شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس
شهدای نیاک

شهدای نیاک

مرجع خبری و طراح نرم افزارهای مذهبی وزندگینامه شهدا وبیانات رهبری و دفاع مقدس

دفاع از برجام چقدر ارزش دارد؟ خبر لاریجانی از «تماس دفتر آقا»

دفاع از برجام چقدر ارزش دارد؟ خبر لاریجانی از «تماس دفتر آقا»

خبرنامه دانشجویان ایران: چند ماه پیش بود که علی لاریجانی در میانه شکل گیری توافق وین، خطاب به منتقدان توافق بد هسته ای گفت: شما اگر خودتان مشکل دارید، لازم نیست پشت سر رهبری مخفی شوید.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، این صحبت علی لاریجانی در روزهای شکل گیری توافق طبیعی بود چرا که پیش بینی ها از روانشناسی سیاسی رییس مجلس حاکی از این بود که او با تمام وجود در دفاع از برجام تلاش خواهد کرد.

این روزها اما، پس از کش و قوس های فراوان در باره برجام و بعد از تلاش دوماهه کمیسیون تخصصی ویژه بررسی برجام، ناگهان طرحی دوفوریتی با دفاع تمام قد لاریجانی به مجلس می آید که گزارش کمیسیون برجام را که در همین مجلس و با رای همین نمایندگان و پس از تشکیل جلسه با اعضای تیم مذاکره کننده فعلی و قبلی و حتی آمانو، جمع بندی و تهیه شده است را به محاق ببرد. طرحی که به اعتقاد کارشناسان در مواردی از خود برجام ضعیف تر است.

علی لاریجانی

علی لاریجانی که روزی منتقدان را به مخفی شدن پشت سر رهبری متهم می کرد، امروز در میانه دفاع از طرح دوفوریتی (که البته دوفوریت آن رأی نیاورد) مذبور جمله ای می گوید که قابل تامل است. او می گوید: از دفتر «آقا» زنگ زدند که چرا زودتر در مورد توافق تصمیم‌گیری نمی‌کنید؟

لاریجانی سپس به نامه روز گذشته آیت الله مکارم نیز اشاره می کند. نامه ای که برخی مدعی هستند آیت الله مکارم در آن از نامه های متعدد مردمی برای به نتیجه رساندن برجام می گوید.

این نامه که درست یک روز پس از اعتراضات طلاب و دانشجویان قمی در مقابل دفتر علی لاریجانی در قم به نگارش در آمده با استقبال روزنامه های اصلاح طلب بزک کننده آمریکا، توافق و حامی دست دادن ظریف با شیطان بزرگ هم قرار گرفت. اعتماد گزارش نامه آیت الله مکارم را اینطور شروع می کند: نامه‌ای از قم به تهران. این‌بار مخاطب نامه ٢٩٠ نماینده مجلس هستند که در اوج روزهای سرنوشت‌ساز به سر می‌برند؛ ٢٩٠ نماینده مجلسی که باید تکلیف برجام را روشن کنند. نگارنده نامه از مراجع تقلید قم است. مرجع تقلیدی که از شرایط این روزهای کشور در مورد برجام احساس نگرانی کرده است و بیم آن دارد که مصالح عمومی کشور فدای منافع جناحی شود. در روزهایی که «دلواپسان» صدای اعتراض خود را دوباره به اوج رسانده‌اند، از قم خبرهای متفاوتی هم درباره آینده برجام مخابره می‌شود. از جمله تاکید آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی برای اجرای برجام؛ موضوعی که این مرجع تقلید اعلام کرده در پی درخواست‌های زیاد مردم آن را مطرح می‌کند.

این نامه کافی بود تا دست طراحان طرح فوق (فراکسیون رهروان) که برای به حاشیه راندن تلاش های دوماهه کمیسیون برجام طرحی ضعیف تر از برجام را ارائه کرده اند، به اندازه کافی در مجلس باز باشد. طرحی که نقش مجلس را از بیشتر موارد خلع می کند و موارد مهم برجام را صرفاً به تصویب شورای عالی امنیت ملی منوط می کند.

با این حال حتی پس از دفاع لاریجانی و استفاده او از واژه «دفتر آقا» دوفوریت این طرح به تصویب نرسید و تنها یک فوریت آن مصوب شد. طرحی که همین جنجال امروزش کافی بود تا گزارش مبسوط و تخصصی کمیسیون برجام به محاق برود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد