زمین غلت زنان رفت
یعنی دگر امنیت اطفال و زنان رفت

.......................................................................................

اشعار خوانده شده توسط حاج منصور ارضی در میان جلسه

مادر ز داغت پیر شد عیبی ندارد
از زنده بودن سیر شد عیبی ندارد
شش ماه خیمه بر سر حلقومت
بابا اگر تحقیر شد عیبی ندارد


منبع:سایت قدیم الاحسان پایگاه انتشاربرنامه های حاج منصورارضی
www.ghadimolehsan.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد